וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד 5 שנים בדאונינג 10

7.6.2001 / 7:24

בריטניה הולכת לקלפי; ראש הממשלה בלייר לבוחרים: "בידיכם המפתח לעתיד"; יו"ר האופוזיציה: "העולם יראה את כוחות השמרנים צועדים בראש"; הסקרים מנבאים ניצחון סוחף למפלגת השלטון

40 אלף הקלפיות בבריטניה נפתחו הבוקר בשעה 09:00 (07:00 שעון מקומי), לאחר ארבעה שבועות של מסע בחירות מפרך. 45 מיליון בעלי זכות בחירה במדינה יבחרו את חברי הפרלמנט לחמש השנים הקרובות ויקבעו בכך את זהותו של ראש הממשלה.

מנהיגי המפלגות הגדולות בבריטניה חזרו אמש למחוזות הבחירה שלהם ללילה מועט שינה לקראת פתיחת הקלפיות הבוקר. ראש הממשלה, טוני בלייר, עשה את הלילה בסדג'פילד, שבצפון-מזרח אנגליה, לקראת כהונה נוספת של חמש שנים במעון ראש הממשלה, שברחוב דאונינג 10 בלונדון.

בלייר הספיק לסייר אתמול ברחבי אנגליה, סקוטלנד ו-ווילס, בניסיון אחרון לעורר את הבוחרים מאדישותם ולהגיע לקלפיות. ראש הממשלה דחה את הפרשנויות הצופות לו ניצחון סוחף. הוא אמר אתמול: "אתם מחזיקים במפתח לעתיד. אתם, הבריטים - אתם הבוס". בהפסקת משחק הכדורגל בין אנגליה ויוון אתמול, ניצל ראש הממשלה את ההפוגה לתדרוך תומכיו במסגרת מה שהוא הגדיר כ"שיחת מוטיבציה". ראש הממשלה התוודה: "אנחנו הראשונים להסכים עם הטענה שיש לנו עוד מה לעשות".

יו"ר האופוזיציה ומנהיג המפלגה השמרנית, וויליאם הייג, אמר בתגובה: "הסיבה שלמר בלייר יש כל כך הרבה מה לעשות, זה שהוא לא קיים את הבטחותיו מהפעם הקודמת". הייג אמר אתמול לקהל תומכי השמרנים באולפני טלוויזיה בלונדון: "מחר העולם יראה את כוחות השמרנות צועדים בראש". מנהיג השמרנים סייר אף הוא אתמול במחוזות בחירה ברחבי בריטניה.

גם המפלגות הלאומיות הקטנות ערכו אתמול הכנות אחרונות לקראת יום הבוחר הבריטי. מנהיג המפלגה הסקוטית הלאומית, ג'ון סוויני, הזהיר את בוחריו בסקוטלנד שממשלת הלייבור מתכננת לקצץ את ההשקעה בשירותי בריאות בסקוטלנד בכ-550 מיליארד דולר. מנהיג ה"פלייד סימרו" (המפלגה הוולשית הלאומית), יואן ווין, טען כנגד השמרנים, שממשלותיהם התעלמו מווילס וכלפי מפלגת הלייבור שממשלתם לקחה אותה כמובנת אליה. הוא קרא לעם הוולשי לעמוד על זכויותיו.

השאלה היא רק ההפרש

הסקרים האחרונים מורים כי לראש הממשלה אין סיבות של ממש לדאגה, וכי הוא קרוב מאוד להיות המנהיג הראשון בתולדות מפלגת הלייבור, שזוכה בכהונה שניה ברציפות. סקר של מכון המחקר "מורי", שנערך עבור העיתון "טיימס", מצביע על שיעור תמיכה של 45 אחוזים במפלגת הלייבור בראשות בלייר. המפלגה השמרנית זכתה ב-30 אחוזים. המפלגה הליברל-דמוקרטית משתרכת מאחור עם 18 אחוזי תמיכה. הסקר נערך בקרב 1,967 בוגרים בעלי זכות בחירה שלשום, כאשר 272 מהם נשאלו אתמול שוב בעניין התנהגותם בקלפי.

סקר גאלופ אף מעודד יותר מבחינתו של בלייר. מפלגתו זוכה בו לאמונם של 47 אחוזים מהנסקרים. 30 אחוזים מהנשאלים בסקר השיבו שיצביעו עבור השמרנים. הליברל-דמוקרטים זוכים גם בסקר זה ל-18 אחוזי תמיכה. בסקר השתתפו 2,399 נסקרים מקרב ציבור המצביעים הבריטי.

מהסקרים עולה כי מפלגת השלטון הצליחה להגדיל במעט את כוחה לעומת מערכת הבחירות הקודמת בשנת 1997 - בה זכתה המפלגה בכ-44 אחוזים מהקולות. סקרי דעת הקהל מורים על ירידה קלה לעומת מערכת הבחירות הקודמת בתמיכה במפלגה השמרנית - שזכתה אז בכ-31 אחוזים מהקולות. במפלגה הליברל-דמוקרטית תמכו אז 17 אחוזים, והסקרים מלמדים כי המפלגה צפויה לשמור על כוחה ואף להוסיף כאחוז. אם תוצאות האמת יאוששו את הסקרים, צפויה מפלגת הלייבור לזכות ברוב של יותר מ-200 מושבים בפרלמנט הבריטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully