וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם פועל לצמצום העוני במחצית עד 2015

רויטרס

18.1.2005 / 9:45

תוכנית שכתבו 265 מומחים והוגשה אתמול למזכ"ל קופי ענאן, משרטטת מתווה פעולה להוצאת 500 מיליון איש מהעוני. לדברי ענאן, לא מדובר באוטופיה, אלא ביעדים ברי השגה

דו"ח של האו"ם שהתפרסם אתמול, טוען כי ניתן לחלץ כ-500 מיליון בני אדם בעולם מעוני, למנוע מ-250 מיליון בני אדם ללכת לישון כשהם רעבים ולהציל 30 מיליון ילדים, אם המדינות העשירות יגדילו את הסיוע השנתי שלהן למדינות העולם השלישי ב-10 השנים הבאות, עד לסכום של 195 מיליארד דולר.

התוכנית, שנכתבה על ידי 265 מומחים, קובעת כי יש להשקיע את הכסף הן בהשקעות לטווח ארוך והן בתיקונים מידיים, כמו אספקת כילות נגד יתושים והפעלת תוכנית למתן ארוחות צהריים בבתי ספר. נקיטת הצעדים תאפשר למדינות להשיג את היעדים העולמיים למלחמה בעוני, ברעב ובמחלות, שלהם התחייבו כל המדינות בוועידה של האו"ם בשנת 2000.

"המטרות אינן אוטופיות. הן לחלוטין ברות השגה", אמר מזכ"ל האו"ם, קופי ענאן, כאשר קיבל את הדו"ח מג'פרי סאקס, פרופסור באוניברסיטת קולומביה, ניו יורק, ומחבר המסמך, הנחשב למקיף ביותר שנכתב אי פעם בסוגיית העוני העולמי.

יעדי הפיתוח שנקבעו בשנת 2000 לקראת המילניום החדש, כוללים את הורדת העוני הקשה והרעב של כמיליארד איש המשתכרים עד דולר ליום, למחצית, מניעת המשך תפוצת האיידס והמלריה ומתן חינוך בסיסי. לוח הזמנים שנקבע להשגת היעדים הוא עד שנת 2015.

הדו"ח החדש אמור להתוות תוכנית מעשית להשגת היעדים הללו, על ידי קביעת לוחות זמנים לפרוייקטים ממוקדים, ולעתים פשוטים מאוד לביצוע, שמומחים אומרים שהם הוכיחו את עצמם יותר מפיזור סיוע ללא מיקוד. חלק מהפרוייקטים הם אספקת דשן לחקלאים, תיקון דרכים, מתן פטורים משכר לימוד ופתיחת שווקים לסחורות ממדינות עניות.

"המערכת לא עובדת כרגע", אמר סאקס, "לקח זמן רב להגיע לגישה שתניב תוצאות". הדו"ח, שכותרתו "השקעה בפיתוח", נכתב מתוקף כתב מינוי שנתן המזכ"ל ענאן, והוא יוצג בחודש יולי בפני "ה-G8", וכן בפני מנהיגי העולם בעצרת האו"ם בחודש ספטמבר. לאחר הצגת הדו"ח צפויות המדינות לקבוע סדר יום חדש שיעסוק בפיתוח ברחבי העולם.

על פי הדו"ח, אמור לגדול הסיוע שנותנות המדינות העשירות לעניות מ-135 מיליארד דולר בשנת 2003, ל-195 מיליארד דולר ב-2015, או סכום חליפי שיעמוד על 0.54% מהתוצר הלאומי הגולמי הכולל של המדינות העשירות. בעבר כבר הסכימו המדינות על הקצאת 0.7% מהתוצר הלאומי הגולמי שלהן, לטובת השגת היעדים שנקבעו בפתח המילניום החדש בשנת 2000.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully