וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצולת שואה בריטית מציעה לחנך את הנסיך

13.1.2005 / 22:30

סוזן פולק, ניצולת שואה, מסרבת לקבל את טענת משפחת המלוכה כי בשל גילו הצעיר טעה הנסיך הארי ובחר בתחפושת הנאצי. החודש תשתתף יחד עם המלכה בטקס לציון 60 שנה לשחרור אושוויץ

"הנסיך הארי, המצוי בליבה של ההמולה סביב תחפושת הנאצי שלו, צריך להצטרף לאנשים צעירים אחרים כדי לשמוע מה קרה בשואה", אומרת ניצולת אושוויץ סוזן פולק. "אנשים צעירים בדרך כלל מראים מודעות גבוהה לגבי מה שקרה", היא אומרת, ומזמינה את הנסיך להצטרף לאחת מהרצאותיה על קורותיה בתקופת המלחמה בפני תלמידי בית-ספר, סטודנטים ומבקרי מרכז השואה האנגלי.

"הייתי רוצה שהוא יגיע ויקשיב לי פעם", אומרת פולק בת 74. המדים הנאצים, אינם נושא להלצה, לדבריה. "הוא בן 20. ילדים בני 14 יודעים על זה. אני לגמרי מזועזעת", היא אומרת ומוסיפה, "בורות אינה מקובלת יותר בכל הנוגע לגבי הנאצים. אם אנשים אינם יודעים מה הנאצים עשו, עליהם להרכין את ראשיהם בבושה".

בשנת 1943, בהיותה בת 13, סוזן פולק ומשפחתה נלקחו מכפרם שבהונגריה. למיטב ידיעתה אביה נרצח על ידי עוזרי הנאצים המקומיים. אמה הומתה בתאי הגזים בהגיעם לאושוויץ במאי 1944. אחיה שעבד בהעברת גופות מתאי הגזים למשרפות ניצל. הוא מעולם לא החלים מהמראות שרדפו אותו. גברת פולק בעצמה שרדה את אושוויץ, את הסלקציות של ד"ר מנגלה ואת צעדת המוות לבלזן. היא נישאה לגבר ניצול שואה, ויחד נולדו להם שלוש בנות.

במשך 15 שנה היא מעבירה הרצאות. "אני מדברת עבור כל המתים", היא אומרת. "אני לא אשאר כאן עוד הרבה זמן, אז מוטב שאומר כל שאוכל". עדותה, היא אומרת, מראה לאנשים את הסכנה הטמונה "בצידה האפל והמרושע של האנושות" ואת הצורך בשוויון ובחירות. על-כן, למרות הודעת משפחת המלוכה כי מדובר בטעות של איש צעיר, אומרת סוזן כי לאנשים צעירים בבריטניה יש הבנה טובה של השואה.

ביום השנה ה-60 לשיחרור אושוויץ שיתקיים ב-27 לינואר, תיקח סוזן חלק בטקס האזכרה בלונדון יחד עם ניצולי שואה אחרים. המלכה ובעלה, הדוכס מאדינבורו, יהיו שם. לשאלת ה-BBC אם תעלה בפני המלכה את דעותיה לגבי בחירת התחפושת חסרת הטעם של נכדה, ענתה סוזן פולק: "שתינו סבתות. לא הייתי רוצה להרגיז אותה. אם לאדם יש אוזניים והוא לא שומע, עיניים והוא אינו רואה בעצמו...אם היא אינה יודעת זאת בעצמה, לא יעזור שאומר לה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully