וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה נהיה עם - הקבורה האזרחית?

תולי שרגאי

17.1.2005 / 11:31

לפני שנה בישרו העיתונים שתתאפשר קבורה חילונית, עברה שנה ודבר לא התקדם. וואלה! חדשות חוזרת לסיפורים שירדו מהכותרות

מה היה?

באמצע נובמבר 2003 בישרו כותרות גדולות בעיתונים על מהפכה בענף הקבורה בישראל. בתוך שנה, נמסר, תהיה אפשרות לקבורה חילונית גם באזור המרכז, בבית העלמין ירקון או גן רווה. הדבר אושר ע"י ועדת השרים לענייני קבורה, בראשות גדעון עזרא, שהורתה על הקצאת 15 דונם בהם ניתן יהיה לקבור 3,750 מתים.

חשיבותה של ההחלטה הזו נעוץ בכך שעד כה מותרת קבורה חילונית, או אזרחית, בתנאים השווים לקבורה דתית, כלומר מימון הוצאות הקבורה ע"י הביטוח הלאומי ולא ע"י משפחת הנפטר, רק בחלקה מסוימת בבית הקברות בבאר שבע. בבאר שבע נקברו עד היום למעלה מ-1,500 אנשים, שהמימסד הרבני לא אישר לקבור כיהודים, או שמטעמי מצפון ביקשו להיקבר בקבורה חילונית. אלא שכאמור סידור זה התאפשר רק בבאר שבע וגם שם המקום מוגבל. בשאר אזורי הארץ ישנה קבורה חילונית רק בבתי קבורת פרטיים, רובם בקיבוצים או במושבים, ועלותה גבוהה מאוד. החלטתה של ועדת השרים היתה אמורה, אם כן, להגדיל פי כמה וכמה את כמות החלקות לקבורה אזרחית, להפוך אותה לנגישה לכל תושבי ישראל ומן הסתם גם לבסס את מעמדה כלגיטימית יותר.

מה נהיה?

כלום. חודשיים לאחר היום בו היו אמורות להיפתח חלקות הקבורה החילונית, אפילו לא הוקצה לכך השטח, לא בבית העלמין ירקון ולא בשום בית קברות אחר במרכז הארץ. השר גדעון עזרא, שעמד בראש ועדת השרים, עסוק כיום בעניינים אחרים ודוברו הפנה אותנו ללשכת ראש הממשלה.

מה יהיה?

ממשרד הדתות, המהווה כיום חלק ממשרד ראש הממשלה, נמסר בתגובה כי אכן, לא הוקצה בבית העלמין ירקון שטח לקבורה חילונית משום שהתברר כי אין בו שטחים פנויים. עם זאת, נמסר כי בימים אלה מתנהלים דיונים במגמה להקצות את השטח שהובטח, בחלק הדרומי של בית העלמין, לכיוון פתח תקווה. מעבר לשטח זה, במשרד הדתות מייעדים לקבורה חילונית שטחים נוספים הפזורים ברחבי הארץ כגון בהוד השרון, נתניה, באר שבע, תל רגב ועוד.

הקבורה בבתי העלמין החילוניים תתבצע ע"י עמותות שיעמדו בתנאי משרד הדתות, בהן עמותת "מנוחה נכונה". בישיבה שהתקיימה ביום רביעי האחרון בין מנהל שירותי הדת במשרד רה"מ, מאיר שפיגלר, לבין נציגי עמותת מנוחה נכונה, סוכם כי הטיפול להנפקת רישיונות קבורה לעמותה יטופל בהקדם האפשרי.

בעמותה מקווים כי בעקבות הפגישה עם מר שפיגלר אכן ייפתר "הפלונטר" שעיכב את קידום הקבורה החילונית למעלה משנה, אך מהססים לנקוב בהערכת זמן לפיתרון. לדברי מנכ"לית העמותה, מרים קונדה, גורמים אינטרסנטים שונים, בראשם חברות קדישא החוששות מאובדן הכנסה, מטרפדים את יישום ההחלטה על קבורה חילונית בכל הארץ, ובינתיים הנהנים הם בתי הקברות בקיבוצים הגובים סכומי עתק על חלקות קבר. לדבריה, בסקר שנערך כבר לפני עשר שנים מטעם העמותה, אמרו 15% מהנשאלים כי היו רוצים להיקבר בקבורה חילונית, והיא מעריכה כי כיום 20% מהציבור היה בוחר בקבורה חילונית.

"מנוחה נכונה" מפעילה כבר את החלקה החילונית בבית העלמין בבאר שבע. יו"ר העמותה, מוריס כלפון, מסר כי כיום קבורים שם כ-1,500 מתים בחלקה מעורבת, חלקה יהודית וחלקת כדי אפר. "כל השירותים ניתנים ברמה הגבוהה ביותר – ובחינם. הביקוש עצום, כל יום אני מקבל לפחות ארבע-חמש שיחות, אבל אין לנו מקום. מי שיש לו כסף הולך לקיבוצים, אבל מה שהולך שם זה גזל שהוא בושה למדינת ישראל".

טוביה פומרנצ'יק, מנהל חברה קדישא בפ"ת המעורבת במהלכים להקצות חלקה לקבורה חילונית בבית העלמין ירקון, מסר כי לחברה אין שום התנגדות לקבורה חילונית. "אני באופן אישי בהחלט תומך בזה. לחברת קדישא אין שום מונופולים ואין לה עניין בכפיית הקבורה היהודית-דתית. כל מטרתנו היא לתת שירותי קבורה למי שחפץ בכך, ומי שלא יכול למצוא אותם במקומות אחרים. אז למה זה מתעכב? כי זו מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully