וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד האו"ם: בישראל מחסור חמור במים

שרון קדמי

22.3.2005 / 16:16

נציב המים טוען, כי לפי מדדי הארגון הקו האדום של מחסור במים הוא 500 מטר קו"ב בשנה לאדם. בישראל עומד המספר על 200 קוב

על פי מדדי האו"ם, בישראל יש מחסור חמור במים. כך אמר היום מעל בימת הכנסת נציב המים, שמעון טל, לרגל יום המים הבינלאומי. על פי הגדרת הארגון, הקו האדום של מחסור במים הוא 500 מטרים מעוקבים (קוב) בשנה לאדם. בישראל מקורות המים יכולים לספק רק 200 קוב בשנה, 40% בלבד מהכמות שהאו"ם מגדיר כמחסור במים.

על פי נתוני האו"ם, 1.5 מיליארד נפש בעולם היו ללא גישה למקורות מים מתוקים בשנת 2000. כמו כן, הארגון מדווח כי נרשמו 250 מיליון מקרי מחלה בשל היעדר תנאים הגיינים מינימליים. לדברי טל, הנזקים המוערכים עולים בהרבה על העלות והטיפול בנושא.

לדברי טל, עד שנת 2010 תגיע ישראל ליכולת התפלה של 300 מיליון קוב מי ים בשנה, שיהוו כ-20% תוספת למקורות הטבעיים. "איכות המים מעולה, ואנו נתפיל מים שיאפשרו שימוש חוזר". בנושא השבת הקולחין ציין טל כי כיום מושבים כ-60% מהקולחין, שהם כ-340 מיליון קו"ב מים בשנה, מההיקפים הגדולים בעולם. עד סוף העשור, לדבריו, נשיב 100% מי קולחין למערכת המים, שהם כ-510 מיליון קוב מים בשנה. מים אלה מיועדים בעיקר לצורכי חקלאות ושימוש עירוני, הנועד להשקיית גינות ופארקים.

אחת הבעיות הגדולות אליהן התייחס טל נוגעת לבעיית מי התהום. לדבריו, הבעיה הראשונה היא המליחות הגבוהה של המים, עקב ירידת מפלס המים. בנושא מליחות הכנרת אמר טל כי בנציבות מכירים את המנגנון הפועל בכנרת, וכל העת מנסים למנוע ממלחים להגיע אליה.

טל אמר עוד כי חלוקה מחדש של מקורות המים באזור אינה מהווה פתרון לבעיה האזורית, זאת מאחר שהמים מנוצלים כבר היום במאה אחוז, כאשר ייצור מים נוספים על ידי התפלה והשבת קולחין גם בישראל וגם באזור, ישמשו זרז לשיתוף פעולה ולא מקור לסכסוך ולמחלוקת. "עידן ההתפלה מכניס אותנו למחסור כלכלי ולא מחסור פיסי במים", ציין טל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully