וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיגוע באירופה - טירוף, בישראל - הגיוני

גדי להב, ברצלונה

17.2.2005 / 12:10

גדי להב על האירופאים שמנסים להבין מה הטרור האיסלאמי רוצה מהם, ועל הדרך קצת יותר מבינים את ישראל

בחג המולד וראש השנה האזרחית האחרונים נראו בספרד תמונות המוכרות לכל ישראלי: אלפי שוטרים התפרסו במרכזי קניות ומקומות המוניים. המטרה: לשמור על הציבור מפני טרור אפשרי, באסקי או איסלאמי. את הטרור הבאסקי מכירים הספרדים כבר שנים, ולכן אין מנוס מלהסיק שדווקא האיום השני היה מכריע יותר בהחלטה לנקוט בצעדים כאלו. בישראל ההנחה הרווחת היא שאירופה אדישה לטרור המוסלמי, או שאינה מבחינה בו. אולם המציאות מצביעה על שינוי משמעותי, שגם אם מתרחש לאט לאט, הכיוון שלו ברור ונהיר.

השינוי הזה מתרחש לאורה של שורת מאורעות בכל אירופה, הזוכים משום מה לחשיפה מועטה מאד בתקשורת הישראלית: בבריסל ובשוויץ נעצרו חשודים במעורבות בפיגוע במדריד ב-11 במרץ (שכינוי ה"חיבה" שלו הוא 11-M); בגרמניה פשטו לפני כחודש השלטונות על בית ועצרו חשודים מוסלמים בזיוף דרכונים; בבלגיה קיבלו חמישה פוליטיקאים איומים על חייהם לאחר שהעבירו ביקורת על ארגונים מוסלמים; בצרפת הזדעזעו לשמוע כי מוסלמים צרפתים, שנולדו בצרפת, נסעו לעיראק כדי להתאבד על כוחות ארה"ב; בבריטניה מעוניינים לשנות את החוק כדי להטיל סנקציות על משפחות של מעורבים בטרור; בהולנד נעצר מוסלמי שתיכנן פיגוע ברובע בחלונות האדומים, וקיצונים מוסלמים רצחו את במאי הסרטים תיאו ואן-גוך.

ויש את ספרד. רצף האירועים הקשורים לטרור מאז הפיגוע ב-11 במרץ, החמור ביותר באירופה מאז ומעולם, חמור אפילו בקנה מידה ישראלי: בתחילת אפריל 2004 ניסו שלטונות ספרד לעצור חשודים במעורבות בפיגוע שהתמקמו בבניין נטוש. כשהגיעו השוטרים לבניין – פוצצו עצמם החשודים באקט של התאבדות קולקטיבית. התברר כי היו בעיצומן של הכנות לפיגוע ברכבת המהירה מדריד-סביליה. בנובמבר התגלה דרך החקירה כי כל תאי הטרור בספרד קשורים זה לזה, והיו מעורבים בצורה זו או אחרת גם בפיגועים בקזבלנקה (2003), בקניה וטנזניה (1998) וכמובן בפיגוע בניו יורק.

בדצמבר נחשפה בברצלונה רשת פקיסטנית שסחטה את הקהילה הפקיסטנית הגדולה בעיר, כדי לממן את תא אל קאעדה בארץ מוצאם, שאחראי בין היתר על הוצאתו להורג של העיתונאי דניאל פרל. בכמה כסף מדובר? חצי מיליון יורו כל חודש. במאמר שפורסם בעיתונות המקומית נכתב: "מתברר כי אנחנו תחנת הממסר של אל-קאעדה". בתחילת אוקטובר נעצר תא נוסף, שהתארגן בתוך בתי הכלא הספרדים, ימים לפני הוצאתם לפועל של פיגועים באיצטדיון ריאל מדריד, בתחנת רכבת, במגדל פיקאסו בעיר, וב"אודיאנסיה נסיונל", אחד ממוסדות בית המשפט.

גם בזה בוש אשם?

כל אלו משפיעים כמובן על הציבור. אמת, עדיין יש כאלו הטוענים כי פעולות אלו הן שאריות של המעורבות הספרדית בעיראק, ושהפקודה להפסיק את הפעילות נשלחה לפני כשנה, אך טרם הגיעה לזרוע, שבינתיים ממשיכה להכות. כאילו הטרור המוסלמי הוא גולם חלול, ולא אחת מרשתות הפעולה המתוחכמות בעולם. יש גם רבים, בהם עיתונאים וחוקרים, המחזיקים בתיאוריות קונספירציה, כמו זו שהטרור המוסלמי ממומן על ידי ארה"ב כדי לסמן אויב ערטילאי, ולהשתלט על העולם בעזרת הגלובלזיציה. אולם יותר ויותר אנשים מאמינים במה שנכתב באחד העיתונים לאחר חשיפת הרשת באוקטובר: "עכשיו אנחנו יודעים שזה לא רק בגלל עיראק".

האירופאים מודעים לסכנה, מה שהם לא מצליחים להבין זה את המניע, הסיבה. כשאתה שואל אותם מדוע ממשיכים הקיצונים המוסלמים לתכנן פיגועים, התשובה הנפוצה ביותר היא "הם משוגעים". אבל משוגע הוא מי שמהלכיו אינם מתוכננים, ואילו הרשתות שנחשפות פועלות לטווח ארוך, עם יעדים מוגדרים וצעדים מחושבים. רבים מהאירופאים מנסים לנתח את מניעי הקיצונים מנקודת מבטם האירופאית – תרבות שמעדיפה את האינדיבידואל על הקולקטיב, את החיים על המוות, את הנוחות על האמונה היוקדת, תרבות שמקדשת את הרציונל. עבור רבים מהם, מי שמחזיק בהעדפות הפוכות מאלו, הוא "משוגע".

האם התהליך הזה יביא גם לשינוי ביחס האירופאים לנעשה במזרח התיכון? לגבי עיראק התשובה ברורה – האירופאים לא רואים שום קשר בין הפלישה האמריקאית למלחמה בטרור. נהפוך הוא – הפלישה רק הגבירה, לדעתם, את הטרור המוסלמי.

אבל לגבי ישראל, אולי תתפלאו לשמוע, דווקא כן מתרחש שינוי איטי, במיוחד בספרד, הודות לכל מה שתואר בפרוטרוט כאן למעלה. בעל חנות שיוצא לי לקשקש איתו מדי פעם אמר לי לא מזמן "תמיד נטיתי לצד שלכם, עכשיו זה הפך יותר מקובל". יחד עם זאת, רבים עדיין לא רואים את המאבק בינינו לבין הפלסטינים כחלק מבעיית הטרור העולמי, אלא כשני דברים נפרדים. יש טרור ויש טרור. בסיקור הפיגוע בסיני, לדוגמא, כשההנחה היתה כי בית היוצר הוא אל קאעדה, קיבלה ישראל הרבה יותר סימפטיה בעיתונות מאשר בסיקור פיגוע פלסטיני "רגיל". כששאלתי על כך בחור צרפתי שמתגורר כאן, הוא אמר לי "אתה צריך לחשוב מה גורם לפלסטינים לבצע מעשים כל כך מיואשים". אבל, אמרתי, איננו מדברים על המניע, אלא על האמצעי – להרוג אזרחים ללא אבחנה. "נכון", הוא אמר, "אבל אתה יכול לראות למה הם עושים את זה. אני לא חלילה מצדיק את זה, אבל אתה יכול להבין את הסיבה". אני מבין, אמרתי לו, יש "רציונל", או במלים אחרות: להרוג ספרדים ברכבת במדריד - זה שיגעון. להרוג ישראלים בקפה בתל אביב – זה הגיוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully