וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הציבור דואג לסביבה ומוכן לעשות מדיטציה

14.4.2005 / 15:57

סקר שבדק את עמדות הציבור לגבי הסביבה בישראל מעלה שרוב גדול מתאר עצמו כ"אכפתי לנושא", אך לא כמי שמוכן לפעול לשינוי המצב

84 אחוזים מהציבור היהודי ו-83 אחוזים מהציבור הערבי מעידים על עצמם כעל מי ש"אכפת לו מהסביבה", כך עולה מסקר ראשון מסוגו שערכו קרן פרת ומרכז השל. מטרת הסקר הייתה לבדוק באיזו מידה מתעניין הציבור הישראלי בנושאי סביבה, מה הוא יודע על סוגיות סביבתיות בארץ ובעולם וכיצד הגורמים הללו משפיעים על התנהגותו הסביבתית.

מהסקר עולה, כי הפעילות הסביבתית החשובה ביותר בעיני אזרחי ישראל היא מיחזור פסולת, ואחריה - טיולים, פעילות קהילתית, שמירה על כושר גופני וחסכון במים וחשמל. למרות זאת, רק מחצית מבין אלו שהעידו על עצמם כ"אכפתיים לסביבה" הודו שהם אכן מבצעים בפועל את אחת מהפעילויות הסביבתיות הללו. מחברי הסקר טוענים, כי התוצאות הגבוהות יחסית של אזרחים הסבורים שאדם שאכפת לו מהסביבה צריך לשמור על כושר גופני ולעשות מדיטציה מעידות על כך שחלק ניכר מהנשאלים "אינם מבינים על מה מדובר בכלל".

בקרב הציבור היהודי נתפש זיהום האוויר כמפגע הסביבתי המטריד ביותר, ובקרב הציבור הערבי דווקא הפסולת תופסת את המקום הראשון. הבדל נוסף קיים בין גברים לנשים – נשים מודאגות יותר מההשפעה של הסביבה על הבריאות, ואילו הגברים מודאגים יותר מההשפעה על הדורות הבאים. מרבית הגברים מאמינים שהדרך לטיפול בבעיה היא חקיקה מחמירה יותר ואכיפת החוקים הקיימים, לעומת הנשים שמאמינות בחינוך שישנה את התנהגות האזרחים.

כ-57 אחוזים מהנשאלים סברו שהרשויות, כלומר הממשלה והרשויות המקומיות, הן האחראיות העיקריות למצב הסביבתי בארץ, ורוב גדול מהנשאלים (88 אחוזים) טענו שהממשלה לא עושה די בהתמודדות עם המשבר הסביבתי בארץ. 65 אחוזים חושבים שיש להגדיל את תקציב המשרד לאיכות הסביבה, ו-87 אחוזים תומכים בהכנסת החינוך הסביבתי כמקצוע חובה בבתי הספר.

מנתוני הסקר עולה שיותר ממחצית הנשאלים סבורים שמצב הסביבה בישראל הוא לא טוב או נורא, אך רק שליש מהנשאלים מאמין שהמצב בעולם זהה לזה שבישראל. 46 אחוזים מאמינים שהמצב רק ילך ויחמיר. נתון מעניין נוסף העולה מהסקר הוא שככל שההכנסה גבוהה יותר כך זיהום המים מהווה איום פחות משמעותי – נתון היכול להיות מוסבר על ידי צריכת מים מינרליים ומסוננים המאפיינת אוכלוסיות מרמה סוציו-אקונומית גבוהה.

יותר ממחצית מהנשאלים תומכים בתוכנית שתגביל כניסת רכבים פרטיים למרכזי הערים הגדולות על מנת לצמצם את זיהום האוויר, ושיש לתת לשיקולים סביבתיים לעצור תוכניות של בנייה ופיתוח. 68 אחוזים מהציבור סבורים שהעיתונות עוסקת מעט מדי בנושאי סביבה.

הסקר נערך על ידי מכון רותם מחקר ואבחון שיווקי, באמצעות ראיונות טלפוניים, בקרב 852 נבדקים מהמגזר היהודי מעל גיל 18 ו-200 נבדקים מהמגזר הערבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully