וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכת רצח וחטיפות בגבול ארה"ב-מקסיקו

23.1.2005 / 18:20

סוחרי הסמים לאורך הגבול נמצאים במלחמה מרה על השליטה בשטח, ומי שנפגעים הם העומדים מהצד. הרשויות חסרות אונים

לפני ארבעה חודשים חצתה ברנדה סיסנרוס, תלמידת מכללה, את הגבול מלרדו שבטקסס לנואבה לרדו שבמקסיקו כדי לחגוג את יום הולדתה ה-23 עם חברתה הטובה, איבט מרטינז בת ה-27, אם לשתי ילדות קטנות. הן נעדרות מאז.

חרארדו קונטרראס בן ה-18, פועל בניין מסן אנטוניו ואב לבן, נעדר מאז מאי, אז נסע לעיירת הגבול המקסיקאית פיידראס נגראס כדי להשתתף בטקס להולדת בן אחותו. סמואל וחרארדו גונזאלס, אחים בני 18 ו-24, נעדרים מאז דצמבר. אמם, רוזיטה, אומרת שהם התקשרו לאחרונה ממוצב צבאי מחוץ לנואבה לארדו עם שובם מטיול למונטריי שבמקסיקו.

"הרשויות במקסיקו אינן יכולות לעשות דבר, וגם הרשויות בארה"ב אומרות לנו שיש רק מעט שביכולתן לעשות", אומרת ל"ניו יורק טיימס" פריסילה סיסנרוס, אמה של ברנדה. "רוב הזמן אנו חשים שהמאבק למצוא את ילדינו מונח על כתפינו בלבד".

מלחמת הסמים של מקסיקו החלה לנוע אל מצפון לגבול. בחודשים האחרונים הוליד המאבק בין הקרטלים רבי העוצמה של מקסיקו גל אלימות שהפך לעתים את הרחובות לשדות קרב, בעת שהכיכרות נכבשות על ידי חמושים המשליכים רימונים ויורים בנשק אוטומטי. רשויות אכיפת החוק במקסיקו מדווחות על עלייה חדה במקרי רצח וחטיפה בעת שהקרטלים נאבקים על השליטה בפינת הגבול הנחשקת הזו. בצד האמריקאי מזהירים שסוחרי סמים מקסיקאים, בעלי תעודות זהות מזויפות, עברו להתגורר בצד האמריקאי של הגבול.

"ארגוני הסמים המקומיים נכנסו לעסקי החטיפה"

רשויות החוק במקסיקו מעריכות כי בנואבה לרדו לבדה נרצחו אשתקד לפחות 135 אנשים. סוכן אף.בי.איי עליו הוטל לפקח על הנעשה בעיר מעריך כי בכל יום נרצח בה אדם וכי לפחות שני אנשים נחטפים בה מדי חודש. קונסול ארה"ב בעיר, מייקל יודר, התריע לאחרונה כי מספר האמריקאים שנרצחו ונחטפו במקום עלה מכשלושה בכל שנה ל-25 בחצי השנה האחרונה.

"אנו מאמינים כי ארגוני הסמים המקומיים נכנסו לעסקי החטיפה תמורת כופר", אמר יודר. "במשך זמן רב שררה הנחה שאנשים שאינם מתערבים בעסקי הסמים אינם בסכנה. אבל לא זה המצב עוד".

לרדו ונואבה לרדו הן ערים-אחיות המחוברות בגשר שחוצה את נהר הריו גראנדה. שתי הערים מהוות יעד נחשק בעיני סוחרי הסמים, מפני שיותר אנשים וסחורות עוברים דרך לרדו מאשר דרך כל נמל פנים-ארצי אחר בחצי הכדור המערבי.

בשנים האחרונות נהרגו ונשלחו למאסר מנהיגי קרטל מפרץ מקסיקו, ששלט בתנועת הסמים דרך לארדו. חלקם המשיכו בפעילותם מאחורי הסורגים, אבל שחקנים חדשים בשטח החלו להילחם על השלל. בין האכזריים ביותר נמנית חבורה של קציני כוחות מיוחדים לשעבר המכונית הזטאס.

"יש הרבה פרנויה בקרב הזטאס כרגע", אומר בכיר באף.בי.איי. שבילה את רוב 18 השנים האחרונות בעבודה לאורך הגבול הדרומי של ארה"ב. "יש להם משקיפים ובתי מסתור בכל רחבי נואבה לרדו, והם מורידים כל אחד שהם חושדים שעובד עבור יריביהם. הם לא לוקחים שום סיכונים. ממש מפחיד כאן כרגע".

"החיים שלנו נמצאים למעשה בהמתנה"

גם בערים אחרות לאורך הגבול נופלים אמריקאים קורבן למגמה החדשה. בצד המקסיקאי של הגבול המצב גרוע בהרבה, ושוטרים ועובדים בבתי הכלא המקומיים נרצחים בתדירות גבוהה. כשעיתונאים מנסים לשפוך אור על התופעה, מחכה להם גורל דומה.

"אנחנו מצנזרים את עצמנו", אומר ראמון קאנטו דיאנדר, עורך העיתון אל מניאנה. "המלחמה בסמים אבודה. נותרנו לבדנו, ואני לא רוצה לסכן אף אחד אחר בשביל מציאות שלעולם לא תשתנה".

רבים מקרוביהם האמריקאים של החטופים מספרים שאינם טורחים כלל לדווח על החטיפות לרשויות המקסיקאיות. אלה שניסו גילו כי במקום לחקור את המקרים, מאשימים השוטרים המקסיקאים כי הנעדרים היו מעורבים בסחר בסמים. "זו דרכם להיפטר מאחריות", אומר פבלו סיסנרוס, אביה של ברנדה סיסנרוס.

הקרובים מוצאים לאיטם כוח בסיוע הדדי והחלו לדרוש תשובות. הם הציבו את תמונות יקיריהם בלוחות מדועות קהילתיים וגם באינטרנט. הם מתראיינים בטלוויזיה ומתכתבים עם פקידי ממשל בוושינגטון ובמקסיקו סיטי. בנוסף, הם ערכו שביתות שבת בתחנות משטרה ומשרדי ראשי ערים.

"החיים שלנו נמצאים למעשה בהמתנה", אומרת איריס אנזורס, אחותו הגדולה של חרארדו "ג'רי" קונטרראס. היא הביטה בבתה התינוקת, שנולדה זמן לא רב לאחר היעלמו של אחיה. "אני לא רוצה להטביל אותה עד שג'רי יחזור", אמרה, "ועמוק בפנים אני לא יודעת אם הוא יחזור אי פעם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully