וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קציני מילואים למפקדם: נסרב להשתתף בפינוי

6.1.2005 / 7:52

34 קצינים מהחטיבה המרחבית בנימין, כולם תושבי השטחים, כתבו למח"ט: כל הוראה לביצוע ההתנתקות בלתי חוקית בעליל. וייס, בתגובה להחלטה לפתוח בחקירה כנגדה: מזוז שפוט של שרון

34 קציני מילואים תושבי השטחים מהחטיבה המרחבית בנימין הודיעו למפקד החטיבה שלהם, כי יסרבו להשתתף בפינוי התנחלויות. בין הכותבים גם ארבעה מפקדי גדודים. המח"ט, אל"מ מיקי אדלשטיין, הודיע לפקודיו, כי התנהגותם אינה הולמת קצינים.

ב"ידיעות אחרונות" דווח, כי הקצינים כתבו למפקדם: "אנו חושבים שכל הוראה לביצוע ההתנתקות הינה פקודה בלתי חוקית בעליל, שדגל שחור מתנוסס עליה. פקודה כזו – אסור לחייל לבצעה על פי חוקי המדינה ועל פי הקוד הצה"לי. אנו דורשים מהמערכת הצבאית שלא לאכוף עלינו לבצע דבר, שאמונתנו ומצפוננו מחייבים אותנו שלא לבצעו. נמשיך לשרת את המדינה במילואים ככל שנידרש, בכל משימה שקשורה לייעוד של צה"ל - מלחמה באויב והגנה על המדינה".

עוד כתבו הקצינים במכתבם: "אנו מזדהים עם אישי ציבור הסבורים, שראש ממשלה ההופך לחלוטין את כוונת בוחריו, הדוהר בדורסנות עיוורת תוך שימוש במניפולציות, הדוחף תהליך פגום ולא דמוקרטי, איבד את הלגיטימציה לדרוש מצה"ל ומחייליו ציות לדרג המדיני".

אחד המג"דים שחתמו על המכתב אמר לידיעות אחרונות, כי החותמים יסרבו גם לבצע משימות שאינן קשורות להתנתקות, כדי שלא למלא את מקומם של חיילים אחרים שישתתפו בפינוי. לטענת הקצינים, על המכתב מתכוונים לחתום אלפי קציני מילואים נוספים. כל הקצינים שחתמו על המכתב שירתו בעבר ביחידות קרביות, ובשירות המילואים שלהם הם אחראים על ההגנה המרחבית של ההתנחלויות בגזרת רמאללה.

מפקד החטיבה התקשר לחותמים, וניסה לשכנעם לחזור בהם. "אני יכול להבין את התחושות שלכם, אבל אני לא מקבל את הצעד בו נקטתם. זוהי התנהגות שאינה הולמת קצינים", אמר לפקודיו.

שרון יכנס דיון משפטי בעניין הסרבנות

בעקבות התגברות הקריאות לסרבנות, יכנס ראש הממשלה, אריאל שרון, בימים הקרובים דיון עם גורמים משפטיים, בעניין הסרבנות והטיפול בגילויי הסתה. בקול ישראל דווח, כי בדיון אמורים להשתתף בין היתר היועץ המשפטי לממשלה, אנשי הפרקליטות הצבאית, השב"כ, וגורמי אכיפה.

כתב "הארץ", יובל יועז, מוסיף:

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הורה לפתוח בחקירה פלילית נגד ראש מועצת קדומים, דניאלה וייס, ומקים מטה "חומת מגן", נועם לבנת, שקראו לחיילים בשירות סדיר ומילואים בצה"ל לסרב פקודה. המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים, שי ניצן, פנה אמש (רביעי) אל ראש אגף החקירות המשטרה, והורה לו, על דעתם של מזוז ופרקליט המדינה, ערן שנדר, לקיים חקירה פלילית בהקדם האפשרי.

החקירה נגד וייס היא בחשד לביצוע עבירות של הסתה להשתמטות, שהעונש עליה הוא חמש שנות מאסר, והסתה לאי-ציות, שהעונש עליה הוא שנת מאסר. ביום שני, בפינוי המאחז הבלתי חוקי ליד ההתנחלות יצהר, פרצו עימותים קשים בין צה"ל למתנחלים. במהלך העימות קראה דניאלה וייס לחיילי צה"ל לסרב לפקודה לפנות יישובים. היא צוטטה כאומרת "אסור להישמע להוראות השלטון הרע", ו"אם חייל יבוא לפנות יישוב או מאחז ביהודה שומרון או בגוש קטיף הוא צריך לסרב פקודה".

במשרד המשפטים מסבירים, כי ההחלטה לפתוח בחקירה פלילית במקרה זה נובעת מחומרת הנסיבות שבהם נאמרו הדברים, הכוללות בין היתר את מעמדה הבכיר של וייס, שהיא ראש מועצה וחברת מועצת יש"ע. כמו כן הוחלט על החקירה בשל העובדה שהדברים נאמרו במהלך מבצע צבאי, שבו נדרשו החיילים לפנות מאחז לא חוקי, שנמצא בתחום המועצה שוייס עומדת בראשה.

בנוסף הוחלט לפתוח בחקירה נגד נעם לבנת, מאנשי ישיבת "עוד יוסף חי", שהקים את מטה "חומת מגן", שפועל לעצור את תוכנית ההתנקות. חברי המטה פועלים להחתמת חיילי סדיר ומילואים. ב"חומת מגן" נטען כי עד עתה נאספו 2,000 חתימות, וכי שאיפת הארגון היא להגיע לעשרת אלפים חתימות.

באחת העצומות של המטה נכתב "אנו מזדהים עם דברי הרבנים ואנשי הציבור הרואים בתוכנית ההתנתקות והפינויים, ההחרבה והגירוש, אסון לאומי ואיסור הלכתי שאסור להשתתף בו". גם לבנת יחקר בחשד לעבירות הסתה להשתמטות והסתה לאי ציות.

מדובר בחקירה פלילית ראשונה שעליה מורים גורמים האכיפה מאז הודיעה שרון על כוונתו לפנות התנחלויות מרצועת עזה, למעט חקירת של נדיה מטר, שכינתה את ראש מינהלת ההתנתקות, יהונתן בשיא "יודנראט מודרני". ואולם, חקירתה של מטר היא בחשד לעבירה קלה יותר של העלבת עובד ציבור.

בתגובה להחלטה לפתוח כנגדה בחקירה, הגדירה הבוקר וייס את היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, "שפוט של ראש הממשלה" והאשימה אותו בכך שהוא מסייע לאריאל שרון בחקירות המתנהלות נגד בניו וביישום תוכנית ההתנתקות.

בגלי צה"ל דווח, כי לדברי וייס, מזוז "הוא שפוט חד-משמעית. הוא דואג לכך שלא ימצאו את הקלטות של גלעד שרון ושראש הממשלה ובניו לא יועמדו למשפט. הקשר ביניהם הוא ישיר והם מבצעים תנועת מלקחיים. אין הסבר הגיוני אחר לכך שנותנים לאלפי פצצות מרגמה ליפול על ראשי אנשים". במשרד המשפטים סרבו להגיב על ההתבטאויות החריפות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully