וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רייס קוראת לדמוקרטיה באמריקה הלטינית

27.4.2005 / 12:37

שרת החוץ של ארה"ב פתחה את מסעה באמריקה הלטינית בברזיל. בין השאר מבקשת את תמיכת ברזיל בבלימת נשיא ונצואלה, הוגו צ'אבז

שרת החוץ של ארה"ב, קונדוליסה רייס, הדגישה את חשיבותה של הדמוקרטיה באמריקה הלטינית, בפתיחת סיבוב בן חמישה ימים באזור. בהגיעה לברזיל, אמרה רייס כי ארה"ב רוצה לסייע למדינות אמריקה הלטינית ללכת בדרך דמוקרטית יותר.

בבי.בי.סי דווח, כי דבריה של רייס באו כשבוע לאחר הדחתו של נשיא אקוודור, לוסיו גוטיירז, שנבחר לתפקידו בהליך דמוקרטי. וושינגטון, שטרם הכירה בממשלה החדשה באקוודור, קראה לה לכבד את שלטון החוק. גוטיירז עצמו גלה לברזיל.

"תפקידנו כחברים בחצי זה של כדור הארץ הוא לשאוף ליישום מדיניות דמוקרטית, לא רק לערוך בחירות אלא גם לדאוג לעם", אמרה רייס. היא אמרה שהמדיניות הכלכלית של ארה"ב חייבת להיות קשורה להתפתחות הדמוקרטית באזור.

מוקדם יותר שיבחה רייס את עליית כוחה והשפעתה של ברזיל, שהופכת בהדרגה למעצמה אזורית. "ברזיל היא מעצמה אזורית, ולמעשה, היא כוח עולמי עולה. אנחנו רואים זאת בחיוב", אמרה רייס, שתבקר גם בקולומביה, צ'ילה ואל סלבדור.

מבחן ליחסי ארה"ב-ברזיל

ביקורה של רייס בברזיל הוא כעין מבחן ליחסי ארה"ב ושותפתה האזורית החשובה. ארה"ב מבקשת את תמיכת ברזיל לבלימת נשיאה השמאלני של ונצואלה, הוגו צ'אבז, הנתפש בוושינגטון כגורם המערער את היציבות באזור. "היו לנו דאגות בעניין התנהגותו של המשטר בוונצואלה, בכל הנוגע למדיניות הפנים שלו, לאי-דבקותו באמנה הדמוקרטית [של ארגון מדינות אמריקה] וליחסיו עם המדינות השכנות", אמרה רייס. שר החוץ של ברזיל, צ'לזו אמורים, הביע אף הוא תמיכה בדמוקרטיזציה של ונצואלה, אך הוסיף שיש לכבד את ריבונותה של המדינה.

ברזיל, מצדה, מבקשת את תמיכתה של ארה"ב בבקשתה למושב קבע במועצת הביטחון של האו"ם. עם זאת, רייס אמרה כי לא תגבה את בקשת ממשלת ברזיליה ללא תנאי. "ארה"ב עומדת על עמדתה, שחשוב לבחון היטב את הרפורמה באו"ם, לרבות מועצת הביטחון, בהקשר של רפורמה כוללת", אמרה רייס, "ולא כרפורמה בחלקים נפרדים".

מסעה של רייס באמריקה הלטינית מכוון לעורר את יחסי ארה"ב והציוויליזציה הדרומית לה, שנדחקו הצידה בשנים האחרונות על ידי המלחמה בטרור והמלחמות באפגניסטן ובעיראק. יותר ממחצית אוכלוסיית דרום אמריקה נשלטת על ידי נשיאים שמאלנים, שנבחרו בשנים האחרונות ומעוניינים להרחיק עצמם מוושינגטון.

בשני העשורים האחרונים פנתה אמריקה הלטינית לנתיב הדמוקרטיה. ממשלות רבות שם הלכו אחרי נוסחת ארה"ב לליברליזציה כלכלית. למרות זאת, כ-100 מיליון בני אדם חיים על פחות מדולר אחד ליום, ובאזור מתקיימת חלוקת העושר מהפחות שוויוניות בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully