וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיום החמור ביותר לעולם: נשק ביולוגי

רויטרס

27.1.2005 / 20:16

כך אמרו היום דוברים בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. מנהיג הרוב בסנאט האמריקאי: דרוש מאמץ כמו בפרויקט מנהטן, כדי להילחם באיום הזה

העולם זקוק למאמץ דומה לזה שהניב את בניית פצצת האטום הראשונה על מנת להתמודד עם האיום הנשקף מלוחמה ביולוגית. כך אמר היום מנהיג הרוב הרפובליקאי בסנאט האמריקאי, ביל פריסט.

"אנחנו חייבים לעשות משהו שיגמד אפילו את פרויקט מנהטן", אמר פריסט בועידה הכלכלית העולמית, הנערכת בדאבוס שבשווייץ. פרויקט מנהטן היה שם הצופן של המאמץ האמריקאי לייצור פצצה אטומית במהלך מלחמת העולם השנייה. "האיום הקיומי החמור ביותר הניצב בפני העולם כיום הוא ביולוגי. למה? מפני שבשונה מכל איום אחר, יש בכוחו לגרום לפניקה ולשיתוק בקנה מידה גלובלי", אמר פריסט.

הסנאטור האמריקאי חזה, שהעולם יחוות התקפה ביולוגית נוספת תוך עשור, בעקבות הפגיעה המוגבלת של מעטפות האנתרקס שנשלחו בדואר האמריקאי ב-2001.

ג'ון דויטש, פרופסור במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, אמר כי בפעם הבאה עלול מחיר הדמים להיות גבוה בהרבה. לדבריו, התקפה בווירוס האבעבועות השחורות הוא הסכנה הגדולה ביותר. מחלה זו הוכחדה באופן רשמי כבר לפני שלושים שנה, אולם דויטש אמר, שייתכן כי יש מי שמחזיק בדגימות מתוך מאגרים סובייטיים, או שכמויות קטנות ניתנות לחילוץ אפילו מתוך קברים. "כל מדינה פגיעה כאן", אמר.

הצעה: סיווג מידע ביולוגי מסוים

בניסיון להגן על אזרחיה, הזמינה ממשלת ארה"ב מיליוני מנות חיסון של אבעבועות שחורות כחלק מהיערכות ביטחונית בעקבות פיגועי ה-11 בספטמבר 2001. גם ממשלות אחרות נוקטות בצעדים דומים.

אולם מומחים מזהירים, כי נתיבים אחרים פתוחים גם הם בפני טרוריסטית ביולוגיים, כולל אופציות כמו דבר ואבולה. האפשרות המדאיגה אף יותר היא שארגונים מתוחכמים ייעזרו בהנדסה גנטית על מנת לייצר מיקרובים מלאכותיים שנגדם אין כל הגנה.

פראנסיס קולינס, ראש המכון האמריקאי הלאומי למחקר הגנום האנושי, אמר כי התפתחויות שכאלה מעלות את השאלה אם לא ראוי להטיל מגבלות על שיתוף מידע בין מדענים בתחומים מסוימים בביולוגיה. פיזיקאים כבר מוגבלים בשיתוף מידע בנוגע למחקר הנוגע לנשק גרעיני.

קולינס אמר, כי פתיחות היא השיטה הטובה ביותר, אולם הציע שבעתיד יסווג מידע מסוים בנוגע למתכונים לייצור וירוסי-על מסוכנים, ולא יותר להפצה חופשית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully