וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת אור: רפ"ק רייף ירה אש חיה מעל ראשיהם של אישים ערבים

הלית לוי

4.6.2001 / 14:40

למרות יציאת המחאה של ההורים, נמשכו הדיונים באולם המאובטח; רפ"ק גיא רייף עמד במרכז העדויות היום; קציני משטרה העידו: רייף ירה באוויר שלא לצורך; קיר מגן חוצץ בין העדים לקהל

ועדת אור, לבדיקת אירועי מהומות אוקטובר חידשה הבוקר את דיוניה עם קיר מגן מזכוכית, שחוצץ בין דוכן העדים ובני משפחותיהם של ההרוגים. דיוני הוועדה נמשכים מהמקום בו הופסקו בעת תקיפת רב פקד גיא רייף בחודש מרץ. למרת שלא נכח בה, עמד רייף במרכזה של הוועדה גם היום.

קציני משטרה העידו כי רייף ירה צרורות באוויר, במהלך עימות בכפר מנדא, במהלכו נהרג צעיר ערבי. אחד הקצינים ציין כי רייף ירה בין היתר מעל ראשיהם של אישי ציבור ערבים, בזמן שהם ניסו להידבר איתו, במטרה להביא לסיומה של ההפגנה. קצין אחר ציין כי האירועים במנדא לא היוו סכנה לחי השוטרים ועל כן לא הייתה הצדקה להשתמש באש חיה.

הורי הרוגי המהומות עזבו את האולם במחאה

דיוני הוועדה התחדשו היום, על רקע השינויים שנערכו באולם בית המשפט. קיר מגן חוצץ מעתה בין העדים, השופטים, לקהל. רק הוריהם של 13 הרוגי מהומות אוקטבור הורשו להיכנס לאולם הדיונים.

בני המשפחות עזבו את אולם הדיונים במחאה על כך שמאבטחי בית המשפט סירבו לאשר את כניסתו לאולם של מונעם אבו-סאלח, שהיה מעורב בתקיפת גיא רייך במהלך עדותו. בעקבות זאת הכריזו המשפחות על שביתת שבת בכניסה לאולם הדיונים.

ב-21 במרץ תקף עבד אל-מונעם אבו-סאלח מסכנין את גיא רייף, בעת שזה העיד על חלקו בפיזור הפגנה בסכנין - בה נהרג בנו של אבו-סאלח, וואליד. מאז תקיפת רב פקד רייף נערכה בדיקה פנימית של ועדה בראשות מנהל מערכת בתי המשפט לחקירת האבטחה בעת דיוני ועדת אור. הוועדה מצאה כי תקיפתו של רייף היתה מחדל ביטחוני של השומרים באולם. היא הציעה שכצעד מנע יוטל איסור מוחלט על נוכחות קהל באולם. השופט אור דחה את ההצעה והחליט על פשרה בדמות הקמת קיר הזכוכית, שיגן על העדים מפני הקהל.

ואכן, שינויי האולם ניכרו היום. מצדו האחד של קיר המגן יושבים חברי הוועדה - שופט בית המשפט העליון, תיאודור אור, סגן נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת, השופט סהל ג'ראח, ושגריר ישראל בירדן לשעבר, שמעון שמיר. לצדם יושבים חברי הצוות המסייע של הוועדה, נציגי המשטרה ופרקליטים מארגון "עדאלה", המייצגים באופן בלתי רשמי את משפחות ההרוגים במהומות.

לאולם דיוני הוועדה, בבניין בית המשפט העליון בירושלים, יורשו מעתה להיכנס רק בני משפחותיהם של 13 הצעירים הערבים שנהרגו בעימותים עם שוטרים ועיתונאים. לטובת אלה שמבקשים לצפות בדיוני הוועדה, אך כניסתם לבניין בית המשפט אסורה, הוצבו מסכי טלוויזיה במעגל סגור בבית ההארחה ע"ש יצחק רבין, הסמוך למקום מוזיאון ישראל בירושלים, ונמצא בקרבת בניין בית המשפט בו מתקיימים הדיונים. דיוני הוועדה יועברו בשידור חי במסכי הטלוויזיה.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully