וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין מציעה לשפץ את שגרירות יפן בבייג'ינג

רויטרס

19.4.2005 / 16:32

במקביל ביקשה מעמד של "אתר שימור עולמי" למרכז נשק ביולוגי של יפן מימי מלחמת העולם השניה. גם ביפן מתחילים להתנכל לסינים

סין הציעה לתקן את הנזקים שגרמו מפגינים לשגרירות יפן בבייג'ינג. עם זאת, במקביל הגבירה את הלחץ בסכסוך הדיפלומטי בין שתי המדינות, ואמרה כי על יפן להפגין את כנותה בכדי לעצור את ההידרדרות ביחסים ביניהן.

משרד החוץ הסיני הודיע כי ביקור בן יומיים בבייג'ינג, שערך שר החוץ היפני נובוטאקה מצ'ימורה בניסיון ליישב את הסכסוך, הניב תמימות דעים במספר סוגיות, אולם שני הצדדים עודם חלוקים כבעבר בנוגע למחלוקות רחבות יותר שהורידו את היחסים ביניהן לשפל שלא היה כמוהו זה עשרות שנים.

בסין נערכו בשלושת השבועות האחרונים הפגנות אלימות נגד יפן, בשל כעס על אישורם של ספרי לימוד יפניים, המטייחים, לדעת הסינים, את פשעי יפן במהלך מלחמת העולם השניה. סין מנמקת בעניין זה את התנגדותה להענקת מושב קבוע במועצת הביטחון של האו"ם ליפן.

"הצהרות כבר היו. מה שאנחנו צריכים אלה מעשים", אמר דובר משרד החוץ הסיני, "פעולה היא המפתח".

שתי המעצמות האסייתיות מדברות זו מעל ראשה של זו, ומסכנות בכך שותפות מסחרית בהיקף שנתי של 178 מיליארד דולר. מפגינים ניפצו יותר מ-20 חלונות בשגרירות יפן בבייג'ינג במהלך הפגנה אלימה, בהשתתפות אלפי סינים נזעמים, בתשעה באפריל. שגרירות יפן מסרה שחברה השייכת למשרד החוץ הסיני הציעה לתקן את הנזק. "עמיתיי בטוקיו שוקלים כיצד להגיב להצעה זו", אמר דובר השגרירות. משרד החוץ הסיני סירב להתייחס לידיעה. מפגינים גם גרמו נזק למעונו הרשמי של השגריר היפני בסין ולקונסוליה בשנגחאי. יפן דרשה מסין לפצות אותה על נזק זה.

אפילו דרום קוריאה מודאגת

בצעד שעלול להחריף את המתח, הודיעו חברי פרלמנט יפנים כי הם מתכננים לבקר במקדש יאסוקוני בטוקיו, שם נכללים פושעי מלחמה יפנים בין 2.5 מיליון חללי המלחמה של יפן.

הביקור נועד להיערך ביום שישי, בעת שראש ממשלת יפן, ג'וניצ'ירו קואיזומי, ונשיא סין, הו ג'ינטאו, ייוועדו בשולי ועידת פסגה של אומות אסיה בג'קרטה, בניסיון לשפר את היחסים.

סין טוענת, כי ביקורים של מנהיגים במקדש מהווים את המניעה העיקרית לשיפור היחסים. "אנו מקווים, שמנהיגי יפן יכבדו את רגשותיהם של הקרבנות במדינות אסיה, כולל סין", אמר דובר משרד החוץ הסיני. קואיזומי, מצדו, הגן על הביקורים ואמר כי "לכל מדינה יש היסטוריה משלה וישנם הבדלים במסורות ובאופן החשיבה".

במקביל עשתה סין מאמץ לשמור את עברה של יפן במוקד תשומת הלב כשפנתה לאונסק"ו בדרישה לכלול ברשימת אתרי השימור העולמיים את חורבותיו של מרכז יפני ללוחמה ביולוגית מימי מלחמת העולם השנייה. במרכז, הנמצא בצפון-מזרח סין, נערכו ניסויים בבני אדם במטרה לפתח נשק ביולוגי על בסיס מחלות כגון דבר, טיפוס, אנתרקס וכולירה.

"נעתור לקבלת מעמד של אתר שימור המורשת העולמית, כדי שיותר אנשים ברחבי העולם יוכלו לדעת את האמת", אמר אוצר האתר. יפן מסרבת להודות או להכחיש באופן רשמי את הפעילויות שהתבצעו באתר.

בינתיים מסתמנת תגובת נגד יפנית להפגנות הסיניות. במשטרת יפן נרשמו בימים האחרונים 25 מקרים של הטרדה נגד אינטרסים סיניים ביפן, כולל נזק קל למעון השגריר בטוקיו ולבית ספר לסינית בבירה.

בדרום קוריאה, שם החלו המחאות נגד ספר הלימוד היפני, הביע משרד החוץ דאגה נוכח הידרדרות היחסים בין שתי השכנות החשובות של המדינה. מזכ"ל האו"ם, קופי ענאן, קרא למנהיגי יפן וסין לנצל את נוכחותם המשותפת בפסגה בג'קרטה כדי ליישב את המחלוקות בדרכי שלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully