וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דה וינצ'י לא סיים המונה ליזה בשל שיתוק

1.5.2005 / 16:12

כך טוען מנהל מוזיאון המוקדש ליצירות האמן בעיירת הולדתו. הוא מסתמך על ציור שטרם נחשף לציבור, בו מוצג האמן בזקנתו

אקדמאי איטלקי טוען שבידיו ראיות חדשות באשר לסיבה שבגללה לא סיים ליאונרדו דה וינצ'י את המונה ליזה. אלסנדרו וצוסי טוען כי האמן סבל משיתוק.

לטענת וצוסי, מנהל מוזיאון ליאונרדו בעיירה וינצ'י, בה נולד האמן, המחלה היתה מונעת מאמן הרנסאנס הדגול להחזיק את מגש הצבעים או לעמוד כדי לצייר. העיתון הבריטי "גרדיאן" מדווח, כי לטענת המומחה, ציור שטרם נחשף לציבור מראה את דה וינצ'י כשזרועו הימנית עטופה בבד דמוי תחבושת.

הציור, בו מוצג ליאונרדו כשהוא יושב, מיוחס לאמן בן המאה ה-16 מחבל לומברדיה. פניו של האמן בציור דומים מאד, על פי הדיווחים, לדיוקן עצמי אותנטי של ליאונרדו מהשנים 1512-1517.

וצוסי אומר כי השיתוק החלקי בצדו הימני של דה וינצ'י לא היה פוגע ביכולתו של האמן השמאלי לצייר, אולם היה מגביל את ניידותו. "זה מן הסתם היה מונע ממנו לעמוד או להחזיק מגש ציור, אולם עדיין היה נשאר לו די כוח לשבת וצייר", טוען וצוסי. לדבריו, השיתוק יכול היה להיגרם על ידי שבץ או על ידי מחלת דופויטרן, הפרעה הגורמת לקמיצה ולזרת להתקשות.

לדברי וצוסי, "הציור מראה לנו את ליאונרדו הקשיש עם כל סימני הגיל, כשידו הימנית תלויה במצב נוקשה ומכווץ, מוחזקת על ידי גלימתו כמו בתחבושת".

דה וינצ'י החל לצייר את המונה ליזה ב-1503 אולם מעולם לא סיים אותה. ישנן תיאוריות שונות באשר לסיבה שבגללה המשיך להחזיק בה במשך זמן רב כל-כך – יש האומרים שאהב את הציור מדי, ויש הטוענים שלא היה מרוצה מן התוצאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully