וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא טייוואן דוחה הסכם כלכלי עם סין

29.4.2005 / 9:40

צ'ן שוי-ביאן אמר שלא יקבל הסכם כמו זה שנחתם עם הונג קונג. סין עשויה להציע לראש האופוזיציה בטייוואן הטבות כלכליות

נשיא טייוואן, צ'ן שוי-ביאן, דחה היום אפשרות להסכם כלכלי עם יריבת ארצו הגדולה סין, שעות לפני שראש האופוזיציה של טייוואן היה אמור להיפגש עם נשיא סין, הו ג'ינטאו, כדי לדון בדרכים לשיפור היחסים בין השתיים.

התקשורת הטייוואנית מדווחת כי סין צפויה להציע לליאן צ'אן, ראש המפלגה הלאומנית (המכונה גם קומינטאנג, KMT) תמריצים כלכליים לטייוואן בדמות "הסדר שותפות כלכלית מורחבת", כמו אלה שהעניקה סין להונג קונג ולמקאו.

אולם ליאן כבר הצהיר שהוא נמצא בסין כאזרח פרטי, ואינו מתכוון לחתום על הסכמים רשמיים כלשהם. הנשיא צ'ן אמר למשלחת יפנית המבקרת בארצו כי "אם סין תחתום היום על הסכם שותפות כלכלית עם טייוואן, זה ישפיל את טייוואן ללא ספק ויהפוך אותה להונג קונג שנייה או מקאו שנייה. זה דבר שלא נוכל לקבל בשום פנים".

תחת הסדר השותפות, ביטלה סין את המכסים על מגוון מוצרי יצוא מהונג קונג והקלה על הסחר בשירותים בין סין למושבה הבריטית לשעבר. הו צפוי להציע לטייוואן הסדר דומה, כחלק מגישה של "הפרד ומשול" שנועד להתחבב על אזרחי טייוואן ולקרב את מפלגות האופוזיציה במדינה, בעודו מחרים ומבודד את הנשיא צ'ן, הנוטה לעצמאות.

צ'ן, שיריביו יצאו לאחרונה לסדרה של ביקורים מתוקשרים בסין, נמצא תחת לחץ לשפר את היחסים הכלכליים עם סין, המהווה את שוק היצוא ואת יעד ההשקעות הראשון במעלה של טייוואן. אולם בייג'ינג, הרואה בטייוואן מחוז מורד שאינו זכאי לעצמאות, מסרבת לשאת ולתת עם צ'ן אלא אם כן יקבל תחילה את העיקרון לפיו מהווה האי בעל הממשל הדמוקרטי שטח סיני לכל דבר – תנאי שצ'ן מסרב לקבל.

"שמירה על הסטטוס קוו אינה קיפאון"

אמש ביקר ליאן צ'אן באוניברסיטת פקינג וקרא לסין להאיץ את הרפורמות הדמוקרטיות בתחומה. "עדיין יש מקום רב לשיפור במהירות ובהיקף הרפורמות בסין", אמר. צ'אן גם שיבח את צ'יאנג צ'ינג-קואו, לשעבר נשיא טייוואן שביטל את המשטר הצבאי בה וביצע רפורמות רבות - עוד רמז לרפורמות הדרושות, לדעתו, בסין.

אולם ליאן, שמפלגתו תומכת באיחוד עם סין בסופו של דבר, הכעיס את אנשי המפלגה השלטת בארצו כשקרא לשמור על הסטטוס קוו בין שתי המדינות. "שמירה על הסטטוס קוו אינה קיפאון. היא אינה דבר שעלינו להירתע ממנו. אולם בו-בזמן עלינו לחפש דברים שידגישו את המשותף בינינו ויסייעו להגברת הרצון הטוב בינינו", אמר.

דובר מפלגת השלטון הביע צער על דבריו של ליאן ואמר "אנו מאוכזבים שהוא הלך לארץ אויב ולא הביע את עמדתם של מרבית תושבי טייוואן, לפיה טייוואן היא ארץ ריבונית ועצמאית", אמר צ'ן צ'ין-ג'ון והוסיף: "הוא לא הדגיש זאת, ובמקום זאת הדגיש את הרעיון של סין הגדולה. איפה זה שם את רגשותיהם של בני טייוואן?"

המתיחות בין סין לטייוואן גואה מאז העבירה סין לפני מספר חודשים חוק המאשר לה להשתמש בכוח במקרה שטייוואן תכריז רשמית על עצמאות. הממשל העצמי בטייוואן קיים מאז 1949, אז נמלטו שרידי הקומינטאנג, שהובסו במלחמת האזרחים הסינית, וייסדו ממשלה גולה באי, עליו הכריזו כ"רפובליקה של סין".

שני הצדדים מעולם לא חתמו על שביתת נשק או הפסקת אש, אולם מסתמן שהיום יכריזו נשיא סין הו ג'ינטאו וליאן צ'אן על תום יחסי האיבה בין שתי המדינות, בצעד שיחזק את מעמדו של ליאן ויחליש את הנשיא צ'ן. כמו כן ישנן הערכות כי הו יכריז על ביטול המכסים המוטלים על פירות מטייוואן, דבר שיסייע לאופוזיציה לזכות בתיכתם של תושבים בדרום טייוואן, אזור חקלאי המייצר עודפי פרי רבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully