וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל קאעדה מכחישה קשר להתנקשות בחרירי

15.2.2005 / 14:09

חשש ממהומות בלבנון בעקבות רצח ראש הממשלה לשעבר. האופוזיציה קוראת להקים ועדת חקירה בינ"ל, דמשק הכחישה קשר לפעולה. משפחת חרירי: אנשי הממשל אינם רצויים בהלוויה

חשש ממהומות בלבנון בעקבות הפיגוע בו נהרג רפיק אל-חרירי, ראש ממשלת לבנון לשעבר. בגלי צה"ל דווח, כי כוחות כוחות הבטחון הלבנוניים העלו את הכוננות ברחבי המדינה, תדירויות הסיורים הוגברו והכניסות לערים הוגבלו במחסומים. בקול ישראל דווח, כי כוחות צבא לבנון נפרסו בביירות ובצידון, עקב נסיונות של תומכי חרירי לפרוץ לביתו של ראש הממשלה עומאר כראמה.

ארגון אל קאעדה מכחיש, כי אנשיו עמדו מאחורי רצח אל-חרירי. בהודעה שהתפרסמה באתר אינטרנט של קבוצה המזדהה עם אל קאעדה, "ארגון אלקעידה של הלבאנט", נאמר כי ארגוני המודיעין של לבנון, סוריה או ישראל הם שאחראים לחיסולו של ראש ממשלת לבנון לשעבר. בקול ישראל דווח, כי בהודעה נאמר שאנשי הג'יהאד בלבאנט תומכים באחיהם בעיראק ובפלסטין ואינם עסוקים בפיצוץ מכוניות.

שגריר סוריה בוושינגטון, עימאד מוסטפא, טען, כי לממשלת סוריה אין שום מושג מי רצח את חרירי, וסוריה אינה יודעת מי מסתתר מאחורי השם "ישועה וג'יהאד", שמו של הגורם שטוען כי אנשיו חיסלו את חרירי ומלוויו. עם זה מוסטפא משוכנע, כי מי שחיסל את חרירי מעונין להרוס את האחדות הלאומית של לבנון. "ההתנקשות גם תשפיע בצורה שלילית על המזרח התיכון כולו", אמר בראיון ל-CNN.

מזכ"ל האו"ם, קופי ענאן, ושליחו לאזור טריה לארסן ביקשו ממנהיג הדרוזים להגביר את האבטחה סביבו מחשש שינסו להתנקש גם בו.

כתבי "הארץ" יואב שטרן ושלמה שמיר מוסיפים:

משפחתו של ראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק אל-חרירי, הודיעה היום, כי הלווייתו תתקיים מחר במסגד בביירות, וכי אנשי הממשל לא ינכחו בה והם אינם רצויים בה. הן המשפחה והן האופוזיציה הלבנונית התנגדו להשתתפות נציגי שלטון, בשל ההאשמות כי השלטונות בסוריה ובעלי בריתם בלבנון היו מעורבים בהתנקשות.

גורמי האופוזיציה בלבנון הטילו אמש על סוריה ועל ראשי המשטר בלבנון את האחריות להתנקשות באל-חרירי. בתום פגישה של גורמי האופוזיציה בביתו של חרירי, פורסמה הודעה ובה קריאה לקהילה הבינלאומית לבצע את התחייבויותיה כלפי לבנון ולהקים ועדת חקירה בינלאומית לרצח.

חרירי נרצח בצהריים בפיצוץ מכונית ממולכדת בביירות. תשעה בני אדם נוספים נהרגו, וכ-100 נפצעו, בהם חבר פרלמנט לבנוני ושר האוצר לשעבר המקורב לחרירי, באסל פליחאן, שנפצע קשה. ממשלת לבנון וראשי הצבא התכנסו לישיבת חירום במשכן הנשיא וצבא לבנון הכריז על כוננות. לפי אחת ההערכות, את ההתנקשות ביצעו גורמים המקורבים לסוריה, כיוון שחרירי היה ממתנגדי השליטה הסורית בלבנון. ואולם, דמשק הכחישה כל קשר לפעולה. נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, מיהר לגנות את ההתנקשות ואמר כי מדובר ב"פעולה נפשעת".

ארגון מוסלמי לא מוכר בשם "הניצחון והג'יהאד בסוריה הגדולה" קיבל אחריות להתנקשות. בקלטת שנשלחה לרשת "אל-ג'זירה" הודיע איש הארגון, כי מדובר בפיגוע התאבדות "כנקמה על הפגיעה של כוחות הביטחון הסעודיים בשהידים שלנו", והזהיר כי מדובר בפיגוע ראשון בשרשרת פיגועים. כוחות הביטחון הסעודים פועלים נגד אנשי אל-קאעדה, וחרירי מקורב לסעודים. הדובר בקלטת הוא פלסטיני המתגורר בביירות, בשם אחמד אבו עדס. כוחות הביטחון הלבנוניים פשטו אמש על ביתו, אך הוא לא היה שם.

חרירי התפטר מתפקידו בשנה שעברה, במחאה על הארכת כהונתו של נשיא לבנון הפרו-סורי, אמיל לחוד. דמשק הפעילה לחץ על הפרלמנט הלבנוני כדי שישנה את החוקה, כך שניתן יהיה להאריך את כהונתו של לחוד. לאחר שהתפטר, הסתמן חרירי כמתנגד לשליטה הסורית בלבנון. חרירי היה בעל קשרים הדוקים בארמון האליזה, ועל פי הערכות עודד את צרפת ליזום, יחד עם ארצות הברית, את החלטת האו"ם 1559 הקוראת לנסיגה סורית מלאה מלבנון, ולפירוק ארגון חיזבאללה.

זהו הניסיון השני שנעשה בלבנון לפגוע באישיות בכירה. לפני כמה חודשים אירע ניסיון התנקשות כושל בשר לשעבר מרוואן חמאדה, שהתפטר מהממשלה על רקע התנגדות מפלגתו להארכת כהונתו של לחוד.

הממשל: על לבנון להיות חופשית מהכיבוש הסורי

מועצת הביטחון צפויה לאשר היום הצהרה נשיאותית, הכוללת גינוי לרצח חרירי - שנוסחה על ידי ארה"ב וצרפת. בהצהרה תובעת מועצת הביטחון מלבנון להביא לדין את האחראים להתנקשות בחייו של חרירי. כמו כן, נתבעת סוריה להסיג את כוחותיה מלבנון על פי החלטה 1559.

נשיא צרפת, ז'אק שיראק, גינה את ההתנקשות וקרא לפתוח בחקירה בינלאומית. הבית הלבן גינה אף הוא את ההתנקשות ואמר כי הרצח של חרירי היא תזכורת כי על לבנון להיות "חופשית לקבוע את עתידה הפוליטי, חופשית מאלימות ומהכיבוש הסורי". דובר הבית הלבן, סקוט מקליין, הבהיר כי הוא אינו מנסה לקשור את דמשק להתנקשות, וציין כי וושינגטון אינה יודעת מי אחראי לפעולה. "אנו מגנים את ההתקפה הברוטלית הזו. אנו מוסרים את תנחומינו למשפחת חרירי, לחבריו ולתומכיו בלבנון", אמר. לדבריו, "חרירי עבד ללא הפסקה כדי לבנות לבנון חופשית, עצמאית ומשגשגת לאחר מלחמת האזרחים והכיבוש הזר".

שר החוץ, סילבן שלום, אמר כי ההתנקשות מוכיחה שיש מדינות, כסוריה ולבנון, וארגונים שרוצים לערער את היציבות באזור ולמנוע דמוקרטיזציה בעולם הערבי. האיחוד האירופי קרא ללבנון לקיים את הבחירות המתוכננות למאי למרות הרצח.

"סוריה היא האחראית הישירה לחיסולו של רפיק אל-חרירי. היה אויבו של השלטון הסורי בלבנון" - כך אמר הבוקר ח"כ יובל שטייניץ, יושב ראש וועדת החוץ והבטחון של הכנסת בגלי צה"ל. שטייניץ' הוסיף כי "צריך להזהר מאוד לפני שמתפתים לכל הצעה למשא ומתן ולפני ששוקלים וויתורים בלתי הפיכים מול המשטר המסוכן הזה".

ארגון חיזבאללה מסר כי מדובר ב"פשע שטני ומעשה פחדני שנועד לפגוע ביציבות בלבנון ולגרום לקרע בתוכה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully