וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקירת אסון ורסאי: הוארך מעצרם של תשעה חשודים

26.5.2001 / 19:22

החשודים: ארבעת בעלי המקום, המהנדס, הקבלן, ממציא שיטת פל-קל ושני חשודים בשיבוש הליכי החקירה; חשד: במקום הוסרו עמודים תומכים שגרמו לקריסה; המשטרה תבדוק חשדות לרשלנות ולשוחד

בית משפט השלום בירושלים האריך הערב את מעצרם של תשעה חשודים במעורבות בפרשת קריסת אולם החתונות ורסאי בירושלים. מעצרם של שבעה חשודים בהריגה הוארך בחמישה ימים, ומעצרם של שני החשודים בשיבוש הליכי חקירה הוארך בשלושה ימים.

בין העצורים דן שפר, בעל משרד "שפר מהנדסים" שאת שירותיו שכרו בעלי הקרקע לשם הקמת המבנה, וגיסו ארז יוניס, מבעלי חברת הבנייה קלפלד, הפעילה גם בפרויקטים ששפר מבצע. עצורים נוספים בפרשה הם שניים מבין ארבעת בעלי אולמי ורסאי, אברהם עדי ואפרים אדיב. עוד נעצרו דוד עדי, שעבד כשכיר באולם, הקבלן שבנה את הבניין, יעקב אדיב, ואף אחיו של אברהם עדי, נסים עדי. כמו כן נעצר בני לוי, עובד מחלקת הביטחון של העירייה וקרוב של יוניס. עצור נוסף הוא ממציא שיטת הבנייה פל קל, אלי רון.

כמו כן נחקר במשטרה בעלי אצולת-ירושלים, מאיר בליתי, איש צבא קבע לשעבר, שעם שחרורו בתחילת שנות התשעים נכנס לעסקי האירועים ופתח תחילה את אולם כוכב הבירה ואחר כך את אולמי טל-חי, עד שלפני חצי שנה רכש את שני האולמות הישנים ונכנס לפרויקט אולמי אצולת ירושלים. כן נחקרו אורי נסים, מבעלי אולמי ורסאי, ודורון אליהו, שנחקר בחשד לניסיון לשבש את חקירת האירוע. מפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב מיקי לוי, הודיע אתמול כי צפויות חקירות נוספות, ואולי אף מעצרים נוספים.

צוות החקירה המיוחד שהקים ניצב לוי, יחקור את הנסיבות שהובילו לאסון. הצוות מלווה בפרקליטת מחוז ירושלים ונעזר במהנדסים מהמכון הלאומי לחקר הבנייה בטכניון בחיפה ובמהנדס מטעם משרד העבודה.

לוי אמר לקול ישראל כי כל היבטיו של האסון ייבדקו, כולל האפשרות של תשלום שוחד בקשר למתן רשיונות לבניין ולאולם השמחות. לוי אמר קודם לכן כי בידי המשטרה קלטת נוספת המתעדת את רגעי הקריסה. הקלטת טרם הותרה לפרסום.

במהלך החקירה נגבו עדויות מעשרות אורחים שנכחו באירוע, והוחרמו מסמכים ותוכניות. בליל האסון עוכב לחקירה מנהל האולם בקשר לשיפוצים שנערכו באולם בימים האחרונים. החוקרים החרימו מידיו שורה של מסמכים ובהם התוכניות ההנדסיות והמפרט שעל פיהם הוקם המבנה. במהלך השיפוצים הוסרו, ככל הנראה, ארבעה עמודים תומכים.

בנוסף התגלה כי בשנה שעברה נערכה בדיקה באולם ונמצאו בו ליקויים קשים. המהנדס יגאל ברגמן, מהמכון הישראלי לביקורת בנייה, קבע כי מערכת הניקוז והאטימה מתחת לריצוף באולם דולפת. המקומון הירושלמי "כל העיר" דיווח לפני מספר שבועות כי בבדיקה, שבוצעה לבקשת הבעלים הקודמים של האולם, התגלתה בעיית רטיבות שכללה דליפות מים על גופי התאורה ועוד ליקויים מסוכנים. חברת מ.ש.מ, שהיתה בעלת המבנה, תבעה את בעלי אולמי ורסאי על אחזקה לקוייה של האולם שפגעה במבנה כולו.

מרכז הבנייה ידווח על תקרות פל-קל נוספות

מנכ"ל מרכז הבניה הישראלי, ערן רולס, אמר אתמול בבוקר כי תקרת ה"פל-קל" ששימשה לבנייה באולם, נפסלה לשימוש לפני כחמש שנים על ידי לשכת המהנדסים, עקב מקרי קריסה דומים שגבו קורבנות. מרכז הבנייה הישראלי בשפיים יפתח מחר חדר מצב מיוחד כדי לקבל דיווחים מכל הארץ לגבי בניינים נוספםים שנבנו בשיטה זו.

מהנדס בפיקוד העורף, רס"ן במיל' שאול נבו, אמר אף הוא כי עד היום אירעו בישראל ארבעה מקרים של התמוטטות תקרות מסוג "פל-קל". נבו הוסיף כי יש מבנים רבים בארץ שבנויים כך, וכי אסונות דומים עלולים להתרחש גם במבנים אלה. לדבריו, בתקרות הללו אין חיבור מספיק בין החלק העליון והתחתון של התקרה.

ממשרד הפנים נמסר כי מאז שנאסר השימוש ב"פל-קל", הועברה הוראה לכל הרשויות המקומיות להפסיק השימוש בתקרה מסוג זה.

מנכ"ל חברת פל-קל, אלי רון, דחה את ההאשמות וטען כי בידיו אישורים מתאימים. לדבריו, בעקבות השיפוצים שנעשו באולמי ורסאי, גם תקרה אחרת לא היתה מחזיקה מעמד.

היזמים התחכמו לחוק בהליכי קבלת האישורים

מבדיקה ראשונית שנערכה בעיריית ירושלים עולה כי היזמים של אולם השמחות התחכמו לחוק בהליכי קבלת האישורים לאולם. ראש העיר, אהוד אולמרט, הורה אתמול למהנדס העיריה לבדוק אם לא היה מקום לנקוט צעדים נחושים יותר נגד היזמים כאשר התגלו בעיות הבטיחות. לדברי אולמרט "השאלה היא אם רשויות האכיפה של העיריה פעלו כראוי כשאישרו את התוכניות".

אולמרט הורה גם על בדיקה מיידית של "נסיבות הקמתו, תוכניותיו ומצבו" של האולם. אולמרט הבהיר כי לעיריית ירושלים לא היה שום מידע שיכול היה להצביע על משהו שמעורר סימני שאלה לגבי יציבות הבניין, וכי כל הגורמים המעורבים באישור תוכניות בנייה בעיריה ייחקרו, "כדי לגלות אם היתה מעורבות במחדל".

אולמרט טען כי כבר בחקירה הראשונית עלו "דברים שמעוררים סימני שאלה קשים ביותר המחייבים חקירה יסודית ומקיפה, כנראה פלילית. כל מידע יועבר לידי משטרת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully