וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשתה את שלה: יוליה טימושנקו

לי-אור אברבך

28.1.2005 / 0:02

השבוע הכריז ויקטור יושצ'נקו, נשיאה החדש של אוקראינה, ש"אלת המהפכה" תהיה ראש ממשלתו. עכשיו כדאי לו לקוות שלא תרצה להתמודד מולו על הנשיאות בבחירות הבאות

למי שעקב אחר המתרחש באוקראינה, היה קשה שלא להבחין בה. יוליה טימושנקו, עד לא מזמן מנהיגת אופוזיציה לוחמת ובקרוב ראש ממשלה, היא בעיני רבים הרוח החיה שמאחורי עשרות אלפי האנשים שיצאו לרחובותיה של קייב בחיפוש אחר הצדק. היא האישה שחשבה צעד לפני כולם והבינה, לאחר הסיבוב השני של הבחירות ב-21 בנובמבר, שזה עכשיו או לעולם לא.

נכון שלצדו ההולך ומתכער של יושצ'נקו המורעל לא קשה להתבלט, אבל במקרה זה מדובר באחת הנשים המרשימות ביותר שנראו לאחרונה בפוליטיקה העולמית. אשה גזורה היטב, חמושה בעקבים גבוהים ועטויה במיטב "אופנת הציד של 2005". עם צמתה הבלונדינית הכרוכה מעל ראשה כאיכרות האוקראיניות, והתבטאויותיה שמופיעות תכופות בחלומותיהם השחורים של מתנגדיה, טימושנקו היא אדם שקשה להישאר אדיש כלפיו. רבים חשים כלפיה שנאה עזה, אך רבים יותר מעריצים את הסיכות הנעלמות שבתסרוקתה המפותלת.

למי למי יש יותר כבוד

יוליה טימושנקו (או "ליידי יו" כפי שהיא מכונה) עבדה קשה כדי להיות ראש ממשלת אוקראינה, תואר שיוענק לה מידיו המצולקות של הנשיא הנבחר יושצ'נקו. קרוב לחמש שנים היא מלווה אותו ונחשבת לאשת סודו. בכל תקופת היעדרותו כתוצאה מההרעלה המדוברת ביותר מאז שלגיה, דאגה להיות בחזית ולהראות להמוני העם הצמא לשינוי כי המהפכה אינה מיותמת מהנהגה. בכל מערכת הבחירות הסוערת לא היתה במה מעליה לא השמיעה את דבריה, כולל גגות אוטובוסים, כתפי ההמונים ומונומנטים כאלה או אחרים. שוב ושוב זעקה: "להחליף את השלטון המושחת, להחזיר את אוקראינה לאוקראינים".

אלפי המפגינים האוקראינים מכנים אותה "אלת המהפכה", לא פחות, והכל רוחשים לה כבוד. באחד המקרים, כאשר התקרבה אל טבעת האבטחה המקיפה את הנשיא לשעבר קוצ'מה, הזיזו השוטרים את מגניהם והתירו לה לעבור לתוך החדרים בהם התנהלו הדיונים החשאיים לפתרון משבר הבחירות. "אם טימושנקו היתה המובילה (ולא יושצ'נקו)", אומרת מנהלת הבי.בי.סי בקייב - סבטלנה דורוש, "המהפכה היתה מסתיימת כבר מזמן", ומפגין אוקראיני: "הייתי רוצה לראות אותה נשיאה".

תהיי יפה ותלחמי בשחיתות

אך אל תטעו בהופעתה הזוהרת והמעודנת של ליידי יו. לא מדובר במקרה נוסף של "תהיי יפה ותשתקי". טימושנקו, שנולדה ב-1960 בדניפרופטרובסק, אחת הערים המרכזיות באוקראינה, השלימה תואר בכלכלה-מדעית ואף פירסמה יותר מ-50 מחקרים. את תחילת דרכה עשתה ככלכלנית במפעל הנדסי ומשם התקדמה עד שב-1995 עמדה בראש תשלובת האנרגיה הגדולה במדינה. בהמשך נבחרה לפרלמנט כחלק ממפלגת בעלי הון, ממנה ניתקה בהותירה מאחור שלל צ'ילבות, והקימה מפלגה משלה – "בטקיבשצ'ינה"- מולדת.

אופן התבטאותה המוחצן ונחישותה הבלתי מעורערת של ליידי יו הובילו אותה לתפקידים המכריעים ביותר בבית הנבחרים - בראשם, יושבת ראש ועדת הכספים של הפרלמנט, שם פגשה לראשונה את יושצ'נקו, שהיה אז נשיא הבנק הלאומי. היה לו ברור מיד כי מדובר בנכס יוצא דופן, וכשהיה לראש ממשלה, ב-1999, מינה אותה לסגנית לענייני גז ואנרגיה.
אז הפשילה את שרוולי פרוותה ויצאה למלחמה הקשה ביותר האפשרית באוקראינה – המלחמה באוליגרכיית הנפט. מדובר בקשר הנצחי והמסוכן של תקשורת, הון ושלטון. משולש ברמודה שבמעמקיו נעלמים מיליארדי דולרים. בקודקודו של המשולש עמד לא אחר מהנשיא ליאוניד קוצ'מה. שורת ההגבלים והפיקוח שהטילה השרה השאפתנית על חבריו לסאונה-וודקה של יום שישי, העבירה צמרמורות משתקות בגבו הפרו-רוסי; הכלכלה הפכה חופשית יותר, חובותיה של אוקראינה הלכו והצטמצמו והייצור והייצוא גברו. 2 מיליארד דולרים הופקעו מאילי ההון והוחזרו לקופת המדינה. מלחמת החורמה הזו נגד האוליגרכים - הנקמה, אומרים מתנגדיה, היא זו שדוחפת אותה.

עד מהרה למדה ליידי יו על בשרה, כי יש אנשים שפשוט עדיף לא להתעסק איתם. בפברואר 2001 הוציא נגדה התובע הכללי פקודת מעצר בעוון עסקת גז מפוקפקת שביצעה בשנות ה-90', שבמהלכה צברה, לכאורה, הון לא קטן. שבועיים הספיקה לליידי יו לפתח שרירים בקלבוש, עד שבית משפט בקייב ביטל את כל הרשעותיה ושיחררה לחופשי. מיד כשיצאה הובהלה לבית החולים בשל כאבי בטן עזים (מישהו אמר הרעלה?), אך מהרה חזרה לפעילות הפוליטית בכוחות מחודשים, כשהמפלצת ירוקת העין רק הולכת וגדלה בתוכה. עם שובה לספסלי הפרלמנט הקימה גוש אופוזיציונרי חוסם והחלה לרדוף בקנאות את הנשיא. היא תבעה להעמידו לדין על שורת מעשים, החל מניצול השלטון לצרכיו האישיים וכלה במעורבותו בפרשת רצח עיתונאי (זה בסדר קוצ'מה לא קורא עברית). לדעת פרשנים, יעדה הבא הוא הנשיאות.

פרטי טריוויה לשיחות סלון

- ראש ממשלת אוקראינה הבאה מקפידה לצאת כל בוקר לריצה, תחת אבטחה כבדה כמובן.
- מקורביה המעטים, שאיתם לא הספיקה להסתכסך, יודעים לספר כי אינה מאמינה בדיאטות וממעטת להשתמש באיפור. בגדיה נקנים במקומות היקרים ביותר וטיפ קטן למי שמעוניין לקנות לה מתנה - היא מתקשה לעמוד בפני כלי פורצלן מצועצעים.
- הבילוי המועדף עליה בשעות הפנאי הוא פתרון בעיות מתמטיות סבוכות, ויותר מכל היא אוהבת את אמה ואת בתה.
- המשקה האהוב עליה הוא מיץ גזר, ואולי מכאן ההשראה ל"מהפכה הכתומה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully