וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החמאס: נעבוד במשותף עם אבו מאזן

10.1.2005 / 6:49

לפי המדגמים, זכה אבו מאזן ב-69%-66% מקולות הבוחרים, מוסטפא ברגותי זכה ב-20%-18. בוש: על אבו מאזן להיאבק בטרור ובשחיתות. בישראל שוקלים שחרור אסירים

מועמד פתח לתפקיד יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, הכריז אמש על נצחונו בבחירות, בעקבות מדגמים שהראו כי הוא זכה ברוב גדול. בגלי צה"ל דווח, כי אבו מאזן הודה לתומכיו והקדיש את הנצחון לרוחו של יאסר ערפאת ולכבודם של השאהידים והאסירים.

לאחר פרסום תוצאות המדגמים התקיימה חגיגת ניצחון במטה הבחירות של אבו מאזן ברמאללה, בהשתתפות בכירי הרשות ומאות אנשי פתח. בנאום הניצחון שלו אמר אבו מאזן: "הניצחון הזה מוקדש בראש ובראשונה לרוחו של יאסר ערפאת ולעם הפלסטיני, מרפיח עד ג'נין, לנשמות ההרוגים וכן ל-11 אלף אסירים ועצירים מאחורי הגדרות". אבו מאזן שב והזכיר בנאומו את האסירים, ואף קיבל תוך כדי הנאום שיחות טלפון מאסירים פלסטינים בבתי הכלא במחנה עופר ובקציעות.

אבו מאזן אמר עוד כי "נגמר הג'יהאד הקטן והחל הג'יהאד הגדול (ביטוי שמשמעותו כי המשימות שבדרך קשות עוד יותר). לפנינו משימה קשה לבנות מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים. מדינה בטוחה לאזרחיה המעניקה להם חיים של כבוד. כן לפנינו משימה של שחרור האסירים והענקת כבוד למבוקשינו". אבו מאזן חתם את דבריו במלים: "הניצחון יפה אבל השמירה עליו יפה יותר".

לפי נתונים רשמיים עמד שיעור ההצבעה בבחירות על 66%. עם זאת, שיעור ההצבעה לאורך מרבית שעות היום היה נמוך, ועלה רק בשעות הערב, כאשר התרופפו נוהלי ההצבעה ונשמעו טענות על אי סדרים חמורים.

מדגמי בחירות שפורסמו לאחר סגירת הקלפיות ב-21:00 מצביעים על ניצחון גורף לאבו מאזן. לפי המדגמים, הוא זכה ב-66% עד 70% מקולות המצביעים. איש השמאל ד"ר מוסטפא ברגותי זכה ב-20%, ויתר המועמדים זכו באחוזי תמיכה בודדים בלבד. תוצאות רשמיות צפויות להתפרסם היום בצהריים. חמאס הודיע היום כי על אף אי הסדרים שהיו בבחירות ולמרות שהחרים את ההצבעה, הארגון יעבוד במשותף עם אבו מאזן. מנהיג החמאס בגדה, השייח חסן יוסף, אמר אתמול לסוכנות הידיעות "רויטרס": "אנו מכבדים את בחירתו של העם הפלסטיני, אבל אם אבו מאזן קיבל 70% מקולות בעלי זכות הבחירה, המשמעות היא שהוא קיבל תמיכה של כ-35% מהפלסטינים. זה חלש מאד".

נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, אמר כי זהו יום היסטורי לעם הפלסטיני ולעמים אחרים במזרח התיכון. בוש הוסיף, כי העם הפלסטיני צועד לקראת עתיד דמוקרטי. בקול ישראל דווח, כי בוש שיבח את שיעור ההצבעה הגבוה בבחירות, ואמר כי לדברי המשקיפים הן היו חופשיות והוגנות. הוא הבטיח לסייע לאבו מאזן לחדש את השיחות עם ישראל, וציין כי לממשלה החדשה יש משימות חשובות, בהן המאבק בטרור והמלחמה בשחיתות. הנשיא האמריקאי קרא לישראל לסייע לשיפור המצב הכלכלי וההומניטרי בשטחים, וקרא למדינות ערב לנקוט צעדים כדי למנוע מארגוני הטרור לפגוע בישראל.

חשש מזיופים בשל מחלוקת על מספר בעלי זכות בחירה

כתבי "הארץ", עמירה הס (עזה), ארנון רגולר, יהונתן ליס והסוכנויות, מוסיפים:

בעקבות שיעור הצבעה נמוך בהרבה מהצפוי לאורך רוב שעות היום, הגמישה הרשות את נוהלי ההצבעה. במרכז הפלסטיני לזכויות האדם בעזה, ובמחנהו של ברגותי הביעו חשש שהדבר איפשר מעשי זיוף המוניים. לאחר שהתבררו שיעורי ההצבעה הנמוכים, סמוך לחמש אחר הצהריים, התירה ועדת הבחירות הכללית הפלסטינית לאפשר הצבעה בקלפי רק על סמך תעודת הזהות. בכך הותרה הצבעתם של מי שאינם רשומים בספר הבוחרים או במרשם האוכלוסין. המרכז הפלסטיני לזכויות האדם הגיש עתירה לבג"ץ הפלסטיני נגד החלטה זו, שלא פורסמה רשמית. עקב מיעוט המצביעים גם הוארכה ההצבעה, והיא הסתיימה בשעה 21:00 במקום ב-19:00 כמתוכנן.

ל"הארץ" אף נודע על אנשים שהצביעו במקומות שונים ממקום מגוריהם. המצביעים אמנם סומנו בדיו לא מחיקה, ואולם לדברי אחד הגורמים הבינלאומיים המפקחים על הבחירות, דיו זו "התגלתה כגורם בעייתי בבחירות האחרונות באפגניסטן ובמקומות שונים באפריקה, משום שהיא עלולה להימחק תוך שעה או שעתיים".

בספטמבר הכינה ועדת הבחירות פנקס הבוחרים שהארגונים הבינלאומיים המפקחים על הבחירות הכירו בו כמעודכן ומקצועי, ובו כמיליון בוחרים, ואולם המועצה המחוקקת (הפרלמנט הפלסטיני) החליטה להוסיף אליו עוד כ-600 אלף בוחרים שלא נכללו בו. זאת, כדי להגדיל את מספר הבוחרים, דבר שיגדיל את הלגיטימיות של אבו מאזן. מקורות פלסטיניים וזרים מתחו ביקורת על השימוש במרשם האוכלוסין, ואמרו כי הוא כולל פלסטינים רבים שמתו או שוהים בחו"ל.

כ-70 מרכזי בחירה נפתחו בגדה ובעזה בעבור הפלסטינים שלא נרשמו בספטמבר בפנקס הבוחרים. ההצבעה במרכזי בחירה אלו הותרה רק על סמך התאמת הנתונים בתעודת הזהות עם הרשום ברשימת האוכלוסין הכללית. ואולם משעות אחר הצהריים - כשהתברר שיעור ההצבעה הנמוך ולאחר שהתקבלו תלונות שישנם שמות שאינם נמצאים ברשימת האוכלוסין - קיבלו עובדי הקלפיות הנחיה, לאפשר גם לאנשים שאינם רשומים ברשימת האוכלוסין להצביע.

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, חנא נאסר, מסר אמש כי בפועל הצביעו 70% ממספר הבוחרים. הוא התייחס לנתון של 1,092,000 בעלי זכות בחירה, ומדבריו עולה כי כ-750 אלף בעלי זכות הצבעה השתתפו בבחירות. ואולם, אם מספר הבוחרים האמיתי הפוטנציאלי הוא כ-1.3 מיליון, הרי ששיעור ההצבעה האמיתי הוא 57%-55%.

תוצאות המדגמים הצביעו על כך שלפחות רבע מהמצביעים המזוהים עם חמאס השתתפו בפועל בבחירות, חרף החרמתן הרשמית על ידי הארגון. בעקבות פרסום המדגמים יצאו מאות פעילי פתח לרחובות בגדה ובעזה, ירו באוויר וצפרו בצופרי המכוניות.

ניצב אילן פרנקו, מפקד מחוז ירושלים, אמר אתמול בצהריים כי בעיר לא היו אירועים חריגים, למעט שתי תקריות וכמה משמרות מחאה. כמו כן, המשטרה מנעה את הגעתם של 15 פעילי ימין לסניף הדואר ברחוב סלאח א-דין בירושלים כדי להפגין נגד קיום הבחירות בעיר, והם הפגינו סמוך לבית המשפט המחוזי.

ישראל שוקלת לבצע חבילת מחוות לפלסטינים

בדרג המדיני בישראל בירכו אתמול על קיומן השקט של הבחירות אבל ניסו למתן את ההתלהבות מעצם קיום בחירות דמוקרטיות ברשות והבהירו כי זהו רק הצעד הראשון בתהליך.

שר החוץ, סילבן שלום, אמר כי "את רצינות ההנהגה הפלסטינית החדשה צריכים להרגיש בראש ובראשונה תושבי שדרות וגוש קטיף, על ידי הפסקת מטר רקטות הקסאם". שלום הוסיף כי במשרדו הוכנה כבר בעבר חבילה משמעותית של מחוות לפלסטינים וישראל תשקול לבצען כדי לחזק את ההנהגה החדשה. בין הצעדים האפשריים: שחרור אסירים, הורדת מחסומים, הסרת כתרים ועוד.

סגן ראש הממשלה, אהוד אולמרט אמר ל-סי-אן-אן: "עכשיו, אחרי שנבחר, השאלה המרכזית עדיין לפניו, האם יילחם במחבלים?, האם ינסה להפסיק את המלחמה האלימה ועקובת הדם נגד ישראל?".

נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, בירך אמש על תוצאות הבחירות ברשות ואמר כי "על הנשיא הנבחר להתמודד עם משימות חיוניות, בהן מאבק בטרור ומלחמה בשחיתות". הבית הלבן גם מסר שבוש קורא לישראל לשפר את המצב ההומניטרי והכלכלי בשטחים. שר החוץ האמריקאי, קולין פאוול, אמר כי הבחירות ברשות הן הזדמנות לשני הצדדים.

הממשל האמריקאי העביר מסרים לירושלים, לפיהם ישנה חשיבות רבה שבחודשים הקרובים יימשך המאמץ להקל על חיי הפלסטינים, וזאת כדי לסייע לאבו מאזן לבסס את מעמדו. בכירים בממשל שיבחו את פעולות ישראל להצלחת הבחירות ואת היחס המתון כלפי אבו מאזן.

בעקבות הבחירות ישראל נערכת לחידוש המגעים עם ההנהגה החדשה של הרשות. עם זאת, המחלוקת העקרונית בין ישראל לרשות סביב הנושאים שעליהם יש לדון עומדת בעינה. ישראל מציבה את הנושא הביטחוני כנושא הראשון. הפלסטינים לעומת זאת דורשים לפתוח כבר כעת במשא ומתן מדיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully