וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה נהיה עם - תלמידים שמופלים על רקע כספי

תולי שרגאי

22.4.2005 / 17:01

לעתים קרובות שומעים על תלמידים שהושפלו לעיני חבריהם וסולקו מפעילות בי"ס עקב חוב של הוריהם. מה עושה משרד החינוך בנידון?

מה היה?

הסיפור חוזר על עצמו פעם בכמה חודשים: בכלי התקשורת מתפרסמת ידיעה לפיה מנהל בית ספר מנע מתלמיד מסוים השתתפות בפעילות בית הספר, משום שהוריו לא שילמו עבורם. כך למשל פורסמה בסוף השבוע האחרון ידיעה במקומון "כאן דרום" של רשת שוקן, על מנהלת בית ספר ממלכתי-דתי באשדוד, שמנעה משלושה אחים להשתתף בפעילות חברתית לרגל פסח, לאחר שהוריהם לא שילמו שכר לימוד. על פי הכתבה, שלושת האחים, שלומדים בכיתות א', ג' ו-ה', התייצבו ביום שלישי במסדרון שבו התרכזו התלמידים לקראת הפעילות. למקום הגיעה מנהלת בית הספר, ולעיני חבריהם ללימודים הורתה להם לעזוב את המקום ולהמתין באחת הכיתות עד לגמר הפעילות. זאת, משום שהוריהם עדיין לא שילמו שכר לימוד למוסד. התלמידים הנבוכים לא השתתפו בפעילות, ובסוף יום הלימודים שבו לביתם מושפלים וכועסים. "הם התביישו לחזור לבית הספר בעקבות האירוע", סיפרה אמם.

במקרה אחר, בינואר השנה, מנעה מנהלת בית ספר יסודי בבאר שבע מתלמידה לנסוע עם חבריה לסיור בגן הזואולוגי, משום שלאמה היה חוב לביה"ס. גם המנהלת הזאת הפגינה טקט ורגישות, כמצופה ממנהלת מוסד חינוכי: לאחר שהתלמידים כבר עלו לאוטובוס עלתה אליו גם המנהלת, ולעיני חבריה אילצה את הילדה לרדת. הילדה הועברה לכתה מקבילה שעה שחבריה נסעו לטיול. בכתה החדשה לעגו לה על שאין לה כסף לנסוע. בימים שלאחר מכן סירבה הילדה ללכת לבית הספר. אמה סיפרה ל"ידיעות אחרונות" שהמנהלת היתה מודעת למצבה הכלכלי של המשפחה, ואף ניסתה לתרום לה בגדים. בתגובה לכל אחד מהמקרים האלה מסר משרד החינוך, כי הוא רואה את העניין בחומרה וכי הנושא יטופל.

מה נהיה ומה יהיה

מה נהיה?

אביב קליין, דובר מחוז דרום של משרד החינוך, בו אירעו שני המקרים שהובאו לעיל, אמר לוואלה! חדשות כי מנהלת ביה"ס מאשדוד זומנה לבירור אצל מנהלת המחוז מיד לאחר חופשת הפסח. בנוגע למקרה הקודם, שהתרחש בבאר שבע, מסר קליין כי המנהלת זומנה לשיחה אצל מנהלת המחוז, ושם הובהרה לה חומרת מעשיה. לדבריו, מנהלת בית הספר הודתה ששגתה, והתנצלה בפני התלמידה שנפגעה.

מה יהיה?

החוק בנוגע להשתתפות תלמידים בפעילות בית ספר במקרה שהוריהם לא עמדו בתשלומים אינו חד משמעי. לדברי קליין, במקרה שלהורים יש בעיה כלכלית, אסור למנוע מילדיהם את ההשתתפות בפעילות. עם זאת, במקרה שאין בעיה כזו וההורים בכל זאת לא עומדים בתשלומים, מותר למנוע מהילד את הפעילות, אולם חובה על בית הספר לספק לו פעילות חלופית.

קליין דחה את הטענה לפיה, למרות שמשרד החינוך תמיד "רואה את העניין בחומרה", הרי שהמנהלים אינם נענשים על הפגיעה הקשה בתלמידים. לדבריו, בבירור אצל מנהלת המחוז "הכל יכול לקרות", וציין כי היו כבר מקרים בהם מנהלים סיימו את תפקידם בעקבות מעשים דומים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully