וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס: תוך 5 חודשים ניתן יהיה לחדש המו"מ

5.6.2001 / 17:10

לדברי שר החוץ חידוש השיחות יתבצע על פי דו"ח מיטשל; התהליך יורכב מכמה שלבים: תקופת צינון, ביצוע צעדים בוני אמון וחידוש המו"מ; נביל שעת': ארה"ב ואירופה פועלות לחידוש המגעים

שר החוץ, שמעון פרס, העריך היום כי יידרשו כחמישה חודשים עד שיחודש המשא ומתן המדיני בין ישראל לבין פלסטינים, וזאת על פי המתווה של דו"ח ועדת מיטשל. לדבריו, בימים אלה נעשה מאמץ בינלאומי על מנת לסכם לוח זמנים ליישום המלצות הדו"ח.

לדברי שר החוץ, מרגע שתוכרז רשמית הפסקת האש, תחל תקופת צינון של שמונה שבועות. להערכתו, האמריקאים יציעו פשרה, כך שתקופת הצינון תמשך כשישה שבועות. ראש הממשלה, אריאל שרון, הבהיר כבר בעבר כי אם בתקופת הצינון יהיו תקריות אש והאלימות לא תיפסק, תתחיל תקופת הצינון מההתחלה.

לדברי פרס בשלב השני, שייארך כשלושה חודשים, ואז, חמישה חודשים מהיום, יתחילו הצדדים בביצוע שורה של צעדים בוני אמון בעלי אופי מדיני. בראשם עומדת הדרישה הפלסטינית להקפיא את הבניה התנחלויות. רק בתום השלב הזה ניתן יהיה לחדש את המשא ומתן המדיני.

אחר הצהריים נועדו שרון ופרס כדי לתאם את המשך מהלכיה של ישראל. בתום הפגישה אמר שר החוץ כי יוזמת מיטשל היא היוזמה היחידה המחייבת את ישראל. שרון ופרס הסכימו כי יו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת, לא נקט עדיין בצעדים הדרושים להפסקת האש והטרור.

שר התכנון הפלסטיני, נביל שעת', אמר היום כי בימים אלה נעשים מאמצים לקראת חידוש מגעים בין ארה"ב, אירופה, ישראל והפלסטינים במטרה לגבש לוח זמנים מוגדר ליישום המלצות ועדת מיטשל והיוזמה המצרית-ירדנית.

לדבריו, הפגישות הצפויות יתקיימו במתכונת של פגישות עבודה אמריקאיות-פלסטיניות ואירופאיות-פלסטיניות, ולאחר מכן פגישת עבודה משולשת בין ארה"ב, אירופה והפלסטינים. במקביל, יתקיימו פגישות עבודה אמריקאיות-ישראליות ואירופאיות-ישראליות. שעת' מגלה כי מזכיר המדינה האמריקאי, קולין פאוול, מזכ"ל האו"ם, קופי ענאן ושליח האיחוד האירופי למזרח התיכון, חאבייר סולאנה, הביעו רצון להגיע לאזור, אך טרם נקבע מועד לביקור.

שעת' מגלה עוד, כי הממשל האמריקאי והאיחוד האירופי התחייבו בפני הרשות הפלסטינית כי ישראל תיישם את כל ההמלצות. "אנו דורשים כינוס נוסף בשארם א-שייח', שיגדיר מנגנון פיקוח בינלאומי ליישום ההסכמות אליהן נגיע, כדי למנוע מישראל להתנער מהתחייבויותיה, כפי שקרה בעבר", אומר שעת'.

משקיפי האיחוד האירופי הגיעו לפקח על הפסקת האש

סולאנה התייחס היום לאפשרות לפגישת פסגה בין שרון לערפאת. לדבריו, "עדיין מוקדם לומר אם המצב בשל למפגש פסגה, אולם ההתפתחויות בשטח הן שישפיעו על הסיכוי לקיומו של מפגש כזה". סולאנה הדגיש כי מה שחשוב זה לשמור על המצב הנוכחי בשטח במשך היומיים או שלושת הימים הבאים. "אם המצב ימשיך להיות רגוע, נוכל להמשיך לשלב הבא. איננו יכולים לקחת סיכונים לקיום פסגה שלא תוכתר בהצלחה", אמר.

האיחוד האירופי שיגר אמש מספר מומחים בינלאומיים, שהגיעו לבית לחם כדי לעמוד מקרוב אחר הצעדים הננקטים בשטח ליישום הפסקת האש. גורם פלסטיני בכיר אישר לביטאון הרשות הפלסטינית "אל-איאם" כי נציגי האיחוד האירופי נועדו עם בכירים פלסטיניים בסידורים ובעניינים פרוצדורליים שנועדו להקל על משימתם באזור.

נציגי האיחוד האירופי שוהים בבית מלון בבית ג'אלה, והיום הם יחלו במשימתם באזור, כאשר חלק מהם יגיע לרפיח ויעמוד מקרוב אחר יישום הפסקת האש. המשלחת הגיעה לשטחים בהסכמת ישראל והרשות הפלסטינית, לאחר תיאום שנעשה בחסות האיחוד האירופי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully