וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן: שרון הוא פרטנר לשלום

6.1.2005 / 13:55

יו"ר אש"ף קורא לישראל לחדש המו"מ על פי מפת הדרכים. המופתי של עזה מצטרף למאבק של אבו מאזן להביא מצביעים לקלפיות ואומר: מצווה להצביע. מערך השטח של הפתח פועל במלוא הקיטור

יו"ר אש"ף, אבו מאזן, טוען כי ראש ממשלת ישראל, אריאל שרון, הוא פרטנר לשלום. כך דווח בסוכנות איי.פי. בקול ישראל דווח, כי אבו מאזן, שדיבר בעצרת בשכם, קרא לישראל לחדש את המו"מ על פי מפת הדרכים, מיד לאחר שייבחר לראש הרשות. לדבריו, כל גדודי אלאקצה של הפתח קיבלו עליהם את התוכנית המדינית של הנהגת הפתח. עוד נמסר, כי ההנהגה המדינית של הפתח היא שתקבע את האסטרטגיה של גדודי אלאקצה.

בתחילת השבוע הקצין אבו מאזן את התבטאויותיו, וכינה את ישראל "האויב הציוני", בעקבות הרג הפלסטינים מירי פגז בצפון הרצועה.

כתב "הארץ" ארנון רגולר מוסיף:

החששות ברשות הפלסטינית מפני שיעור השתתפות נמוך בבחירות הם כה גדולים, עד שהמופתי של רצועת עזה, השייח' עבד אלכרים כחלות, גויס לעניין. בתחילת השבוע הוא הוציא פסק הלכה, המחייב ההשתתפות בבחירות: "יש חובה הלכתית לבחור הנהגה ישרת דרך, שהעם הפלסטיני יתלה בה את תקוותיו. ההשתתפות היא עניין חיוני, בשל המצב הקשה שבו נתונים הפלסטינים. אין בדברים כדי להביע העדפה למועמד, אלא רצון לבחור אדם שנתלה בו את תקוותינו ושיקבל עליו את ניהול ענייני העם הפלסטיני, בתחומי החולין ובתחומים הדתיים", הכריז המופתי.

השייח' הוא ממלא משרה מטעם הרשות, והוא תיבל כמובן את דבריו במובאות מהקוראן. באותה נשימה תקף את החמאס, שהחרים את הבחירות ולא הציג מועמד משלו. "אפילו הכיבוש אינו קורא לבחור באדם זה או אחר, או להימנע מהצבעה", התריס.

דבריו של כחלות התפרסמו שבוע לפני הבחירות לכהונת יו"ר הרשות הפלסטינית, שיתקיימו ביום ראשון. הם כוונו לבוחרים ברצועת עזה, בניסיון להפוך את ההשתתפות בבחירות למצווה דתית. דבריו מצטרפים לניסיונות דומים, כמו קריאת אנשי דת נוצרים ומוסלמים, שפורסמה אתמול, לתושבי מזרח ירושלים והשטחים, למלא את חובתם ולבוא לקלפי.

בשל עמדת החמאס השוללת השתתפות בבחירות, ובשל בעיות ארגוניות בפתח, חוששים ברשות ששיעור ההצבעה לא יעלה על 65%. כך, גם אם ישיג אבו מאזן 60%-65% מקולות הבוחרים, כפי שמורים סקרים, שיעור התמיכה בו יהיה 40%-42% מבעלי זכות הבחירה.

האיום הכבד ביותר על שיעור ההצבעה: המצב הביטחוני ברצועה

"אין להקל ראש בעניין", אומר בכיר ברשות, העוקב מקרוב אחרי מסע הבחירות של אבו מאזן. "ברור לנו שהחמאס וארגוני האופוזיציה האחרים ינכסו לעצמם כל קול שלא יינתן לאבו מאזן, וינסו לכרסם בלגיטימציה שלו בעזרת החשבון הזה. המצב יהיה קשה הרבה יותר אם שיעור התמיכה בפועל באבו מאזן יהיו פחות מ-60% מהקולות הכשרים".

חששותיו של הבכיר מדריכים בימים האחרונים את מטה אבו מאזן ופעילי השטח של הפתח. אלה אינם בוחלים בנימוקים ותרגילים, כדי לשכנע בוחרים לבוא לקלפי. בחוג בית ברמאללה נשמע שלשום פעיל שטח של הפתח מזהיר בוחרים - חלקם הגדול עובדי הרשות - ש"אם לא יגיעו די בוחרים לתמוך באבו מאזן, המשכורות לא יופקדו בבנקים לפני עיד אל-אדחא (חג הקורבן)". חג זה יחול ב-22 בינואר, כשבועיים אחרי הבחירות.

בימים אלה פועל מערך השטח של הפתח במלוא הקיטור. התנזים וה"שביבה" (ארגון הצעירים של הפתח) נוסעים לכל מקום. אבל באזורים נרחבים, כמו בהר חברון (אבו מאזן ביקר שם אתמול), הנחשב לאזור מנוכר לשלטון המרכזי וקרוב יותר לחמאס - נדרש נס כדי ששיעור ההצבעה יעלה על 50%. בבחירות 1996, שהתקיימו בעת הסכמי אוסלו והאווירה הטובה בשטחים, היה שיעור ההצבעה בהר חברון 52%. גם באזורים כמו שכם וג'נין, שם התפוררה תשתית השלטון המרכזי הפלסטיני, וכוחם של ארגוני האופוזיציה גדל משמעותית, פעילי הפתח מדווחים שיידרש מאמץ ניכר כדי להגיע ל-60% הצבעה.

החמאס, בניגוד למקובל בארגון בעניינים משמעותיים, לא אסר על תומכיו להשתתף בבחירות בפסק הלכה, וגם לא באמירות בעל פה של מנהיגיו. הדבר מחזק את תחושת פעילי הפתח שהארגון מבקש, מחד גיסא, להוריד את שיעור ההצבעה, ומאידך גיסא דואג, שאם תומכיו יחליטו בכל זאת להצביע, הם ישלשלו פתק עם שם של מועמד שאינו אבו מאזן, כדי להקל בעתיד על ערעור הלגיטימציה של אבו מאזן ברחוב. מה שמחזק את החשד הזה הוא העובדה, שמאות אלפים מפעילי החמאס נרשמו בפנקס הבוחרים, שהוכן בחודשים האחרונים ברשות הפלסטינית.

אך האיום הקשה ביותר על שיעור ההצבעה בבחירות הוא המצב הביטחוני ברצועה, הנובע מירי הקסאם והמרגמות ופעולות התגמול של צה"ל. התגובה האינסטנקטיבית ברצועה להלוויות ההמוניות היא הקצנה ואימוץ "קו המאבק המזוין" שמוביל החמאס. הסלמה צבאית ברצועה תביא בוודאות לשיעור הצבעה נמוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully