וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין חוששת ממחאות בעקבות מות מנהיגה לשעבר

18.1.2005 / 15:30

שלטונות סין הטילו איפול על מותו של ז'או זיאנג, שהודח מהנהגתה לאחר שהתנגד לדיכוי האלים של הפגנות טיאנאנמן ב-1989. משקיפים: מותו עשוי לחולל אי שקט ומחאות נגד השלטון

מנהיגי סין אסרו אתמול על התקשורת לדווח על מותו של ז'או זיאנג, לשעבר ראש המפלגה הקומוניסטית בסין שהתנגד לאמצעים האלימים שננקטו נגד ההפגנות בעד דמוקרטיה בכיכר טיאנאנמן בבייג'ינג ב-1989. צעד זה מעלה את ההשערה שהודעת הפטירה הרשמית של ז'או, מטעם השלטונות, תציג אותו כמנודה.

סוכנות הידיעות שינואה הוציאה מבזק חטוף לפיו ז'או, שהיה בן 85, מת בשעות הבוקר אתמול. עם זאת, הסוכנות התייחסה אל ז'או רק כ"קומרד", ולא כמנהיג המדינה לשעבר, ובחדשות הערב לא הוזכר מותו כלל. העיתון הראלד טריביון מדווח כי לדברי עורכים בכלי תקשורת שונים בסין, הורו להם בכירים ממשרד התעמולה שלא לדווח על ז'או, ואתרי אינטרנט פופולריים הונחו לאסור על דיונים בנוגע למנהיג לשעבר.

הבקרה ההדוקה הזו מרמזת שנשיא סין, הו ג'ינטאו, עשוי שלא להתיר אפילו עליה מתונה במעמדו הרשמי של ז'או, שהיה אהוד בקרב חלק מעמיתיו, כמו גם בקרב מבקרי השלטון בסין ומחוצה לה. הממשלה החליטה שלא להתיר את קיומה של לוויה ציבורית לז'או, בעיקר כדי לחסוך למנהיגי המפלגה הנוכחיים את הצורך להחליט אם להגיע או לא.

המנהיג לשעבר הפך באופן מתפיע למעין סמל עבור מתנגדי השלטון, כשחלק בפומבי על השימוש בכוח כדי למחוץ את המפגינים בעד דמוקרטיה ב-1989. הוא הפסיד במאבק כוח פנימי וכל תאריו נלקחו ממנו זמן קצר לפני שהצבא הסיני הרג מאות מפגינים, אולי אלפים, באזור הבירה בארבעה ביוני באותה שנה.

פרשנים אומרים שהטיפול במותו של ז'או מראה שהו ג'ינטאו, שגיבש את אחיזתו בשלטון בסתיו שעבר, מבקש למנוע כל אפשרות לבחינה מחודשת של פרשת טיאנאנמן. "לא משנה מה אנשים חושבים על ז'או כמנהיג, אין ספק שהוא היה הסמל החי של טיאנאנמן", אמר עורך עיתון בבייג'ינג. "ייתכן שהמנהיגים חוששים שהשתנות פסק דינו הרשמי על ז'או תגרום לאנשים להעריך מחדש את האירועים בכיכר", אמר.

ההספדים מגזימים בהישגי ז'או

יש כבר מי שמשתמש במותו של ז'או למטרה זו. בין הבעות התמיכה בז'או שנשמעו אתמול היתה גם הצהרה נרגשת של קבוצה המכונה "אמהות טיאנאנמן", שחבריה איבדו קרובים בדיכוי האלים. "התברכנו במנהיג שהיה מסוגל להוביל את הציבור בדרכי שלום לקראת חופש, דמוקרטיה, שגשוג ועוצמה", נאמר בהצהרה. "קרן התקווה היחידה של עמנו הסובל כובתה עם מותו", נאמר בהצהרה.

מנהיגים ביפן ובטייוואן קראו לסין לנקוט בצעדים לקידום הדמוקרטיה. "אני רוצה שהם יעשו מאמצים לדמוקרטיזציה", אמר ראש ממשלת יפן ג'וניצ'ירו קואיזומי בתגובה למותו של ז'או, שצוטטה על ידי סוכנות הידיעות ג'יג'י. בטייוואן אמר דובר הקבינט כי על בייג'ינג "להכיר באמת לגבי כיכר טיאנאנמן".

האבטחה סביב הבירה היתה כבדה, אולם לא היו כל סימנים למחאות ציבוריות, כפי שאירע זמן קצר לאחר מותם של צ'או אן לאי, מנהיג סין במשך שנים רבות, ושל הו יאובאנג, קודמו של ז'או כמנהיג סין.

עם זאת, באתר "אפוק טיימס", המספק חדשות על סין וביקורת על השלטון בה, צוטט לין מו, בכיר לשעבר במפלגה הסינית, שהעריך כי מותו של ז'או יחולל בסין זעזועים שקשה לחזות את עוצמתם. לדבריו, מותו של ז'או מציב לשלטון הסיני אתגר, משום שנטייתו הטבעית תהיה להתעלם כליל מסוגיית טיאנאנמן, אולם הדבר יוכח כבלתי אפשרי. זה היה האירוע המגדיר בחייו של ז'או. לין ציין עוד, כי לאחרונה החלו רבים לפרוש מן המפלגה הקומוניסטית כמחאה שקטה, והעריך כי אם תשגה הממשלה בטיפולה במותו ובסידורי לווייתו של ז'או, יוביל הדבר לאי שקט ברחבי המדינה.

מספר משקיפים פוליטיים בבייג'ינג אמרו שהספדים להם זכה ז'או נטו להגזים בגודל הישגיו. הוא התנגד להצעות שונות לפתיחת הכלכלה, כמו ייסוד בורסה לניירות ערך, שאומצו רק לאחר שהוא איבד את השלטון. מבקריו אומרים עוד כי על אף שייתכן שז'או ראה בעיני רוחו שינויים במבנה הפוליטי של סין, הוא עשה מעט מאד כדי ליישם אותם במהלך כהונתו בתפקיד, והרבה להעניש את אלה שהביעו דעות שסתרו את עמדת השלטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully