וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרון: סרבנות תוביל לקרע היסטורי בעם

5.1.2005 / 13:26

בעקבות התקרית האלימה ביצהר שיבח שרון את חיילי הגדוד המפנה, ופנה למתנחלים: אם אתם רוצים לגדף, גדפו אותי. במערכת הביטחון העלו הצעה להפעיל מעצרים מנהליים

ראש הממשלה, אריאל שרון, אמר כי מי שקורא לפגוע בצה"ל או בכוחות הביטחון עושה את הפשע החמור ביותר נגד החברה הישראלית. שרון קרא למסיתים ולמגדפים: "עזבו את צה"ל. אם אתם רוצים לגדף, גדפו אותי אבל השאירו את צה"ל מחוץ לעסק". לדברי שרון הקריאה לסרבנות יכולה לגרום לקרע היסטורי בעם היהודי כולו ולסכן את קיומנו כאן. הוא אף הדגיש כי הרשויות יפעלו בכל הכוח נגד "מי שירים יד על חייל, יאיים או יארגן סרבנות".שרון הודיע כי בימים הקרובים יזמן דיון מקיף בהחרפת האמצעים המשפטיים נגד מפירי החוק.

בקול ישראל דווח, כי שרון אמר את הדברים בפגישה עם קצינים וחיילים בפיקוד מרכז, בינהם חיילי הגדוד שהשתתפו בפינוי המאחז ליד יצהר. שרון שיבח את קור הרוח והאיפוק שגילו חיילי הגדוד במהלך הפינוי, ואמר להם כי הקללות והגידופים של המתנחלים לא הופנו כלפיהם, אלא כלפיו וכלפי הממשלה. שר הביטחון, שאול מופז, אמר בפגישה כי המערכת המשפטית חייבת להעניק למערכת הביטחון את הכלים המתאימים להתמודד עם סרבנות, הסתה ואללימות. "לא נתפשר ולא נהיה סלחנים" הדגיש מופז.

כתב "הארץ", עמוס הראל מוסיף:

התקרית האלימה במאחז ליד ההתנחלות יצהר שלשום מביאה קצינים בכירים בצה"ל להמליץ לנקוט צעדים חריפים נגד פעילי הימין הקיצוני, כחצי שנה לפני תחילת יישום תוכנית ההתנתקות. במטכ"ל סבורים, בין השאר, כי יש להעמיד לדין את מארגני העצומות שמחתימים חיילים על הצהרות בדבר סירוב לפקודה לפנות התנחלויות. כמה קצינים אף אמרו אתמול, כי לדעתם יש להוציא כבר כעת צווי מעצר מינהליים נגד כמה עשרות פעילים.

ההמלצה שנויה במחלוקת: חלק מהאלופים מסתייגים ממנה בטענה שהיא מוקדמת מדי, ואילו ראש השב"כ, אבי דיכטר, אמר אתמול כי בשלב זה לא יעמוד חומר הראיות נגד הקיצונים במבחן בג"ץ.

שר הביטחון, שאול מופז, שוחח אתמול בטלפון עם היועץ המשפטי לממשלה, מפכ"ל המשטרה והפרקליט הצבאי הראשי, וקרא להם לפעול כדי להעמיד לדין ולהעניש בכל חומרת הדין את כל מי שתוקף חיילים ושוטרים. "אנשי הביטחון מחרפים את נפשם כדי להגן על המדינה יום-יום. כעת המדינה צריכה לממש את חובתה המוסרית ולהגן עליהם", אמר. בשיחה עם קצינים בכירים אמר להם מופז אתמול: "יש לכם גיבוי מלא כדי שתוכלו להמשיך ולבצע את המשימות המורכבות המוטלות עליהם בצורה הטובה ביותר".

"בפינוי הבא נראה דם"

חיילים ושוטרים שבאו לפנות שני קרוואנים מהמאחז שלשום, נתקלו במתנחלים שקיללו והיכו אותם ויידו בהם אבנים. בעת העימות ירה חייל באוויר מנשקו, לאחר שלטענתו היכו אותו מתנחלים וניסו לחטוף את הנשק. אחד הקצינים שממליצים על מעצרים מינהליים אמר אמש לערוץ 1, כי האירוע ליד יצהר הוא "דגל אדום. בפינוי הבא נראה דם". לדבריו, יש לעצור כבר עתה כמה עשרות אנשי ימין קיצוני, חלקם תושבי התנחלויות בשומרון, שמוכרים כבעלי עבר של עימותים אלימים עם המשטרה וצה"ל, וכמי שהיו מעורבים בתקיפת פלסטינים.

לעומתו, אמר קצין בכיר אחר ל"הארץ", כי מהלך כזה עדיין מוקדם מדי. "אין עדיין מספיק חומר משפטי משכנע כדי ששופט יאשר צווי מעצר מינהלי", טען. "ואולם, לא מן הנמנע שנגיע לכך בהמשך".

לדברי הקצין הבכיר, מבחנה של מערכת המשפט יהיה אחר. "יש המון צעדים שאפשר לעשות כבר כעת. אם המשטרה פתחה ארבעה תיקים למתנחלים שהתפרעו ביצהר, השאלה היא כמה מהיר וכמה חריף יהיה הטיפול המשפטי בהם. זה יהיה טראגי אם אנשים שהיכו חיילים יגמרו עם צו הרחקה מהאזור ל-15 יום, כמו שקרה בעבר".

בכיר נוסף אמר, כי "גם אם מוקדם מדי למעצרים מינהליים, יש הרבה דברים אחרים שאפשר לעשות, במסגרת החוק הקיים. כך, הגיעה העת לטפל בכל מי שמארגן החתמות לסירוב פקודה. זו עבירה ברורה של המרדה - ועד כה לא נעשה דבר".

בצבא ממליצים על צעדים נוספים: הנחיות למשטרה לטפל באופן יעיל יותר בפורעי חוק בשטחים וחיזוק מחוז ש"י, שסובל ממחסור בכוח אדם. צעד אחר שיישקל: להקדים את "חקיקת ההתנתקות" - שנועדה למנוע התפרעויות שיפריעו לפינוי, תוך איום בעונשים כבדים, עוד לפני תחילת יישום התוכנית ביולי הקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully