וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משטרת בריטניה: קבוצות גזעניות גייסו פעילים למהומות באולדהם

28.5.2001 / 19:40

היום הצליחה המשטרה, בסיוע איתני הטבע, למגר את העימותים בעיר התעשייה האנגלית; האירועים ממשיכים ללכוד את עיקר תשומת הלב במערכת הבחירות הבריטית; כ-30 אנשים נפצעו ו-37 נעצרו

הגשם והנוכחות המשטרתית המוגברת הצליחו היום בדיכוי המהומות על רקע גזעי בעיר אולדהם שבצפון אנגליה. באירועים האלימים, בהם עמדו תושבים אסיאתים מול תושבים לבנים, נפצעו 30 אנשים ונעצרו 37 מתפרעים.

לאחר שני לילות של עימותים, רחובות העיר כוסו בשברי זכוכיות. למשרדיו של אחד העיתונים המקומיים נגרם נזק רב, לאחר שהושלכו לתוכם בקבוקי תבערה בלילה. המהומות בעיר מוגדרות בבריטניה כאירוע החמור ביותר על רקע גזעי, מאז סדרת פצצות המסמרים בריכוזי מיעוטים בלונדון הבירה, לפני כשנתיים.

לאחר סוף שבוע אלים במיוחד בעיר הסמוכה למנצ'סטר יצאה היום משטרת בריטניה בהאשמה לפיה קבוצות גזעניות מחוץ לעיר הגיעו לאזור כדי ללבות את האש. סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי קציני המשטרה התחייבו להיערך בהתאם על מנת למנוע הישנות התסיסה בין צעירים לבנים וצעירים אסיאתים - רובם ממוצא בנגלדשי ופקיסטני.

במסיבת עיתונאים שנערכה היום, אמר סגן ניצב אריק הוויט מהמשטרה הבריטית: "אנו מאמינים שכמה מהם (הפורעים הלבנים) הובאו על ידי התערבות של גורמים חיצוניים לצורך האירוע". הוויט סירב לנקוב בשמותיהם של הקבוצות הקיצוניות האחראיות כביכול ליבוא המתפרעים לעיר הצפונית. הוויט הזהיר מפני תסריט של חידוש העימותים ואמר כי בהתאם "יש אפשרות שהערב תהיה רמה דומה של מעורבות משטרתית".

גם תת השר הבריטי, מייקל מיצ'ר, המועמד מטעם מפלגת הלייבור לבחירה מטעם מחוז אולדהם בבחירות בתחילת החודש הבא, האשים היום את החזית הלאומית - תנועת ימין קיצוני הנאבקת בהגירה בשפיכת שמן למדורת האיבה בין הלבנים לאסיאתים.

מיצ'ר אמר כי ההתנגשויות פרצו על רקע שני אירועים שהתרחשו בשבוע שעבר: האחד, קרב בין תלמידי בית ספר לבנים ואסיאתים; והשני, התסיסה של הנוער הלבן בעקבות מעצרו של צעיר לבן שהואשם בתקיפת אשה ממוצא פקיסטני ועידוד פריצה לחנות שבעליה ממוצא פקיסטני.

בחירות בצל מהומות

המהומות בעיר אולדהם מרכזות בימים האחרונים את עיקר תשומת הלב במערכת הבחירות בבריטניה. ראש הממשלה, טוני בלייר, אמר כי הוא מאמין שהאירועים אינם מייצגים את יחסי הגזעים האמיתיים במדינה. הוא אמר לכתבים כי זה "לחלוטין בלתי נסבל", שהשוטרים יהיו מטרה לאלימות. ראש הממשלה כיוון בדבריו לעימותים שנרשמו בין המשטרה הבריטית לצעירים האסיאתים בעיר. דובר מטעם המשטרה הדגיש בעניין זה: "הצלחנו לעצור את העניינים תוך שימוש באפס סובלנות ונוכחות מוגברת". לדיכוי המהומות בעיר השתמשו כוחות המשטרה באלות ובמגנים. הם גובו על ידי הליקופטר משטרתי שעקב אחר מוקדי הפעילות העיקריים.

הדובר לענייני פנים של המפלגה הליברל-דמוקרטית, סימון יוז, קשר בין דברים שאמר יו"ר האופוזיציה ומנהיג מפלגת השמרנים, וויליאם הייג לבין פרוץ המהומות. הייג הזהיר מפני הפיכת בריטניה ל"ארץ זרה". יוז טען כי היה בכך משום יצירת אווירה של חוסר סובלנות גזעית. סוכנות הידיעות הצרפתית מדווחת כי שר האוצר בממשלת הצללים (סגל של מפלגת האופוזיציה הראשית העוקב אחר פעולות הממשלה) השמרנית, מייקל פורטילו, תבע מהמפלגה הליברל-דמוקרטית התנצלות על דבריו "המחפירים" של הדובר מטעמה.

יו"ר מפלגת הימין הקיצוני - המפלגה הלאומית הבריטית, ניק גריפין, המייצג את אולדהם בפרלמנט הבריטי, ציין שבתקופה שבעיר התגוררו תושבים לבנים בלבד, "בעיה מסוג זה, באופן טבעי, לא התעוררה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully