וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרון: לא נוכל להבליג עד אין קץ

28.5.2001 / 9:28

נפגש עם השליח האמריקאי ויליאם ברנס והבהיר: ללא הפסקת האלימות לא תהיה התקדמות במו"מ; השליח נפגש עם ערפאת ודרש: הפסק את האלימות; הימין קורא לבטל הפסקת האש; סבב השיחות יימשך

השליח האמריקאי לאזור, ויליאם ברנס, נפגש אתמול עם יו"ר הרשות הפלסטינית יאסר ערפאת, ועם שלושת חברי המטבחון שרון, פרס ובן אליעזר. היום צפוי ברנס להיפגש שוב עם ערפאת ועם שרון. ראש הממשלה הבהיר לברנס כי ישראל לא תוכל להבליג עד אין קץ. לדבריו ללא הפסקה מוחלטת של האלימות לא תהיה התקדמות במשא ומתן.

שרון הודיע לשליח האמריקאי כי ישראל מקבלת את דו"ח מיטשל במלואו. בפגישה הוחל בדיון ליישום הדו"ח כפי שקבעה ועדת החקירה הבינלאומית. גורמים מדיניים בירושלים מסרו לקול ישראל, כי במגעים שנערכו עם האמריקאים דנו בלוחות הזמנים ליישום השלבים השונים בהמלצות דו"ח מיטשל, על הפסקת האלימות וחידוש המשא ומתן. הגורמים מסרו גם כי ישראל מתכוונת לאפשר לאמריקאים לנסות ולמצות את מאמצי השלום. עם זאת, שרון הדגיש כי ישראל לא תוכל להבליג לאורך זמן, ובלא הפסקה מוחלטת של האלימות לא תחול כל התקדמות.

שר החוץ, שמעון פרס, שם בפגישה דגש על ההזדמנות ליישם את דו"ח מיטשל ללא שינוים ותוספות, כדי להפסיק את האלימות ולחדש את המשא ומתן. שר הביטחון, בן אליעזר, סקר בפני ברנס את פעולות הטרור הפלסטיניות שאירעו מאז הכריזה ישראל על הפסקת האש החד צדדית - 97 פיגועים ותקריות.

השליח האמריקאי דן עם ערפאת בדרכים ליישום המלצות דו"ח ועדת מיטשל. מקורות פלסטינים אמרו כי ערפאת דרש מהשליח האמריקאי שארה"ב תמלא תפקיד מרכזי יותר בתהליך המדיני ותפעל לריסון האלימות שמפעילה, לדבריו, ישראל נגד הפלסטינים. הפלסטינים טוענים, כי ישראל הפרה את הפסקת האש 96 פעמים וחדרה לשטחי הרשות הפלסטינית עם דחפורים 28 פעמים. ברנס הגדיר את הפגישה עם ערפאת כ"חיובית". הוא דרש מערפאת ליישם במלואו את דו"ח מיטשל ולהפסיק את האלימות.

ברנס גינה היום בחריפות את ארגוני הטרור שעומדים מאחורי שני פיגועי מכונית התופת בירושלים. "הממשל האמריקאי מגנה את הפעולה הנפשעת. בשיחתי עם ערפאת דרשתי ממנו לעשות כל שביכולתו למנוע הישנות מקרים כאלה", אמר ברנס.

בעקבות גל הפיגועים האחרון מופעל בימים האחרונים על ראש הממשלה, אריאל שרון, לחץ כבד להפסיק את הפסקת האש עם הפלסטינים, עליה הכריז לפני שלושה ימים באופן חד-צדדי. אגף הימין במששלה לא חסך ביממה האחרונה ביקורת על התנהלותו של ראש הממשלה. השר לביטחון הפנים, עוזי לנדאו, שר התיירות, רחבעם זאבי, סגן השר לביטחון הפנים, גדעון עזרא, ח"כ בני אילון ורבים אחרים קראו לשרון לפעול באופן תקיף נגד הפלסטינים ולהגיב על הפיגועים האחרונים - שלשום בחדרה, והלילה והבוקר בירושלים. ראש הממשלה כינס היום את השרים שמעון פרס ובנימין בן אליעזר כדי לקבל החלטות בנושא. במטבחון המדיני מעריכים כי ערפאת עומד מאחורי גל הטרור הנוכחי כדי לנסות ולגרור את ישראל לתגובה חריפה שתפסיק את הפסקת האש החד-צדדית.

לעומתם, שר התחבורה, אפרים סנה מהעבודה, טען היום כי פעילות המנע הישראלית מוכיחה את עצמה. לדבריו חומרי הנפץ המאולתרים שנמצאו במכונית התופת בחדרה מעידים על כך שלארגוני הטרור מחסור באמצעים לביצוע פיגועים. שר הביטחון, בנימין בן אליעזר, אמר אתמול בראיון לסי.אן.אן. כי ישראל הקפיאה את ההתנחלויות. "אנו מקפיאים את ההתנחלויות, לא עוד התנחלויות", אמר. בלשכת שרון מבהירים לעומת זאת כי מדובר "בסמנטיקה בלבד". לדבריהם בן אליעזר התכוון לנוסחה עליה כבר הסכימה ישראל לפיה לא יוקמו התנחלויות חדשות.

מובארק: הפסקת האש של שרון - "זיוף"

בתוך כך גינה אתמול מזכיר המדינה האמריקאי, קולין פאוול את הפיגועים שביצעו הפלסטינים בחדרה. פאוול אמר כי הטרור לא ישיג דבר: "מה פיגוע ההתאבדות השיג? שני צעירים נוספים קיפחו את חייהם למען מטרה זו. האם זה שינה משהו?" אמר פאוול בעת ביקור בדרום אפריקה. פאוול הוסיף כי ארה"ב לא תפעל להקפאת ההתנחלויות, כל עוד לא תפחת האלימות בשני הצדדים. פאוול הוסיף כי שתי מכוניות התופת שהתפוצצו ביממה האחרונה בירושלים הן טרגדיה חסרת תועלת.

פאוול קרא למנהיגי העולם להפעיל לחץ על ישראל והפלסטינים כדי שמנהיגי שני הצדדים יכריזו מיד על הפסקת אש ללא תנאים מוקדמים כדי שאפשר יהיה לדון בעניין עצמו. "בואו לא נחכה שעוד דברים יקרו, בואו נפעל כדי לעצור את האלימות עכשיו".

ואילו ערפאת פנה אתמול בקריאה נרגשת לראשי העולם המוסלמי, לפנות לעזרתם של הפלסטינים במאבקם מול ישראל. יחד עם זאת, קרא ערפאת לחידוש השיחות עם ישראל. ערפאת אמר את הדברים במהלך כנס הפתיחה של ועידת שרי החוץ של ארגון המדינות המוסלמיות, המתכנס בדוחה, בירת קטאר. כינוס הוועידה עומד בסימן העימות בין ישראל לפלסטינים.

את הכינוס פתח אמיר קטאר שקרא לממשל האמריקאי להתערב בדחיפות, על מנת להפסיק את "התקפות ישראל על הפלסטינים". ערפאת אמר במהלך נאומו כי האינתיפאדה תימשך ותקף את חוסר האונים שמגלה ארגון האו"ם. את ארצות הברית האשים בקיפאון של מועצת הביטחון. את ישראל חזר ערפאת והאשים בשימוש בתחמושת ובה אורניום מדולל בגז רעיל. הוא שב וקרא למדינות המוסלמיות להחרים את ישראל.

בעקבות הדברים פירסם דובר צה"ל הודעה בה הוא דוחה בביטול את טענותיו של ערפאת. לדברי צה"ל זו דוגמה נוספת לפעולתה של מערכת התעמולה הפלסטינית הממשיכה להפיץ אירועי הסתה כדי להמשיך ולהסלים את המצב, למרות קריאתה של ישראל להפסקת אש.

נשיא מצרים, חוסני מובארק, תקף היום את ממשלת שרון ואמר כי ראש הממשלה הישראלי מוליך את העולם שולל. בראיון לעיתון המצרי "אל אהרם" אמר מובארק כי אין מדובר בהפסקת אש אלא ב"זיוף". שרון מכריז מצד אחד על הפסקת אש, מצד שני ממשיך לירות ולפגוע בפלסטינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully