וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשה את שלו – מועמר קדאפי

רחביה ברמן

26.3.2005 / 13:49

הקולונל המתולתל שוב גנב את ההצגה בפסגה הערבית, ובין שטות לקשקוש גם אמר כמה דברים נכונים וחשובים

שליט לוב, הקולונל מועמר קדאפי, הוא לא בנאדם מאוזן במיוחד. על זה אין הרבה ויכוח. האיש, שטען פעם בשיא הרצינות ששייקספיר היה בעצם ערבי בשם שייח' ספיר, הוא יקירם של עיתונאים ושל כל מי שנאלצים להשתתף באירועים כמו הפסגה הערבית, שהתקיימה השבוע. כל מקיש במקלדת יודע שתמיד אפשר לסמוך על קדאפי שיספק אתנחתא קומית ואיזו כותרת עסיסית.

אבל בין כל הדאחקות והג'עג'ועים יש שם עוד משהו, שכן הקולונל המתולתל בכל זאת ממשיך ולהחזיק ברסן השלטון זה 35 שנה, בלי שום סימן לשינוי. אז נכון שקדאפי דיבר המון שטויות בנאומו בן השעה באלג'יר השבוע – כך למשל הצעתו למזג את האיחוד האפריקאי עם הליגה הערבית, כאילו שלאפריקאים המסכנים אין די צרות, או כמו אמירתו שבאסיה ואפריקה נמצאות הדמוקרטיות הטובות ביותר, כשבתור דוגמא הוא מציין את גרוזיה ואוקראינה – אבל בין יציאה ביזארית אחת לשנייה הוא גם אמר אמיתות שלאף מנהיג ערבי אחר לא היה האומץ לשים על השולחן.

"מדוע הפלסטינים לא ניסו להכריז על עצמאות לאחר 48', כשנשלטו על ידי מצרים וירדן?" שאל, מטיל ספק בכנות רצונם של הפלסטינים בעצמאות כשלעצמה. קדאפי גם ויתר על כל ניסיון לצבור נקודות דיפלומטיות כשקרא לישראלים ולפלסטינים "אידיוטים", בשל התעקשותם על פתרון של שתי מדינות. אז אפשר לתהות אם מדינה דו-לאומית היא אכן הפתרון הרצוי או השפוי, אבל חייבים להודות לכוכב הרוק של העולם הערבי על שקרא לילד בשמו.

לפעמים, מרוב התעסקות בעוולות ובצביעות האמיתיות של החזק, שוכחים שגם החלש הוא לא שה תמים, ושגם הוא מלא זבל כרימון רקוב. מה שעשו או לא עשו הפלסטינים לפני 67' אינו משנה בהכרח את מה שצריך או לא צריך לעשות כיום. אבל גם השמאלני האדוק ביותר, שלבו נשבר לחתיכות בשל סבלם של הפלסטינים המסכנים, ייטיב לעשות אם יזכור תמיד שגם הנראטיב שלהם מחזיק מים בערך כמו כאפייה מתפוררת.

נשיא אלג'יריה, עבד אל-עזיז בוטפליקה, הודה בחשיבות נאומו של קדאפי כשהילל ושיבח את כנותו. "ההבדל", אמר מארח הפסגה, "הוא שאני אחראי גם כלפי עמי ומדינתי". אבל הבעיה של הערבים היא יותר מדי "אחריות" ופחות מדי יושר עצמי. יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ישב בקהל ודווקא חייך בהאזינו לקדאפי, אבל כעבור יום החליטו הוא ואנשיו שבכל זאת אי אפשר לעבור לסדר היום ודרשו התנצלות. "לא יפה שמנהיג ערבי אומר דבר כזה בפסגה הערבית", התבכיינו בני דודינו.

אולי לא יפה, אבל מאוד במקום. טוב שדווקא ערבי, וכזה שאינו חשוד באהבת יתר למדינתנו הציונית, הוא ששם לפלסטינים מראה גדולה מול הפרצוף. אחרי הכל, אם לא תדע שאתה מכוער, לעולם לא תוכל להיות יפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully