וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדויות: סוריה פועלת להסדיר מעמד הכורדים

29.4.2005 / 8:15

150-300 אלף כורדים חסרי אזרחות חיים בסוריה. לאחרונה עורכים פקידים סורים מפקד אוכלוסין למשפחות כורדיות בצפון המדינה

כורדים בסוריה אמרו כי פקידי ממשלה סורים ערכו לאחרונה מפקד אוכלוסין של משפחות כורדים חסרי אזרחות במחוז חסכה שבצפון המדינה. דיווחים אלה מצטרפים לשמועות והשערות שנשמעו לאחרונה, לפיהן הנשיא בשאר אל-אסד מתכוון להסדיר את מעמדם האזרחי של מאות אלפי כורדים החיים בסוריה ללא אזרחות כלשהי.

כורדים חסרי אזרחות בשלוש ערים בחסכה, ראס אל-עין, תל טמיר ועמודה, אמרו שסוכני ממשלה עוברים מבית לבית בשבועות האחרונים, ואוספים מידע על מעמד התושבים הכורדים ברישום התושבים. במקרים מסויימים היו שני ביקורים: ביקור של פקיד רשמי שאסף נתונים למפקד אוכלוסין, וכעבור כמה ימים ביקור של איש כוחות הביטחון שאימת את המידע.

ב-1962 שללה הממשלה מאלפי כורדים ילידי סוריה את אזרחותם. מאז הם וצאצאיהם נושאים תעודות זהות בצבע תפוז, המעידות על היותם משוללי אזרחות. ארגוני זכויות אדם בינלאומיים אומדים את מספרם בכ-200 אלף; מנהיגים כורדים בסוריה אומרים שמספר הכורדים חסרי האזרחות במדינה הוא 300 אלף, בעוד שלדברי הממשלה מספרם הוא כ-150 אלף.

כ-1.5 מיליון כורדים חיים בסוריה, והם המיעוט הלאומי הגדול במדינה. זה גם המיעוט שנחשב היסטורית כסורר וכבעייתי ביותר, מה גם שעצם שונותם של הכורדים מציבה אתגר בפני הערביות הלאומית של מפלגת הבעת' השלטת. על אף שמפלגות כורדיות אינן חוקיות, הן נמנות עם קבוצות האופוזיציה המאורגנות ביותר בסוריה, עובדה שהתבררה במארס אשתקד, כאשר תוך שעות ספורות הן אירגנו שורה של הפגנות ברחבי סוריה במחאה על מה שכינו אכזריות משטרתית נגד כורדים, שהפגינו בעיר הצפון מזרחית קאמישלי.

חנינה ל-312 כורדים שנכלאו

בעבר דיכאה הממשלה כל ביטוי של זהות כורדית. היא אסרה, למשל, על פרסום ספרים ועיתונים בכורדית, ועצרה מנהיגים ללא משפט. אבל באחרונה נראה שהמדיניות הסורית התרככה. ב-30 במרץ שוחררו בחנינה נשיאותית 312 כורדים, שנכלאו לאחר ההפגנה אשתקד בקאמישלי. ב-6 באפריל, כשנבחר המנהיג הכורדי ג'לאל טלבאני לנשיא עיראק, כורדים המתגוררים בדמשק ניגנו בחגיגה ברחוב את ההימנון הלאומי הכורדי ללא התערבות רשמית - מעשה שלדברי כורדים בסוריה לא ניתן היה להעלותו על הדעת עד לפני שנה.

אולם, הענקת אזרחות לכורדים תהיה צעד משמעותי בהרבה. כמה מומחים לענייני סוריה מעריכים שאסד שוקל אולי לעשות זאת כמחווה של רצון טוב, וכדרך לנטרל במידה מסוימת את הלחץ הבינלאומי לדמוקרטיזציה, הצפוי בעקבות יציאתה של סוריה מלבנון.

בינתיים, כורדים מעברו השני של הגבול המזרחי, בעיראק, צוברים כוח פוליטי בממשלה החדשה. גם הכורדים בטורקיה שבצפון מקבלים זכויות בעקבות לחץ מאירופה. "מצב הכורדים באמת הוקל בעיראק ובטורקיה", אומר דיפלומט מערבי. "אסד מבין שהדרך הטובה ביותר להחליש כל תחושה בדלנית היא להעניק לכורדים מקום במדינה". לדברי פייסל באדר, פרקליט כורדי המתגורר בדמשק, שאשתו חסרת אזרחות, לרוב הכורדים אין שאיפות להתנתקות מסוריה, ובין אם יפורסם צו אזרחות או לא, מנהיגיהם ימשיכו ללחוץ לשינוי בתוך המדינה. "רובנו רוצים בפיתרון בעיותינו במסגרת האומה הסורית", אומר באדר. "מתן אזרחות לכורדים יהיה צעד חיובי, אך עדיין מאד חלקי. אנו רוצים לראות דמוקרטיה בסוריה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully