וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד: בורמה מסתירה מספר ההרוגים בצונאמי

12.1.2005 / 14:10

המשטר הצבאי במדינה לא חושף, כנראה, את מספר הנפגעים והיקף הנזק המדוייקים באסון. בממשלה טוענים שנהרגו 53 איש, למרות שבמדינות הסמוכות לבורמה נהרגו אלפים

כאשר מתבוננים במפת הנספים באסון הצונאמי בדרום מזרח אסיה, נתוני ההרוגים במדינה אחת גורמים להרמת גבה. בורמה, או כפי שהיא נקראת כיום על ידי החונטה הצבאית השולטת בה, מיאנמר, דיווחה על 53 הרוגים בלבד באסון הגדול. זאת, למרות שמיקומה, בצפון האוקייאנוס ההודי, ובסמוך לאיי תאילנד ושרשרת האיים ניקובר ההודית שנפגעו קשות באסון, עשוי היה לגרם לה לאבדן רב יותר בנפש.

אם מספר זה נראה נמוך למדי בהשוואה למספרים הבלתי נתפסים של ההרוגים באיזור זה באסון, 155 אלף איש, הסיבה היא פשוטה ביותר: הדיקטטורה השולטת בבורמה, ככל הנראה, אינה חושפת את כל האמת באשר לנזק שנגרם לה. גורמי הסיוע יכולים רק להעריך מה היה היקף הנזק.

הממשל הבורמזי טוען, כי הנזק והאבידות בנפש היו מינימליים ומספר שחופי בורמה שוב מלאים בתיירים שמחים – כנראה בשל העובדה שהם חסמו לשם כך חלקים גדולים מקו החוף. עיתונאים זרים, עובדי סיוע וכל בורמזי שעשוי לחשוף את האמת יעמדו בפני אפשרות של מאסר ממושך, במידה ויחשפו את כמויות הסבל ואובדן החיים. העיתונות המקומית והזרה בבורמה נתונה לפיקוח החמור ביותר מבין המדינות שנפגעו באסון, והממשלה שולטת בכל המידע היוצא מהמדינה.

"בורמה נפגעה מהצונאמי, אבל הממשל מתעטף בסודיות בכל הנוגע לחשיפת מימדי האסון", אמר אליוט טופר, מומחה לאסיה באוניברסיטת קרלטון הקנדית לעיתון "טורונטו סאן". טין מאונג הטו, עיתונאי שנמלט מבורמה ב-1988, מסכים עם הדברים ואומר: "באופן כללי, קשה לעיתונאים ללכת ולראות בעצמם מה קורה בשל ההגבלות הנהוגות במדינה מזה שנים".

עשרה ימים מיום האסון ניתן היה לאשר, באופן חלקי, את הנזק שנגרם למדינה, לאחר ששירותי האו"ם, הצלב האדום וחברי הארגון "רופאים ללא גבולות" הורשו להיכנס ולבחון בעצמם את הנזקים. האו"ם אישר את נתוני הממשלה הבורמזית על כ-50 הרוגים באסון, אך הוסיף שישנם כ-10,000 איש שזקוקים לסיוע.

עם זאת, אזרחים שעזבו את בורמה וגורמים זרים, עדיין מטילים ספק במספרים הללו, וטוענים שהם ממשיכים לקבל מידע מתוך המדינה, לפיו מספר המתים מגיע לכמה מאות. כמו כן, הם טוענים שלארגוני הסיוע לא ניתנה גישה מלאה לכל איזורי החוף בבורמה או לאיים השייכים לה, כמו איי קוקו, בהם נמצא מתקן של הצבא הסיני.

כך, בינתיים, בעוד שכנותיה של בורמה מקבלות סיוע בינלאומי רחב היקף, ממשלת בורמה דחתה כל הצעה לסיוע. ככל הידוע, בורמה קיבלה תרומה קטנה ביותר: פחות מ-200 אלף דולר מסין. מדיניות זו פוגעת קשות, כמובן, באלפי אנשים הזקוקים לסיוע שלעולם לא יגיע אליהם, בשל עקשנות מנהיגיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully