וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תנאי התברואה מסכנים את ניצולי הצונאמי

6.1.2005 / 18:58

נפגעי האסון שנפצעו קלות, הם אלה הנמצאים כעת ברמת הסיכון הגבוהה ביותר. איבריהם הפצועים הזדהמו, ובמרבית המקרים אין לרופאים ברירה אלא לכרות אותם באמצעים רפואיים דלים ביותר

בחדר ההחלמה בבית החולים המאולתר באצ'ה, אינדונזיה, רוכן ד"ר פול שומאק על הריצפה כשהוא אוחז בראשה של גברת נובי, בת ה-35, שכבר איבדה את בעלה וילדה היחיד בצונאמי. היום היא גם איבדה את רגלה הימנית.

הרופא בדיוק כרת את הרגל. הצוות המנתח, החסר באמצעים רפואיים, נאלץ לכרות את רגלה באמצעות מסור יד. הניתוח, שארך יותר משעה, גרם לנובי לאבד דם רב ואצבעות ידיה החלו לקבל גוון לבן.
"היא גוססת", אמר ד"ר שומאק, ראש צוות המנתחים שהגיעו מאוסטרליה. 10 דקות מאוחר יותר, כשהוא עדיין אוחז בראשה, הוא מכריז על מותה. "נתנו לה את ההזדמנות שיכולנו להעניק", הוא אומר.

סיפורה של גברת נובי הוא סיפורם של רבים מאלו שניצלו מאסון הצונאמי. הם האנשים הנמצאים ברמת הסיכון הגבוהה ביותר כעת. מדובר באנשים שסבלו מפצעים קלים יחסית, שהיו יכולים להינצל בקלות אם היו מקבלים טיפול חירום עוד בשבוע שעבר. חלקם סובלים מזיהומים קשים ביותר בפצעיהם ונפטרים מהדלקות. קשה להעריך כמה אנשים כמו גברת נובי מתים ברגע זה, אבל הרופאים אומרים שזמנם רק הולך ואוזל. כבר לפני 10 ימים הזהירו גורמי הבריאות הבינלאומיים הרשמיים מהמספרים הגבוהים של אבידות שעשויות להיות דווקא בין הניצולים, בשל הזיהומים הקשים והציוד הרפואי הלוקה בחסר.

מי הים ששטפו את העיר הורכבו מתערובת של שפכים, אשפה ועיי חורבות. רבים מאלו שלא טבעו בשיטפון נחתכו משברי עצים ומתכת. אך מאחר והמים עצמם היו כה מזוהמים, גם אלו שהצליחו להשיג במהרה קצת חומר מחטא ותחבושות נפגעו מהדלקות הקשות. "כמה טיפות מהמים הללו גרמו לאנשים לדלקת ריאות ולפצעים המזדהמים בצורה נוראה", אמר ד"ר שומאק, "הרעלת הדם היא בלתי נתפסת. במרבית המקרים, הניתוחים הופכים להרבה יותר מסובכים מאחר והזיהומים הם קשים ביותר".

וכך, במשך ימים ניסו הרופאים, בעזרת האמצעים הדלים שבידיהם, להציל את האיברים שנפגעו ללא שיהיה צורך בכריתה. הרופאים השתדלו שלא להזדרז לכרות את האיברים, מאחר והם לא צופים למטופלים עתיד ורוד כל כך במדינה בה יש חוסר בגפיים תותבות. עם זאת, במהלך השבוע האחרון חלה עלייה בכמות כריתת האיברים, מתוך ניסיון אחרון להציל את חיי הפצועים.

גם קאטיג'ה בת ה-40, צריכה לעבור כריתה. רגלה הימנית חייבת להיכרת עד מעל הברך. אבל זה לא מה שמדאיג אותה. יש לה גם דלקת חמורה בזרועה הימנית. הרופאים מבטיחים לבנה שהם בכל מקרה ישמרו את ידה הימנית.

במטרה להציל את ידה הימנית, המנתח אומר שקאטיג'ה תועבר לבית חולים במדאן, עיר דרומית מזרחית לאצ'ה, בה התנאים הסניטריים טובים בהרבה. חיל האוויר האוסטרלי יעביר אותה לבית החולים בהקדם האפשרי, וכל זאת, ללא כל תשלום, כפי שאומר הרופא לבנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully