וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרון: בשלו התנאים לתפנית היסטורית בינינו לפלסטינים

28.1.2005 / 0:02

רה"מ מסתייג מפרסום הצהרה משותפת על הפסקת אש, ומעדיף הסכמה בפועל. מובארק שוחח עם שרון, ובירך אותו על שיפור האווירה באזור. דחלאן: ישראל תיישם את ההסכם הביטחוני מ-2003

ראש הממשלה, אריאל שרון, אמר אתמול בערב, כי בשלו התנאים לתפנית היסטורית ביחסים בין ישראל לפלסטינים. "אנו עומדים בפני פריצת דרך, שתוביל לשקט ולביטחון ובעתיד אף לשלום המיוחל. ישראל תסכים לוויתורים רבים, בתנאי שהסימנים המעודדים בשטח יימשכו לאורך זמן", אמר שרון, שדיבר בכנס של התאחדות הקבלנים בתל אביב.

נשיא מצרים, חוסני מובארק, התקשר אתמול בערב אל ראש הממשלה ובירך אותו על האווירה החיובית שנוצרה באזור, בעקבות הדו שיח עם הפלסטינים. בקול ישראל דווח, כי מובארק הוסיף, שמצרים תהיה מוכנע לסייע לקדם את תהליך השלום, ושני האישים החליטו להמשיך ולהיות בקשר ולהדק את הקשרים בין ישראל ומצרים.

השר הפלסטיני לשעבר, מוחמד דחלאן, אמר כי ישראל הסכימה להפסיק את הסיכולים הממוקדים בשטחים. בגלי צה"ל דווח, כי לדבריו, ההודעה על כך נמסרה בפגישה שנערכה שלשום בין בכירים ישראליים לפלסטינים.

דחלאן אמר עוד, כי ישראל הסכימה עקרונית על ישום התוכנית הביטחונית שהוא ושר הביטחון, שאול מופז, סיכמו באוגוסט 2003. בראיון לסוכנות הידיעות איי.פי. אמר דחלאן, כי התוכנית כוללת מסירת האחריות הבטחונית על ארבע ערים בגדה לידי הפלסטינים, נוסף על בית-לחם. כמו כן סוכם, שישראל תפסיק לרדוף את מנהיגי הפלסטינים ותשחרר אסירים. בגלי צה"ל דווח, כי שר הביטחון, שאול מופז, ייפגש בימים הקרובים עם דחלאן, כדי לתאם את המשך שיתוף הפעולה הבטחוני עם הרשות הפלסטינית.

גורם פלסטיני בכיר, שהשתתף בפגישת וייסגלס עריקאת אתמול, אומר שישראל הסכימה לשחרר כ-900 אסירים בתקופה הקרובה.

כתבי "הארץ", אלוף בן וארנון רגולר, מוסיפים:

ראש הממשלה הפלסטיני, אבו עלא, פרסם אתמול הוראה לפיה ייאסר על אזרחים להחזיק נשק בשטחי הרשות. סוכנות הידיעות "איי.פי." דיווחה, כי ההוראה נתקבלה במהלך מפגש בין בכירים ברשות שהתקיים ברמאללה.

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, אמר אתמול, כי הוא ממתין לתגובה ישראלית להצעתו להכריז על הפסקת אש הדדית "מוקדם ככל האפשר". גורמים פלסטיניים מסרו שלשום, כי הפלסטינים הציעו בפגישה המדינית שלשום לפרסם בקרוב הצהרה משותפת על הפסקת אש ועל תחילתו של "שלב חדש ביחסים בין העמים". עם זאת, מן הצד הישראלי נמסר, כי ראש הממשלה, אריאל שרון, מסתייג מהצהרה הדדית על הפסקת אש, ומעדיף הסכמה בפועל.

שרון ייפגש בעוד כשבועיים עם אבו מאזן ועם ראש הממשלה הפלסטיני, אבו עלא. שרון יציג להם את חבילת המחוות והצעדים שתעשה ישראל, כדי לחזק את ההנהגה החדשה של הרשות, ולעודד אותה בפעולותיה למניעת טרור.

מקורות מדיניים בירושלים אמרו אתמול, שישראל צפויה לשחרר מאות אסירים פלסטינים. בפגישת הכנה שהתקיימה שלשום בין עוזריהם של שרון, אבו מאזן ואבו עלא, הדגישו הפלסטינים את החשיבות הרבה שהם מייחסים לשחרור האסירים. בני שיחם הישראלים השיבו, שהם מבינים את חשיבות העניין, והוא ייבחן לאור ההתקדמות בהשגת רגיעה בשטח.

בראיון לעיתון "א-נהאר" אמר אבו מאזן, כי תוך שבועיים תהיה הכרזה ישראלית פלסטינית על הפסקת אש. לדבריו, לאחר הפסקת האלימות, ידונו הצדדים על יישום מפת הדרכים ועל נסיגת צה"ל לעמדות בהן היה לפני האינתיפאדה. בקול ישראל דווח, כי אבו מאזן הוסיף, שקיים צורך להתקדם במהירות למו"מ על הסכם הקבע. לדבריו, הפלסטינים לא יסכימו להקמת מדינה זמנית. עם זאת, בגלי צה"ל דווח, כי העיתון א-שארק אל-אווסט, היוצא לאור בקטאר, דיווח שאבו-מאזן הביע את הסכמתו להקמת מדינה פלסטינית זמנית, והעביר מסר ברוח זו לישראל. בעבר, התנגד אבו-מאזן בעקביות להסכמי ביניים.

בתוך כך, העיתון אל-קודס, אל-ערבי, היוצא לאור בלונדון דיווח, כי ירדן ומצרים מגבשות הצעת החלטה, לפיה הפלסטינים יפסיקו באופן מוחלט את הפיגועים נגד אזרחים ישראלים, ויצמצמו את התנגדותם לשטחי הרשות הפלסטינית בלבד. בגלי צה"ל דווח, כי ההצעה אמורה להיות מוצגת בפסגת הליגה הערבית בחודש מרץ באלג'יריה.

כוח צה"ל נמנע מירי על מחבלים מלווים בילדים

הרשות החלה אתמול לפרוש את כוחותיה בדרום רצועת עזה. שוטרים פלסטינים הוצבו בשעות הצהריים בחאן יונס, מול גוש קטיף, ובהמשך יתפרשו גם מול רפיח. המהלך הזה משלים את הפרישה, שהחלה בשבוע שעבר בצפון הרצועה. בפיקוד דרום מציינים, שנרשמה ירידה תלולה באלימות השבוע מאז הצבת השוטרים הפלסטינים.

חיילי צה"ל הרגו אתמול אחר הצהריים בצומת נצרים שברצועה את עבד אלמועטי זאכר, תושב מחנה הפליטים אל בוריג' בן 30. לטענת מקורות פלסטיניים הוא לוקה בשכלו. צה"ל דיווח, כי זאכר, שככל הנראה לא היה חמוש, רץ לפתח מוצב צה"ל הסמוך לצומת, באזור האסור לתנועת פלסטינים. לאחר שלא שעה לירי אזהרה, ירו בו החיילים למוות. זהו מקרה שני של הרג פלסטיני הלוקה בשכלו בתוך שבוע. במקרה הקודם ירו חיילים בצעיר שהתקרב לגדר ההפרדה בצפון הרצועה.

מוקדם יותר דווח בגלי צה"ל, כי כוח צה"ל הבחין בחוליית מחבלים, שהטמינה מטען חבלה סמוך לציר קרני. מקורות בצה"ל מסרו, כי הכוח לא פתח לעברם באש, משום שהיו מלווים בילדים.

תוכנית ביטחונית בת 3 שלבים

בפגישת ההכנה שנערכה שלשום השתתפו מהצד הישראלי יועציו של שרון, דב ויסגלס, שלום תורג'מן ואסי שריב, ומהצד הפלסטיני מוחמד דחלאן, סאיב עריקאת וחסן אבו ליבדה, מנהל לשכתו של אבו-עלא. הצוותים דנו בתוכנית ביטחונית משותפת, שתכלול שלושה שלבים: הפסקת אש, העברת ערים בגדה לאחריות פלסטינית, וטיפול במבוקשים.

* הפסקת פעולות האיבה. ויסגלס הודיע שאם תהיה הפסקה מוחלטת של כל מעשי האיבה הפלסטיניים כלפי ישראלים בכל מקום, ישראל תימנע מכל פעולה צבאית. החריג היחיד לכך יהיה מניעת פיגוע העומד להתרחש ("פצצה מתקתקת"), שייעשה במקרים מיוחדים ובאישור מדרגים בכירים ביותר. שרון מתנה את המשך המגעים המדיניים בשמירת השקט. יועציו אמרו בפגישת ההכנה, שישראל מרוצה מהפעולות שנקטה הרשות למניעת טרור ברצועת עזה.

* העברת ערים. בתחילת השבוע הבא ייפגש דחלאן עם שר הביטחון, שאול מופז, והשניים יחדשו את הדיונים ביציאת צה"ל מערי הגדה, שניהלו בימי ה"הודנה" בקיץ 2003. ישראל מוכנה להעביר לפלסטינים את הערים, אחרי שיציגו תוכנית ביטחונית מסודרת, ויודיעו שביכולתם ליטול את האחריות. הישראלים שהיו בפגישה אתמול התרשמו, שהפלסטינים רציניים יותר משהיו בסיבוב הקודם. לפי גורמים פלסטיניים, בשלב הראשון תימסר השליטה על רמאללה, טול כרם, קלקיליה ויריחו. ככל הנראה, נסיגת צה"ל מג'נין ושכם תידחה עד להשגת שליטה פלסטינית על הקבוצות החמושות הפועלות בהן.

* "הלבנת" המבוקשים. ישראל מצפה שהרשות הפלסטינית תרחיק מאות מבוקשים מעיסוק בטרור, תאסוף את נשקם ותעמיד אותם תחת השגחה. הישראלים הדגישו בפגישת ההכנה שהביטחון הוא הסוגייה המרכזית, ו"הצעדים לבניית האמון" כמו שחרור אסירים ופתיחת מחסומים נועדו לחזק את יכולתה של הרשות לפעול לעצירת הטרור בשטחים.

בראשית השבוע הבא ייפגש ויסגלס בוושינגטון עם שרת החוץ האמריקאית הנכנסת, קונדוליסה רייס, ועם היועץ לביטחון לאומי, סטיב הדלי. הוא ידון עמם בדרכים לקידום התהליך המדיני בתקופה הקרובה. לאחר שובו, תתקיים פגישת הכנה נוספת עם הצוות הפלשתיני, לקראת מפגש הפסגה שרון-אבו מאזן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully