וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה מוכנה להקים ועדה לחקר טבח הארמנים

13.4.2005 / 19:19

הארמנים טוענים כי 1.5 מיליון איש מתו ברצח עם שביצעו הטורקים במלחמת העולם ה-1. הקמפיין הארמני גורם לטורקים נזק תדמיתי ומדיני

טורקיה הציעה באופן רשמי לארמניה להקים ועדה משותפת לבדיקת האשמות הארמנים, כי טבח שבוצע בארמנים תחת שלטון האימפריה העות'ומנית בזמן מלחמת העולם הראשונה, מהווה רצח עם. סוכנות הידיעות הצרפתית דיווחה כי שר החוץ הטורקי, עבדאללה גול, סיפר היום על ההצעה, ואמר כי היא מהווה צעד ראשון לקראת נירמול היחסים בין שתי המדינות.

ההצעה נוסחה בקווים כלליים במכתב ששלח ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, לנשיא ארמניה רוברט קוצ'אריאן. גול סיפר על ההצעה לחברי הפרלמנט הטורקי במהלך ישיבה מיוחדת על הנזקים שגורם הקמפיין הארמני למען ההכרה בטבח כרצח עם. נושא הטבח הזיק גם למאמציה של טורקיה להצטרף לאיחוד האירופי.

"הודענו להם כי אם תתקבל הצעתינו, אנו מוכנים לשאת ולתת עם ארמניה על דרכי הקמת הוועדה, תפעולה וכיוצא בזה", אמר גול. הוא חזר ופנה לארמניה במהלך הישיבה ואמר כי "טורקיה מוכנה להתמודד עם ההיסטוריה שלה" וכי "אין לטורקיה בעיות עם ההיסטוריה שלה". שר החוץ ביקש מהקהילה הבינלאומית ללחוץ על ארמניה לקבל את ההצעה.

טורקיה סירבה לכונן יחסים דיפלומטיים עם ירבאן, בירת ארמניה, מאז הכריזה הרפובליקה הסובייטית לשעבר על עצמאותה ב-1991, זאת בשל המאמצים הארמניים להכרה בינלאומית בטבח כרצח עם. ב-1993 אטמה טורקיה את גבולה המשותף עם ארמניה לאות סולידריות עם אזרביג'אן, בעלת הברית הקרובה שלה, שניהלה מלחמה עם ארמניה.

הארמנים טוענים כי עד ל-1.5 מיליון ארמנים מתו במה שהיה רצח עם מאורגן מצד האימפריה העות'ומנית, קודמתה של טורקיה המודרנית. טורקיה, לעומת זאת, טוענת שרק 300,000 ארמנים ואלפי טורקים נהרגו בסכסוך אזרחי במהלך מלחמת העולם הראשונה, כאשר הארמנים, בגיבוי רוסיה, התקוממו נגד שליטיהם העות'ומנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully