וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין בירך את יושצ'נקו על ניצחונו

20.1.2005 / 15:00

ביהמ"ש העליון באוקראינה דחה את העתירה האחרונה נגד תוצאות הבחירות, ונשיא רוסיה מיהר להרגיע את המתיחות שנבעה מתמיכתו במועמד המפסיד. יושצ'נקו יושבע תוך מספר ימים

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שיגר היום איגרת ברכה לנשיאה הנבחר של אוקראינה, ויקטור יושצ'נקו, בעקבות דחיית הערעור האחרון על תוצאות הבחירות. כך הודיע היום הקרמלין. באיגרת כותב פוטין, כי "פיתוח יחסים של שוויון ושכנות טובה עם אוקראינה היא אחת המטרות החשובות ביותר בסדר העדיפויות הלאומי של רוסיה".

בכך מגיע לקיצו מצב מביך עבור שתי המדינות, שנוצר כשפוטין תמך בצורה מובהקת במועמד שהפסיד בסופו של דבר, ויקטור ינוקוביץ', והאשים את המערב בתמיכה ביושצ'נקו על מנת להרחיק אותה מהשפעת מוסקבה. בימים האחרונים עמלה רוסיה להרגיע את המצב במסרים לפיהם, "יחסי שתי המדינות עמוקים וחשובים ממהמורה פוליטית זו או אחרת". גם יושצ'נקו הבטיח, כי לא יזנח את היחסים עם רוסיה, למרות נטייתו למערב ושאיפתו לצרף את אוקראינה לאיחוד האירופי.

התוצאות פורסמו לפני פסיקת העליון

ויקטור יושצ'נקו חצה את המשוכה האחרונה במסעו הארוך והמתוח לנשיאות אוקראינה, לאחר שבית המשפט העליון של המדינה דחה לפנות בוקר את עתירתו האחרונה של המועמד המפסיד, ותוצאת הבחירות פורסמה בעיתון הממשלה הרשמי.

לאחר דיונים שנמשכו עד 2:30 לפנות בוקר, הכריז בית המשפט שהוא דוחה את עתירתו של ויקטור ינוקוביץ', ראש הממשלה לשעבר, שנתפש כנוטה יותר לצד רוסיה, בניגוד ליושצ'נקו הפרו מערבי. נשיא בית המשפט אמר כי אין די ראיות לתמוך בעתירה.

הפסיקה באה לאחר שעיתוני הממשלה כבר ירדו אמש לדפוס עם תוצאות הבחירות הרשמיות – ובכך הכשירו את ניצחונו של יושצ'נקו והכינו את הקרקע לטקס ההשבעה. על פי החוק האוקראיני, מרגע שהתוצאות פורסמו בעיתונים הרשמיים לא יכול היה בית המשפט לבטל את התוצאות. בית המשפט אישר לפרסם את התוצאות כבר אתמול, אולם לא היה ברור אם מערכות העיתונים יסכימו לעשות זאת בטרם התקבלה הפסיקה בעתירה האחרונה.

בסוכנות איי.פי דווח, כי הפרלמנט האוקראיני צפוי להיפגש מאוחר יותר היום כדי לקבוע את התאריך המדויק להשבעה זה. אנשי יושצ'נקו מבקשים לקיימה ביום שישי או שבת, אולם על פי דיווחים שונים נוטה הפרלמנט לקבוע את הטקס ליום ראשון דווקא.

יושצ'נקו ניצח ב-26 בדצמבר בסיבוב השני החוזר של הבחירות לנשיאות, שנערכו לאחר שהבחירות הראשונות, בהן ניצח כביכול ינוקוביץ', נפסלו בשל זיופים ואי סדרים שהביאו להפגנות ענק מצד תומכי יושצ'נקו בבירה קייב.

מחנה ינוקוביץ' יערער לאיחוד האירופי

45 דקות לפני שבית המשפט נתן את החלטתו, הביא עוזר בכיר של יושצ'נקו, פטרו פורושנקו, את גיליונות ההגהה של עיתוני הממשלה אל בית המשפט, שם הריעו תומכי הנשיא החדש וחתמו על העותקים. "זה אומר שמערכת הבחירות, שהיתה אמורה להסתיים כבר בשנה שעברה, הגיעה סוף כל סוף אל קיצה".

בעיר האוהלים, שם התבצרו תומכי יושצ'נקו מאז הבחירות הראשונות בנובמבר, התקבלה הידיעה באושר רב. "עכשיו איש לא יוכל לגזול את ניצחוננו", אמר בהודן יקובצ'וק בן ה-25. "אני גאה בארצנו, שתהפוך לחלק מאירופה", אמר פבלו לבצ'וק בן ה-30.

נציגו של ינוקוביץ', נסטור שופריץ', אמר כי המחנה המפסיד יגיש את קובלנתו לבית המשפט לזכויות אדם של האיחוד האירופי.צעד זה יהווה ניסיון לערער את מעמדו של יושצ'נקו בקרב מדינות עמרב אירופה, אותן הוא מקווה לשכנע להתיר לאוקראינה להצטרף לאיחוד האירופי.

מחנה יושצ'נקו דחה איומים אלה בביטול. אוקראינה תחת יושצ'נקו, אמר פורושנקו, "תראה מה פירושה של דמוקרטיה אמיתית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully