וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשה את שלו - יהושע מור יוסף

לי-אור אברבך

15.1.2005 / 18:21

מדי שבוע נפנה את הזרקורים לאדם אחד, שבמעשיו היה לחלק מהאירועים ההיסטוריים של אותו שבוע. והפעם – יהושע מור יוסף, דובר יש"ע שפרש על רקע חילוקי דעות אידיאולוגיים

השבוע פורסם כי דובר יש"ע, יהושע מור יוסף, פורש על רקע חילוקי דעות אידיאולוגיים, וכי הוצע לו לעבוד במשרד החוץ. ביש"ע עוד לא מגיבים, בגוש קטיף קוראים לו "אופורטוניסט", ובסביבתו הקרובה "איש מצפוני".

מור-יוסף, בן 40, נולד בנתניה למשפחה דתית-מסורתית. הוא התחנך בתיכון "בר-אילן" ובתנועת הנוער בני עקיבא. מאז ומעולם, כך לפי מכריו מאותם הימים, נמשך לעולם התקשורת ואף ניהל את רדיו בית-הספר. "נושא ההתנחלויות, לא היה משהו שעניין אותנו אז", אומרת חברת ילדות של מור-יוסף, ד"ר עליזה לביא, כיום חוקרת תקשורת ומגישת תוכנית הטלוויזיה "והרשות נתונה" בערוץ 10, "התעסקנו אז יותר ביחסי דתיים וחילוניים". לביא היתה זו שהכניסה את ידידה משכבר הימים לעולם הפוליטי, לאחר שפרשה מתפקידה כעוזרת של ח"כ שאול יהלום, והמליצה על מור-יוסף כמחליפה.

לימים הפך מור-יוסף למזכיר המפדל ומשם עבר למלא כמה תפקידים עיתונאיים, ביניהם כתב ערוץ 7, עד שהפך לדובר יש"ע. לפני כעשור עבר יחד עם אשתו מירה ושמונת ילדיהם לעופרה. "לא רק מאידיאולוגיה אלא גם לשיפור איכות החיים", כך לביא.

ובכן, מה גורם לאחד האנשים המזוהים ביותר עם המתנחלים לעזוב בנקודה כל כך קריטית? ביש"ע ביקרו אותו לא אחת על היותו מתון מדי ולא נחרץ דיו. "מור יוסף הוא איש חלש", אמר עליו בזמנו ח"כ צבי הנדל, "אין ספק שהוא לא יכול להוביל מאבק. חוץ ממנו, שאר ראשי מועצת יש"ע רחוקים מלהישבר. הוא לא המנהיג". ברחבי ההתיישבויות הישראליות ברצועת עזה, לב לבה של הסערה הנוכחית, מעדיפים שלא להתייחס מפורשות לעזיבתו. "אם זה נכון, זה מאוד מוזר ומאכזב", אומר לי איש נצרים.

רבים ממתנחלי הרצועה, שעומדים אולי בקרוב להיות מפונים מבתיהם, "מגורשים" לדבריהם, חשים רחוקים ממור-יוסף וחבריו שאמורים לעמוד לצדם. "מועצת יש"ע רצתה לדחוק את אנשי גוש קטיף, הם היו צריכים לרדת אלינו ולחזק. הם מנותקים מהגוש", אומר אבי פרחן, תושב אלי סיני שנפגש עם מור-יוסף לפני כחודש. הרב יוסף אלנקווה מנווה דקלי אומר: "אותנו לא מעניין מאבקים במועצת יש"ע, אותנו מעניין שאנשים נהרגים ואיש אינו עושה דבר". "אני לא מופתע מהעזיבה", מוסיף פרחן, "ישנם אנשים אופורטוניסטים, להם האני חזק יותר מהציבורי, כמוהו גם חברי כנסת אחרים מהליכוד שחשוב להם לשמור על כסאם ולא על ארץ ישראל".

לביא מנסה להסביר את ההתמודדות של מור-יוסף בקושי של דברור "האחר", במקרה זה המתנחלים. "שנים הוא נמצא במקום של "האחר", מנסה לדבר בקודים של המאזין, אולי לעבוד בקונטקסט התל-אביבי השפיע עליו. לחיות כל החיים עם קונפליקט זה נורא קשה. יתכן שהוא אינו מסוגל לעשות זאת יותר", אומרת לביא. מור יוסף מתואר על-ידי לביא כאדם מצפוני המתלבט רבות בדרכיו, בימים של סף מלחמת אחים אל מול שמירה על הבית – בהם חיים בשתי תרבויות ומדברים בשתי שפות. "אני חושבת שהוא בתהליך של חשיבה מחדש", אומרת לביא, רגע כחברה, רגע כחוקרת תקשורת, "הוא מדבר בקול שהוא מוטרד מחוסר ההבנה בין שני הצדדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully