וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרון: אשקול הקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון ורסאי

25.5.2001 / 17:59

25 הרוגים ו-340 פצועים חולצו עד כה מהריסות אולם החתונות "ורסאי" בירושלים שהתמוטט הלילה; עדיין יש לכודים מתחת להריסות; האלוף אופיר: ניתן לחלצם

אלוף פיקוד העורף, גבי אופיר, הגדיר הבוקר את התמוטטות אולם האירועים "ורסאי" בירושלים כ"אסון הגדול ביותר שאירע בישראל אי פעם". ראש הממשלה, אריאל שרון, אמר היום כי "זהו אסון לאומי" וקרא להקמת ועדת חקירה ממלכתית.

לפחות 25 בני אדם נהרגו ו-30 עדיין נעדרים כתוצאה מקריסת האולם בשכונת תלפיות בירושלים אתמול בסביבות השעה עשר בערב, ויותר מ-340 בני אדם נפצעו. עשרות עדיין לכודים מתחת להריסות המבנה. שבעה הרוגים נוספים נמצאו תחת ההריסות הבוקר, וגופות נוספות מחולצות מההריסות. לדברי אופיר, מבצעי החילוץ עלולים להימשך כשבוע.

המחלצים עומדים בפני סכנת קריסת תילי המבנה שעוד נותרו עומדים. כרגע ניצב נתמך שלד המבנה שנותר על עמוד אחד בלבד, שעל פי בדיקות פיקוד העורף הולך ושוקע. עבודות החילוץ צומצמו כדי לאפשר עבודות לחיזוק המבנה. אחר הצהריים הגיע לאתר האסון ציוד תאורה רב עוצמה כדי להערך לעבודה בלילה. קמב"ץ העדה החרדית, יהודה משי זהב, סיפר כי באישור רבנים ימשיכו אנשי "חסד של אמת" בעבודתם גם במהלך השבת.

האסון אירע במהלך חתונתם של אסף דרור, בן 24 משכונת עיר גנים בירושלים, וקרן יוסף, בת 26 משכונת פת בעיר.

אופיר הוסיף כי קשה בשלב זה לאמוד את מספר הלכודים. לדבריו, עדיין לא ידוע בבירור כמה אנשים שהו במבנה בעת הקריסה. נראה כי במהלך האסון היו במבנה בין 630 ל-655 אנשים, מתוכם בין 580 ל-600 מוזמנים, ו-50 עד 55 עובדים. בנוסף לכך, לבתי החולים הגיעו כ-300 אנשים ובמשך הלילה שוחררו רבים. כמו כן, המשטרה יצרה קשר עם 250 אנשים שהיו בחתונה או עזבו אותה. לפיכך, "המספרים נשארו עדיין לא ברורים לגבי כמות האנשים שלכודים בבניין". בריאיון לגלי-צה"ל העריך אופיר את מספר הלכודים ב-70.

אל המכון הפתולוגי באבו-כביר הגיעו עד עתה כ-18 גופות של הרוגי האסון, ביניהם גופות ילדים. לדברי מנהל המכון, פרופסור יהודה היס, זוהו עד כה 10 גופות. היס הוסיף כי בשל סוג הפגיעות, הזיהוי מהיר באופן יחסי. עשרות קרובי משפחה צובאים על שערי המכון וממתינים לתורם לבוא ולזהות את גופות יקיריהם.

"פיקוד העורף מתכוון להמשיך לפעול עד שנגיע לרצפת המבנה. נפעל 25 שעות ביממה עד שיסתיים המבצע הארוך הזה", אמר אופיר. במהלך הבוקר החלו המחלצים להיעזר בכלבים לאיתור לכודים, והוזזו גושי בטון כבדים כדי להקל על החילוץ.

"החילוץ יהיה קשה ומורכב"

לדברי מפקד מחוז ירושלים בפיקוד העורף, אלוף-משנה שלום בן-אריה, מדובר במבצע חילוץ קשה ומורכב. בשל קריסת המבנה כלפי פנים, ייתכן ומבצעי החילוץ יהיו אף קשים יותר ממבצעי חילוץ דומים בהם התנסה הפיקוד בעבר. עם זאת אמר בן-אריה לערוץ 2 כי מניסיון צוות החילוץ של הפיקוד, ניתן לחלץ אנשים חיים מההריסות גם אחרי 6-7 ימים, וכי תנאי ההישרדות טובים. גם אופיר ציין כי" יש לנו ניסיון בטורקיה שגם לאחר חמישה ימים מצאנו ניצולים כמו שירן פרנקו. לכן הפעילות שלנו חייבת להיות איטית, צעד אחרי צעד. התקרה יכולה לקרוס בכל רגע. הבניין לא יציב, התקרה תליה על עמוד אחד, ויש סכנה. נקלף שיכבה שיכבה בעדינות כדי לא לפגוע באנשים".

גם רופא יחידת החילוץ של פיקוד העורף, סרן ד"ר נחום נשר, אמר לערוץ 2 כי יש סיכויים רבים להישרדות תחת ההריסות.

הרשות הפלסטינית הביעה זעזוע והציע סיוע

ראש הממשלה, אריאל שרון, הגיע לאתר האסון בירושלים וקיבל הסברים על החילוץ מאלוף פיקוד העורף, גבי אופיר. שרון הגדיר את האירוע כ"אסון לאומי" ואמר שזהו "אירוע מזעזע, מהקשים ביותר במדינת ישראל". שרון הודיע כי כינס ישיבת ממשלה מיוחדת ליום שלישי הן כאות הזדהות והן כדי לבחון אפשרות של הקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת נסיבות התמוטטות האולם.

שרון הביע היום זעזוע וצער עמוקים על אובדן חיי אדם ועל מאות הפצועים והנפגעים באסון בירושלים. הוא שלח את תנחומיו האישיים ותנחומי הממשלה לכל משפחות הנספים ואיחולי החלמה מהירה לפצועים. שרון ביקש למסור את הערכתו העמוקה ותודתו האישית "לעבודתם המסורה, סביב השעון, של כל העוסקים בעבודת הקודש של מלאכת ההצלה". הוא הדגיש כי נסיבות האסון ייבדקו וייחקרו עד תום.

שרון אמר כי "דווקא בשעה קשה זו, למשפחות הנספים והנפגעים, כמו גם לעם כולו, אנו עדים לתעצומות הנפש, רוח ההתנדבות וההתלכדות של העם בישראל, בהתגייסות להגיש עזרה ובתחושה עמוקה של שותפות גורל".

נשיא המדינה, משה קצב, הגיע בצהריים לאתר האסון. הוא שוחח עם צוותי החילוץ ולדבריו הגיע "כדי להתרשם ולהביע את הזעזוע ואת התקוות להצלה".

הרשות הפלסטינית הציעה לישראל סיוע בחילוץ ניצולים מהריסות אולם ורסאי. "ההנהגה הפלסטינית הורתה להציע עזרה וסיוע לכוחות החילוץ", מסר גורם פלסטיני לסוכנות הידיעות "רויטרס". "הרשות מביעה את תנחומיה הכנים לישראל ולמשפחות הנפגעים", נמסר בהודעת הגורם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully