וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרון: על הפלסטינים ללכת בעקבות ישראל ולהפסיק האלימות

23.5.2001 / 19:55

"אני קורא לערפאת להפסיק את הטרור", אמר; ערפאת דוחה את הצעת שרון להפסקת אש; בוש שוחח היום בטלפון עם שרון וערפאת; תוכנית אמריקאית ללוח זמנים מדוייק ליישום דו"ח מיטשל

ראש הממשלה, אריאל שרון, אמר הערב כי הוא מצפה מהפלסטינים ללכת בעקבות ישראל ולהפסיק את מעשי האלימות. בפגישה עם שליח האיחוד האירופי למזרח התיכון, חוויאר סולנה, אמר שרון כי "אני קורא לערפאת להפסיק את הטרור, כדי שכולנו נוכל להגיע לשלום שכולנו מחוייבים אליו".

ראש הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת, דחה את הצעת שרון, להפסקת אש. כשיצא מפגישה עם ראש ממשלת צרפת אמר ערפאת כי שרון התחייב לקבל את תוכנית מיטשל ומדובר בסך הכל שלא ניתן לחלוקה. "אנחנו רואים את הדברים כמקשה אחת", אמר עראפת.

גורמי ביטחון בישראל העריכו היום במהלך ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני כי ההכרזה הישראלית על הפסקת אש חד צדדית לא תחזיק מעמד. לטענתם, הרשות הפלסטינית אינה יכולה בתנאים הללו לכפות הפסקת אש על האנשים בשטח, והדבר אף עלול לגרום להחרפת האלימות. מקור בכיר במערכת הביטחון אמר היום כי הפסקת האש עליה הכריז שרון עלולה להחריף את הפיגועים בתוך ישראל. לדבריו ייתכן שערפאת ינסה להגביר הפיגועים כדי לגרור את ישראל לתגובה וכך יאשימוה באי קיום הפסקת האש. לדברי הגורם, השנאה כלפי ישראל בשטחים "חריפה ועמוקה". יחד עם זאת, רוב שרי הקבינט הביעו היום תמיכה בהחלטת ראש הממשלה להכריז על הפסקת אש.

הגורמים הביטחוניים העריכו עוד כי שליטתו של יו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת, בארגוני הפת"ח והתנזים רופפת. עם זאת, הם העריכו כי הוא שולט במוסדות הרשות. לפי המידע הנמצא בידי ישראל, גבר בחודשים האחרונים שיתוף הפעולה בין חוליות הכוללות אנשי פת"ח, כוח 17, חמאס, ג'יהאד איסלמי והחזית העממית.

גורמים בלשכת ראש הממשלה אמרו ששרון ימתין מספר ימים כדי לראות האם הפלסטינים מכריזים גם הם על הפסקת האש, ואז ישקול את המשך צעדיה של ישראל. בראש הצוות הישראלי לפיקוח על הפסקת האש יעמוד ראש השב"כ, אבי דיכטר. שר הביטחון, בנימין בן אליעזר, אמר הבוקר כי ההכרזה על הפסקת אש חד צדדית באה משום שישראל חייבת לגלות יוזמה, אם ברצונה לשים קץ לאלימות בשטחים.

הנהגת האינתיפאדה הכריזה היום על יום שישי הקרוב כיום הסלמה בו נקראים כל הפלגים הפלסטינים להגביר את מאבקם נגד החיילים והמתנחלים בשטחים. הנהגת האינתיפאדה הבהירה שזו התגובה הפלסטינית הראויה להפסקת האש עליה הכריז שרון ושהיא תמשיך המאבק עד שישראל תחליט לקבל את כל המלצות ועדת מיטשל.

התוכנית האמריקאית: הפסקת אש, צינון וחזרה למו"מ

מוקדם יותר שוחח נשיא ארצות הברית, ג'ורג' בוש, בטלפון עם שרון ועם ערפאת. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי בוש שיבח את החלטת שרון להכריז על הפסקת אש חד צדדית בשטחים. בוש הבהיר כי הפסקת האש קודמת לנקיטת צעדים בוני אמון בין ישראל לרשות.

בכיר בבית הלבן אמר כי בוש דחק בשני המנהיגים לא להחמיץ את ההזדמנות להפסיק את האלימות במזרח התיכון על ידי אימוץ דו"ח מיטשל. בוש הציע לישראל ולרשות לפתח יחד כלים ליישום הדו"ח ולשוב לשולחן המו"מ.

בוש התרשם משיחת הטלפון עם שני המנהיגים כי יש נכונות בשני הצדדים לבנות כלים ליישום דו"ח מיטשל. יש לציין כי עד היום נמנע בוש מלהתקשר ישירות עם ערפאת, אולם בבית הלבן אמרו כי צעד שכזה לא צפוי לחזור בקרוב וכי הכדור חוזר למגרש של שרון וערפאת.

אולם למרות ההצהרות האמריקאיות כי הממשל עדיין שומר על פרופיל נמוך יחסית בסכסוך הישראלי פלסטיני, הציגו הערב בערוץ 2 תוכנית אמריקאית ללוח זמנים מדוייק ליישום דו"ח מיטשל.

על פי התוכנית, עד ה-1 ביוני תהיה הפסקת אש כללית ויתקיימו פגישות נפרדות של מזכיר המדינה האמריקאי, קולין פאוול, עם שרון ושל פאוול עם עפראת. עד 15 ביוני תתקיים פגישת פסגה בראשותו של הסנטור מיטשל, אך ככל הנראה לא בדרג מנהיגים. בין ה- 15 ביוני ל-31 באוקטובר תהיה תקופת צינון שבמהלכה יחודש שיתוף הפעולה הביטחוני, יוסרו המגבלות הכלכליות על הפלסטינים, יישומו הסכמי הביניים ויוקפאו ההתנחלויות. בסוף חודש אוקטובר - אפשרות לפגישת פסגה בין המנהיגים שרון וערפאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully