וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בני אדם מסוגלים לייצר חומר הגנה מפני יתושים

20.1.2005 / 15:30

מחקר בריטי טוען כי בני האדם מתחלקים לשניים: אלה המייצרים ריחות מושכי יתושים ואלה המייצרים חומרים ממסכים, המבטלים ריחות אלה

מדענים מאמינים שגילו מדוע חלקנו "טעימים" יותר ליתושים מאחרים. כבר ידוע, שיש אנשים המפיקים ריחות המפתים את החרקים מוצצי-הדם. כעת, מדווח בבי.בי.סי, התגלה כי בני אדם שהסבירות שייעקצו נמוכה יותר מייצרים ריחות ממסכים, המאפילים על הריחות המפתים. החומר הדוחה יכול לשמש להגנה מפני היתושים, כך נטען במועצת המחקר הבריטית לביוטכנולוגיה ולמדעי הטבע.

בני אדם הנוטים להיעקץ בתדירות גבוהה יכולים להרוויח משהות בחברתם של אלה היוצאים בד"כ ללא פגע. כך, למשל, עדר בקר הכולל מספר רב של פרות המייצרות ריחות ממסכים, ימשוך פחות את היתושים המטרידים.

מכון רותהמסטד למחקר בחן את תגובתם של יתושי הקדחת הצהובה לריחותיהם של מתנדבים. תוצאות הבחינה זיהו מספר תרכובות שהפחיתו מידת המשיכה של אדם לרמה של "חלל ריק". חוקרים אחרים העריכו כי לאנשים מסוימים חסרים ריחות מושכים מסויימים. "להערכתנו, הרכיבים המושכים יתושים קיימים אצל כולם, אך ישנם אנשים המייצרים כימיקלים עודפים, המסוגלים למסך אותם", אמר איש צוות המחקר, ג'יימס לוגאן.

לדעת לוגאן, ניתן יהיה לייצר חומרים דוחי-חרקים חדשים, שיכילו את אותם ריחות ממסכים טבעיים. חומרים אלה יהיו חסרי ריח לחלוטין עבור בני-אדם, שלא כמו החומרים הקיימים בשוק כיום. "זיהינו כ-11 תרכובות. בשלב הבא נצמצם אותן כדי לגלות את היעילות שבהן", אמר פרופ' ג'ון פיקט, עמית במחקר.

מנגד, טוען פרופ' כריס קרטיס מבית-הספר להיגיינה ורפואה טרופית בלונדון, כי נכון להניח שאנשים מסויימים מושכים יתושים יותר מאחרים, אך חום הוא גורם חשוב נוסף. אחד מתלמידיו גילה שגרביו המיוזעים והחמים פיתו יתושים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully