וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוצא צו ביניים נגד המשך בניית הגדר בין ירושלים למכבים

יובל יועז

13.1.2005 / 21:36

ביוני הורה בג"ץ למדינה לבטל 30 ק"מ מתוואי הגדר באזור בית סוריק, שבצפון מערב ירושלים. כעת טוענים התושבים, כי השינויים שנעשו לא תואמים לכללים בדבר זכויות אדם שקבע בג"ץ

תושבי הכפר הפלסטיני בית סוריק שבצפון מערב ירושלים עתרו היום לבג"ץ נגד תוואי הגדר המתוקן שגיבשה מערכת הביטחון באזורם. תוואי הגדר בבית סוריק נפסל בהחלטת בג"ץ ביוני, ובעקבות זאת שינתה המדינה 30 ק"מ מתוואי הגדר באזור זה, וכן קטעי גדר באזורים אחרים, כגון בדרום הר חברון.

בעקבות העתירה, הורה בג"ץ להקפיא את העבודות לבניית גדר ההפרדה בקטעים נרחבים בין ירושלים למכבים.

בצו ביניים הורה בג"ץ למדינה "להימנע מכל עבודה של עקירת עצים או מטעים או מפעילות של חפירה, סלילה, יישור קרקע, בנייה או הכנה לבנייה להקמת גדר ההפרדה באזור הכפרים בידו, בית סוריק, בית אכסא, בית ענאן, ליקיא, קטנה, חרבת אבו לחם, אל קוביבה ונבי סמואל". בג"ץ הורה למדינה להשיב לעתירה בתוך שבוע.

ואולם לטענת התושבים, אף שהוא שונה במעט מהתוואי המקורי, התוואי החדש אינו תואם את הכללים בדבר זכויות אדם שקבע בג"ץ בפסק הדין. קל וחומר, טוענים התושבים בעתירה שהוגשה באמצעות עו"ד מוחמד דחלה, שהתוואי אינו תואם את העקרונות בחוות הדעת של בית הדין הבינלאומי בהאג.

בעתירה עקרונית נפרדת בעניין הגדר, שהגישו תושבי הכפר שוקבא, מבקשת המדינה דחיות חוזרות ונשנות להגשת עמדתה בנוגע לחוות הדעת של בית הדין בהאג, והעותרים מציינים כי בעוד הדיון בעתירה העקרונית מתעכב, לא שוקטת המדינה על שמריה, וממשיכה להוציא צווי תפיסת קרקע כדי להמשיך ולהקים את הגדר.

בפסק הדין ביוני קבעו שופטי בג"ץ, כי התוואי המקורי של הגדר פוגע באופן "לא מידתי" בזכויות התושבים: המעבר לאדמותיהם החקלאיות יהפוך לכמעט בלתי אפשרי; ייפגע חופש התנועה; עשרות אלפי עצים ייעקרו; תיפגע פרנסת החקלאים הפלסטינים; ותיחסם הגישה לשירותים רפואיים ולבתי ספר. "התוואי שקבע המפקד לגדר - היוצר חיץ בין התושבים לאדמותיהם - פוגע בתושבים באופן קשה וחריף, תוך הפרת זכויותיהם על פי המשפט הבינלאומי ההומניטרי", נכתב בפסק הדין. השופטים הורו למדינה לבחור תוואי "מידתי", המאזן כיאות בין השיקולים הביטחוניים לשיקולים הומניטריים - גם אם הוא מעניק רמת ביטחון נמוכה יותר מתוואי אחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully