וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ורסאי: רצף של חלטורות

27.5.2001 / 0:11

קיר תומך נעלם, שיפוצים בוצעו ללא היתר, אולמות אירועים נפתחו בבניין שיועד לתעשיה, האחזקה לקויה והעיריה לא מפקחת ולא אוכפת – כך עולה מתחקיר עיתון "כל העיר" על אסון ורסאי

מאת ארנון רגולר, גל ניסים ואורי בלאו, כתבי "כל העיר"

העבודות בבניין בו מוקמו אולמי ורסאי רצופות בשורה של מחדלים –החל משינוי יעוד הבניין ועד שיפוץ הבניין ןהריסת קירות תומכים ללא היתר. בכך מעורבים לא רק הקבלנים ובעלי המקום, אלא גם רשויות עיריית ירושלים, שלא פיקחו על העבודות ולא אכפו את החוק. כך נחשף בתחקיר מקיף של המקומון הירושלמי "כל העיר", המתפרסם בגיליון מיוחד ביום ראשון.

אולמי אצולת ירושלים, שמתחת לאולמי ורסאי, הם למעשה שני אולמות שאוחדו: קודם לכן פעלו בקומה אולמי לימור, בבעלות לימור ביטון, ואולמי האליזה בבעלות שמעון רביבו. בין שני האולמות הפריד קיר ששימש גם כקיר תומך לבניין. לפני כמה חודשים, בתום עימות קשה שכלל עימותים פיסיים וגלש להזמנת רצח רביבו, רכש מאיר בליתי את הבעלות על הקומה. הוא ביצע שיפוץ מקיף במהלכו הרס את הקיר המפריד בין שני האולמות, וחיבר אותם לאולם אחד – אצולת ירושלים.

קיר התמך והעמודים שנהרסו יעמדו בבסיס חקירת המשטרה. מאז ההתמוטטות התקשרו עשרות אנשים שהזמינו אירועים באולם אחר השייך לבליתי, "טל חי" שברחוב הסדנא 10, לא רחוק מאולמי ורסאי, וביטלו את הזמנותיהם.

הבעלים תובעים זה את זה

לפני כחודשיים פירסם "כל העיר" ידיעה המתייחסת גם לתביעה המתנהלת בבית משפט השלום. התובעים, מפעילי אולמי האליזה, דורשים כחצי מיליון ש"ח מבעלי אולמי ורסאי בטענה שנגרמו להם נזקים שהובילו למכירת האולם במחיר הפסד למאיר בליתי. לתביעה צורפה חוות דעת של המהנדס יגאל ברגמן, שקבע כי מערכת הניקוז והאטימה ברצפת אולמי ורסאי דולפת. הדו"ח מצביע על אחזקה רשלנית של הבניין. התביעה הזו, כך מסתבר, אינה היחידה. בעלי האולמות בשתי הקומות העליונות בבניין מנהלים מסכת של תביעות זה כנגד זה. התביעות האלה, בלי קשר לתוצאותיהן העתידיות, מצביעות בעיקר על מצבו הירוד של הבניין. אורחי אולם אצולת ירושלים מעידים שבערב האסון נראה טפטוף מים מתקרת האולם.

הבניין נבנה על קרקע בבעלות משפחות רוטשילד וליפשיץ. המשפחות התקשרו עם הקבלן יעקב אדיב, ששכר את שירותי המהנדס דן שפר, המחזיק את שפר מהנדסים, אחד ממשרדי ההנדסה הגדולים בעיר. שפר, בין העצורים בפרשה, פיקח על בניית מאות בניינים ברחבי העיר. אחד הפרויקטים הבולטים שלו בימים אלה הוא בניין אפ טאון בגילה, שהיה מעורב בשנה האחרונה בכמה וכמה עבירות בנייה.

אדריכל הבניין: לא תוכננו בו אולמות אירועים

הבניין המקורי נבנה ויועד לתעשיה זעירה. עם הזמן נפתחו במקום אולמות אירועים שביצעו בבניין שינויים ושיפוצים - ללא קבלת היתרים. אדריכל בניין ורסאי, יאיר גוטמן, היה מועמד פעמיים למשרת מהנדס העיר ונחשב מקורב לחוגי הליכוד, ובמיוחד לשר התקשורת רובי ריבלין ולסגן ראש העיר יגאל עמדי. גוטמן אמר כי "הבניין תוכנן לתעשיה זעירה, אבל בוצעו בו שינויים מרחיקי לכת לאחר שנמכר לבעלי האולמות. איש לא פנה אלי לגבי השינויים. חד וחלק, לא תוכננו במקום אולמות שמחה".

צווי הפסקת עבודה הוצאו במהלך השנים נגד אולמות ורסאי ואצולת ירושלים וגם נגד האולמות שפעלו קודם לכן. איש לא אכף בפועל את הצווים האלה. בכל מקרה, הוצאתם התבצעה זמן רב לאחר שהעבודות בוצעו בפועל, בשל פיקוח רשלני של מחלקת הפיקוח של העיריה. רק בשבוע האחרון הוצא צו הפסקה נגד עבודות בחזית הבניין, המתבצעות בימים אלה ללא היתר.

חטיבת הרישוי והפיקוח בעיריה כבר התגלתה כגוף מושחת וחסר שיניים. מהנדס העיר לא התבייש לספר אתמול שאינו קורא כלל את ניירות העבודה במשרדו. אולמי ורסאי אינם חריג: מאות ואולי אלפי בניינים מתקתקים נמצאים בעיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully