וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלינטון לראשות ממשלת ישראל

צחי בירן

10.1.2005 / 11:46

צחי בירן חושב שחבל לעצור במינויו של סטנלי פישר לנגיד בנק ישראל, ושאם כבר זנחנו את הכחול לבן, למה שלא נייבא לכאן עוד כמה טאלנטים חובבי ישראל?

אתמול התבשרנו כי ראש הממשלה, אריאל שרון, ושר האוצר, בנימין נתניהו, העניקו את תפקיד נגיד בנק ישראל לסטנלי פישר, כלכלן בעל שם, בעל קשרים חובקי עולם – ואמריקאי. יתכן כי מדובר, כפי שטוענים נתניהו ומקורביו, במינוי מעולה, מהטובים שידעה המדינה, ויתכן שפישר אכן מעורב בכלכלת ישראל זה עשרות שנים. איני יודע – אני עצמי הדיוט כלכלי, ובכל זאת הדבר מפריע לי, ואני תוהה: איך הגיעה מדינת ישראל, שאזרחיה חונכו במשך דורות על ברכי ה"קנו כחול לבן", למצב בו היא מעדיפה מוצר יבוא להובלת התחום המוניטרי, מכל התחומים? ומה משדר הגיוס מחו"ל לשוק העבודה המקרטע בישראל ולעשרה אחוז מובטלים קשי יום? והאם אחרי שראש הממשלה בחר באמריקאי לתפקיד כה בכיר, עדיין רשאי הוא להגיד מלה רעה לאלפי הישראלים שבכל שנה "יורדים" לארה"ב ולשאר העולם, ולרוב לא טורחים לחזור?

בארה"ב של אמריקה, המשמשת לנו מודל ברוב אורחות חיינו, יש חוק הקובע כי מי שאינו יליד ארה"ב אינו יכול לרוץ לנשיאות. חוק זה, אגב, עשוי להשתנות כדי לאפשר לארנולד שוורצנגר לרוץ לנשיאות ב-2008, אבל כמו רוב יסודות האומה האמריקאית מדובר בעניין הגיוני ביותר, למרות ניחוחותיו הלאומניים. למה שיבוא לו אדם מארץ זרה ויתפוס לו עמדות כוח בארצנו? נכון, מדובר ב"יהודי יקר" המלווה את ישראל כבר שנים ארוכות – עם דגש על ה"מלווה" (כמו שאומרים בצבא "אנחנו מאחוריך, רחוק רחוק מאחוריך..."), אבל איזו רגישות חברתית יכולה להיות למיליונר עתיר נכסים שהפעם האחרונה בה שזף עיניו בעוני היתה בסרט מלודרמטי בהולמארק? כנראה שדומה לזו של שרון, נתניהו וברק.

אבל אם כבר עוסקים בייבוא טאלנטים, בואו לא נעצור בתפקיד נגיד בנק ישראל. מה דעתכם למשל על סטיבן שפילברג כיו"ר הרשות השנייה? האם אין לו רקע יצירתי עשיר יותר ממוטי שקלאר? פול סימון כיו"ר אקו"ם? הרי גם הוא יהודי, נמוך, מנגן שירים עצובים בגיטרה.

ומה קורה בקריית הממשלה? האם קולין פאוול (שאגב חזר לשוק) לא יכול להיות שר חוץ מוצלח הרבה יותר מסילבן? הוא גבוה יותר, דיפלומטי יותר בניסוחיו ולא נשוי לג'ודי. מה דעתם על עלי הכימי כשר הבריאות? יוחנן פאולוס (אוטוטו מסיים כהונה) כשר הדתות? ואם כבר, בואו נלך בגדול: ביל קלינטון כראש ממשלת ישראל! הרי גם הוא מלווה את מדינת ישראל שנים לא מעטות, בקיא בסכסוך הישראלי-פלסטיני לא פחות מאריאל שרון, וגם, אגב, לא עושה עכשיו משהו חשוב במיוחד.

מינויו של סטנלי פישר טרם אושר על ידי הוועדה בראשות השופט גבריאל בך, ויש עדיין סיכוי שמישהו יפעיל בינה ושכל ישר, ויחשוב על ההשלכות הנרחבות של המינוי המוזר הזה. ולך, מר פישר, יש לי דבר אחד להגיד בטרם אתה אורז את הפקלאות ועובר לירושלים: "עמיר פרץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully