וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרטוריה שוקלת להחליף את שמה, למען השוויון

5.1.2005 / 13:20

פרנסי העיר רוצים להמיר את שמה ל"צ'אוון", שפירושו "אנחנו שווים", במקום השם הנוכחי המנציח ניצחון של לבנים בקרב מול שחורים. הצעד מעורר התנגדות, אבל מנגד אומרים רבים

פרטוריה, דרום אפריקה. העיר ניו יורק נקראה פעם ניו אמסטרדם, בייג'ין נקראה פקינג, ומומביי היתה ידועה כבומביי. האם יהיה זה נורא כל כך שפרטוריה תיקרא צ'אוון (Tshwane)? פרנסי העיר סבורים שלא. בחודש הבא אמורה מועצת העיר לקבל דו"ח שיפרט את היתרונות שבשינוי השם פרטוריה - המנציח ניצחון של הלבנים על השחורים בקרב היסטורי - והשלכתו לפח האשפה של ההיסטוריה.

"צ'אוון הוא השם האפריקאי המקורי של פרטוריה. נוסף לכך, פירוש המלה 'צ'אוון' הוא 'אנחנו שווים'", נכתב באתר האינטרנט של העיר. ואולם בינתיים נראה כי יותר משההצעה מבססת שיוויון - היא גוררת מחלוקת, שמצטרפת למחלוקות העמוקות בענייני פוליטיקה, היסטוריה וסוגיית הגזע במדינה.

בפרלמנט של דרום אפריקה התנהלו ויכוחים סוערים בין חברי מפלגת "הקונגרס הלאומי" (ANC), שטוענים כי הם רוצים "לתקן את ההיסטוריה האירופית", לחברי מפלגות המיעוט הלבן, שגורסים כי אין למחוק את ההיסטוריה בצורה אקראית. יהיה זה פשטני ובלתי מדויק לטעון שרק השחורים מעוניינים בהחלפת השם או שרק לבנים מתנגדים להחלפתו, ואולם, בדמוקרטיה שמבוססת על פיוס בין הלבנים המדכאים לקורבנותיהם השחורים, לשינוי השם משמעות סמלית עמוקה, והוא משקף בבירור את העלייה בכוחו ובביטחונו של הרוב השחור.

סביר להניח שעד לפני כעשר שנים לא היו המנהיגים השחורים בדרום אפריקה מעיזים להעלות את העניין על סדר היום. ואולם, אחרי שבשנים האחרונות סבלה בנימוס שמות כמו פרטוריה, ג'ורג' ושמות אחרים שהשאיר אחריו הקולוניאליזם, פתחה ה-ANC במסע מקיף להשבת השמות האפריקאיים המקוריים.

במחוז קייפ המזרחי נדונה כבר שנתיים החלפת שם המחוז לקוואנטו, אקלני או קוואקוזה. במחוז קייפ המערבי אמנם לא דרשו להחליף את שם המחוז, אך שוקלים לשנות את שמותיהם של 11 אלף ערים ועיירות, ובראשן העיר ג'ורג' - עיירת חוף ומוקד משיכה לשחקני גולף - שאת שמה רוצים להחליף לאוטניקה, על שם ההרים שסביבה. בלימפופו, שנקראה בעבר "המחוז הצפוני", כבר הוחלפו שמות של ערים - למשל בלה-בלה (לשעבר וורמבאתס), מקאדו (לואיס טריכארד) ומוקגופונג (נבומספריט) - וכעת שוקדים שם גם על שינוי שמות של שדות תעופה, בתי חולים ומתקנים ממלכתיים אחרים. ישנם שמות רבים של נהרות, כפרים ודרכים שנושאים משמעויות גזעניות או מקומות הקרויים על שם מנהיגים מתקופת האפרטהייד, שאינם ראויים להנצחה, לדעת רוב האוכלוסייה.

"לא נכפה את השם על התושבים"

אף על פי כן, לטענת מומחים, דרום אפריקה נקטה גישה מתונה למדי במדיניותה לשינוי שמות, בהשוואה לשינויים המפליגים בחברות אחרות שהשתחררו מכיבוש. שתי הערים הגדולות במדינה, יוהנסבורג וקייפטאון, שמרו על שמן הקודם, בעיקר כדי לקדם את המסחר הבינלאומי והתיירות.

השם פרטוריה נקבע לפני 150 שנה, ב-1855, בידי מרטינוס פרטוריוס, נשיאה הראשון של הרפובליקה הדרום אפריקאית, שקרא לה על שם אביו, אנדריאס, גיבור "קרב נהר הדם" - שנקרא כך על שום צבעו האדום של הנהר לאחר הקרב. בקרב הביסו לוחמי ה"פורטרקר", חלוצים לבנים שכבשו את מזרח המדינה, את אנשי הזולו, וטבחו כ-3,000 מלוחמיו. במשך שנים, נחגג יום הניצחון בקרב, שחל ב-16 בדצמבר, על ידי הלבנים בדרום אפריקה; אך מאז שינוי המשטר שונה שמו ל"יום הפיוס". שינוי שמה של העיר, הקרויה על שם אותו הקרב נתפש, באופן טבעי, על ידי רבים כשלב הבא בתהליך.

בכל מקרה, דובר של ראש העירי פרטוריה הודיע כי העירייה מתכוונת לקיים סדרת דיונים ציבוריים בעניין שינוי השם, כדי להבטיח שכולם יוכלו להביע את דעתם. "אנחנו לא נכפה את השם על התושבים", אמר. "אם הם לא ירצו בכך, לא נשנה אותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully