וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי הסכמה בין ארה"ב לאיטליה על הרג הסוכן

29.4.2005 / 23:22

חיילי ארה"ב ירו למוות באיש השירות החשאי האיטלקי, ניקולה קלפיארי, כשחילץ את העיתונאית ג'וליאנה זגרנה מהשבי בעיראק

חקירה אמריקאית איטלקית משותפת לגבי נסיבות מותו של סוכן מודיעין איטלקי בכיר בעיראק הסתיימה ללא הסכמה בין המדינות. הסוכן ניקולה קלפיארי, נהרג בנסותו להגן על העיתונאית האיטלקיה ג'וליאנה זגרנה, כשחיילים אמריקאים ירו על מכוניתם של השניים ליד שדה התעופה של בגדד, ביום שחרורה של האיטלקיה מהשבי העיראקי.

החוקרים האמריקאים מצאו, כי החיילים שירו לא אשמים במותו של הסוכן. ברומא אומרים, כי מסקנות החקירה עשויות להגביר את הלחץ על הממשלה להוציא את כוחותיה מעיראק. בהצהרה המשותפת בתום החקירה נאמר היום, כי ארה"ב ואיטליה היו ועודן בעלות ברית נאמנות למרות תקרית הירי הקטלנית ואי ההסכמה על נסיבותיה.

בוש התחייב לחקור

ימים אחדים לאחר התקרית ב-4 במרץ המפקדה הצבאית של ארה"ב בבגדד הזמינה גורמים איטלקיים רשמיים להצטרף לחקירה בדרג גבוה של התקרית שבה הרגו חיילים אמריקאים את הסוכן האיטלקי קליפארי שנסע בלוויית בת הערובה האיטלקייה, ג'וליאנה זגרנה.
רומא דחתה את המסקנות הראשוניות של החקירה שעשו האמריקאים מיד לאחר האירוע. לדברי ראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני, סוכן המודיעין האיטלקי קיבל מהצבא האמריקאי אישור למבצע לשחרור החטופה האיטלקייה. "'כואב' לחשוב שקליפארי נהרג מאש ידידותית", אמר ברלוסקוני בנאום לסנאט האיטלקי. במקביל, נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, שלח לראש הממשלה האיטלקי מכתב שבו הבטיח כי תתקיים חקירה מקיפה של האירוע, שבו נהרג קליפארי.

באיטליה הועלו טענות המערערות את ההאשמות של ממשלת איטליה. במאמר פרשנות בעיתון האיטלקי "לה רפובליקה" נטען לפני כחודשיים כי איש השירותים החשאיים קליפארי, שפעל לשחרור העיתונאית זגרנה, ניסה לחמוק מהאמריקאים לאחר ששילם את הכופר ויצא עמה לשדה התעופה של בגדאד. במאמר נטען כי האיטלקים לא דיווחו לאמריקאים על כך שקליפארי הגיע לבגדאד בשביל לנסות לשחרר את העיתונאית.

האיטלקים, טוען "לה רפובליקה", אינם יכולים לגעור יותר מדי באמריקאים משום ש"הכניסו את עצמם לצרות" במו ידיהם: הם לא ביקשו שום סיוע לוגיסטי, טכנולוגי או צבאי מבעלי הברית בעיראק. העיתון סיפר שלפני שבועות אחדים סברו כוחות הקואליציה בעיראק כי הצליחו לאתר את המקום שבו כלואה זגרנה, והציעו לרומא לנסות לשחררה בפעולה של יחידות עילית, "עם 75% סיכויים" שלא יאונה רע לבת הערובה.

הסוכן רצה למנוע חקירה

האיטלקים סברו שהסיכון גבוה מדי והפעולה לא התבצעה. בנקודה זו נכנס, לדברי העיתון, המשא ומתן לתשלום הכופר לשלב הסופי. הסוכן קליפארי התחייב בפני החוטפים להגיע לבדו למקום שנקבע במכונית שכורה, בלי שיצויד במערכת לניווט לווייני (GPS) בלי ליווי, ובלי לקיים כל מגע עם האמריקאים.

עם ביצוע החילופים, טוען "לה רפובליקה", מיהר קליפארי לשדה התעופה תוך ניסיון לחמוק מהאמריקאים, כדי למנוע את חקירתה של החטופה בידיהם ובידי העיראקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully