וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האופוזיציה מאשימה את סוריה ברצח חרירי

רויטרס

15.2.2005 / 0:03

כוחות הביטחון הלבנונים מחפשים אחר פלסטיני תושב ביירות הקשור לאל קאעדה, החשוד כי לקח אחריות לרצח ראש הממשלה לשעבר. מפגינים שרפו תמונות של אסד וקראו לנסיגת סוריה מלבנון

ראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק אל חרירי, נרצח בפיצוץ רב עוצמה של מכונית ממולכדת בביירות. 14 בני אדם נוספים נהרגו בפיצוץ, ו-135 בני אדם נוספים נפצעו, בהם שר האוצר הלבנוני לשעבר, בסיל פילחן. בין ההרוגים גם מספר מאבטחים של אל חרירי, ששיירתו נסעה סמוך למקום בו התפוצצה המכונית, באזור עין מריסה בביירות, ליד מלון סנט ג'ון.

כוחות הביטחון הלבנונים כיתרו במהלך הערב את ביתו של אחמד אבו עאדף, פלסטיני תושב ביירות, אשר זוהה כאיש שלקח אחריות על ההתנקשות, בקלטת ששידרה רשת הטלוויזיה אלג'זירה. עם זאת, האיש לא נמצא בביתו. בקול ישראל דווח, כי האיש חשוד בקשרים עם ארגון אל קאעדה. בקלטת ששודרה באלג'יזרה, נראה אדם אשר דיבר בשם ארגון איסלאמי סורי לא מוכר, "הניצחון והג'יהאד". הוא נימק את הרצח בקשר של חרירי עם "השלטון המושחת" בערב הסעודית.

צבא לבנון הודיע כי הוא מעלה את הכוננות, מקים מחסומים ופורס סיורים בשטח. בהודעה מטעם הצבא נמסר, כי הכוננות בכל היחידות הועלתה לדרגה הגבוהה ביותר.

האופוזיציה הלבנונית התכנסה לישיבת חירום, בסיומה קראה לשביתת מחאה בת שלושה ימים ודרשה את התפטרותה של הממשלה ונסיגתה של סוריה מאדמת לבנון לפני הבחירות שיתקיימו בחודש מאי. עוד טענה האופוזיציה, כי סוריה ולבנון אחראיות לרצח. מפגינים זועמים האשימו את סוריה בתכנון הרצח, והשליכו אבנים לעבר משרד של המפלגה השלטת בסוריה, מפלגת הבעת'. המפגינים גם הבעירו צמיגים ושרפו את תמונתו של נשיא סוריה, בשאר אסד.

שר ההסברה הסורי, מהדי דחלאללה, הכחיש את הטענות כי גורמים המקורבים לסוריה עומדים מאחורי ההתנקשות: "מי שאומר זאת הוא טיפש או בור ואינו מכיר את העובדות לאשורן... מי שאומר זאת הוא מאויביה של לבנון", אמר בראיון טלפוני לרשת "אל-ערביה". דחלאללה הוסיף כי לבנון נתונה בלחצים חיצוניים, שמאחוריהם אינטרסים ישראלים. נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, מיהר לגנות את ההתנקשות, ואמר כי מודבר בפעולה נפשעת. "סוריה עומדת לצד האחות לבנון בנסיבות הקשות האלה ומעבירה את תנחומיה למשפחת אל חרירי ולמשפחות הקורבנות האחרים", נאמר בהודעה שהעביר לסוכנות הידיעות הסורית הרשמית.

אל חרירי, בן 60, התפטר אשתקד מתפקידו כראש ממשלה, במחאה על המשך כהונתו של נשיא לבנון, אמיל לחוד, התומך בסוריה. הוא כיהן כראש ממשלה בלבנון משנות ה-90. לאחר שהתפטר מראשות הממשלה, הסתמן חרירי כמתנגד לשליטה הסורית בלבנון. חרירי היה בעל קשרים הדוקים בארמון האליזה, ועל פי הערכות עודד את צרפת ליזום, יחד עם ארצות הברית, את החלטת האו"ם 1559 הקוראת לנסיגה סורית מלאה מלבנון, ולפירוק ארגון חיזבאללה. חרירי היה אחד האנשים העשירים בעולם.

זהו הניסיון השני שנעשה בלבנון לפגוע באישיות בכירה. לפני כמה חודשים אירע ניסיון התנקשות כושל בשר לשעבר מרוואן חמאדה, שהתפטר מהממשלה על רקע התנגדות מפלגתו להארכת כהונתו של לחוד.

ענאן: מקווה שההתנקשות לא תצית מחדש את מלחמת האזרחים

ארה"ב הודיעה כי תתייעץ עם מועצת הביטחון של האו"ם, בנוגע להענשת האחראים לרצח. מזכ"ל האו"ם, קופי ענאן, אמר כי הוא מקווה שההתנקשות לא תצית מחדש את מלחמת האזרחים בלבנון.

הבית הלבן גינה את ההתנקשות ואמר כי הרצח של חרירי היא תזכורת כי על לבנון להיות "חופשית לקבוע את עתידה הפוליטי, חופשית מאלימות ומהכיבוש הסורי". דובר הבית הלבן, סקוט מקליין, הבהיר כי הוא אינו מנסה לקשור את דמשק להתנקשות וציין כי וושינגטון אינה יודעת מי אחראי לפעולה. "אנו מגנים את ההתקפה הברוטלית הזו. אנו מוסרים את תנחומינו למשפחת חרירי, לחבריו ולתומכיו בלבנון". לדבריו, "חרירי עבד ללא הפסקה כדי לבנות לבנון חופשית, עצמאית ומשגשגת לאחר מלחמת האזרחים והכיבוש הזר". נשיא צרפת, ז'אק שיראק, גינה את ההתנקשות וקרא לפתוח בחקירה בינלאומית.

ארגון החיזבאללה מסר בעקבות ההתנקשות, כי מדובר ב"פשע שטני ומעשה פחדני שנועד לפגוע ביציבות בלבנון ולגרום לקרע בתוכה".

הרשות הפלסטינית פירסמה הודעת אבל בה נכתב, כי המוות הוא "מכה קשה לעולם הערבי. העם הפלסטיני אבל על מותו של השהיד רפיק אל חרירי, ולעולם לא ישכח את תרומתו למאבקם למען חופש ועצמאות".

ממלא מקום ראש הממשלה, שמעון פרס, מסר: "לבנון ויתרה על עצמאותה ועל חירותה, נכנעה לקבוצה מזויינת שמנהלת את חייה, כאילו שום דבר לא קרה... ותחת כיבוש סורי. אז עם כל הצער, אי אפשר לתאר את אל חרירי כלוחם חופש ועצמאות. יחד עם זה, רצח לאור היום ראוי לכל גינוי".

שר החוץ, סילבן שלום, אמר כי "הפיצוץ בלבנון מוכיח שיש ארגונים ומדינות - כסוריה ולבנון - החותרים לערער את היציבות באזור ולמנוע דמוקרטיזציה בעולם הערבי". בקול ישראל דווח, כי השר שלום נועד בפריס עם נשיא צרפת, ז'אק שיראק, ודן עמו בין השאר בצורך להביא לנסיגת הכוחות הסוריים מלבנון. שני האישים קיבלו בעת ישיבתם את הדיווח על רצת ראש הממשלה לשעבר, אל חרירי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully