וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדים עדיין חיים במאה ה-19

אנשיל פפר, עיתונאי

3.1.2005 / 13:22

החרדים יעזרו לך אם אתה רעב או נכה, וזק"א יאספו את עצמותיך אם תתפוצץ, אבל שלא תהיה לאף אחד אשליה: חילוני או דתי-לאומי, נמצאים אצלם דרגה אחת מתחת לחרדי-ספרדי, וזה נמוך מאוד

הציבור הגזעני ביותר במדינת ישראל הוא הציבור החרדי. בעיני השמאל, המתנחלים הם אולי הארכי-גזענים של המדינה, אבל תאמינו לי, רובם המכריע של תושבי יש"ע היהודים היו שמחים לשכון בשלום עם שכניהם, אילולא הטרור הפלסטיני. שנאת ערבים אינה מניע, או אפילו חלק מהמשנה, של תנועת ההתיישבות ביש"ע.

היצר האנושי הקסנופובי של השנאה והחשש מפני השונה והזר לא התעורר במדינת ישראל הצעירה רק נגד השכנים הערבים. הוא התקיים במשך עשרות שנים כלפי קיבוץ הגלויות. בהשלכתם של עדות המזרח לעיירות הפיתוח ויישובי הספר, היתה גזענות, גם אם לא תמיד מכוונת, שאפיינה את כל הטיפול בעליות שנות החמישים. גזענות כזו מתלווה בדרך כלל לכוונות טובות, אבל כל עוד יחשוב הדרג המחליט שעליו להכתיב לאוכלוסיות "נחשלות" היכן יגורו, באילו בתי ספר ילדיהם יתחנכו ובאיזו מקצועות יעבדו - תמשיך המדיניות להיות גזענית.

למרות שהטיפול בעליה מאתיופיה מוכיח שהיושבים למעלה לא למדו יותר מדי בחמישים השנים האחרונות, בהרבה מובנים החברה התבגרה. תקרות הזכוכית בישראל כיום נבנות בעיקר על פי פרמטרים כלכליים ולא עדתיים. נכון שהייצוג של עדות המזרח בשכבות החלשות היא עדיין דיספרופורציונלי לחלוטין, אך זאת בעיקר מסיבות היסטוריות. קיימים היום מעט מאוד מחסומים בחברה הישראלית המונעים מצעירי כל העדות להצליח, ואין צורך להתאמץ כדי להביא דוגמאות מהפוליטיקה, מצה"ל, מהעולם האקדמי, מאצולת הממון ואפילו ממגדל השן של בית המשפט העליון כדי להוכיח את ההשתלבות. יש עוד מה לשפר, אבל בחצי מאה התקדמנו שנות אור.

גם ברמה המשפחתית, נישואים בין ספרדים לאשכנזים כבר לא גורמים להרמות גבה בשום חוג. הדברים נכונים גם במגזר הדתי-לאומי, שם רבנים ספרדים כמו הרב מרדכי אליהו הם חלק אינטגרלי מהנהגת הנוהים אחרי הרבנים. מניינים משותפים לספרדים ואשכנזים צצים בשכונות רבות, ואם יעשו מחקר, אני משוכנע שיגלו שאחוז ה"זוגות המעורבים" בציבור הדתי-לאומי הוא הגבוה ביותר.

היחידים שעוד חיים במאה ה-19 הם החרדים. אצלם נישואים בין ספרדים לאשכנזים פשוט אינם קיימים. במקרים הבודדים שזה כן קורה, תמיד יהיה "פסול" באחד הצדדים, בדרך כלל בצד האשכנזי. נכות מסוימת, פיגור קל, איזה כתם מביך מהעבר, כמו תקופה של פריקת עול מצוות, גירושים וכו'.

הגזענות הזאת באה בעיקר מצידם של החרדים האשכנזים. הם אינם מתכחשים לה, אך מנמקים אותה בצורך ב"שמירת הייחוד" - ההקפדה של כל עדה, זרם או חסידות על המנהגים והדקדוקים המיוחדים שלו. ובאמת, גם בין הקבוצות האשכנזיות אין יותר מדי עירוב: חסידים ממעטים להתחתן עם ליטאים, וגם בין החסידויות השונות, יש השומרות מרחק זו מזו. אבל זה שונה מהטאבו המוחלט על נישואים עם ספרדים.

ולא מדובר רק על חתונות. החרדים האשכנזים בזים באופן מוחלט לספרדים בכל תחום: בפוליטיקה, יהדות התורה האשכנזית מצפה שש"ס הספרדית תצביע כמותה בכל עניין, למרות שש"ס גדולה בהרבה. כאשר ש"ס נכנסה לקואליציה לבד, ספגו ראשיה חרפות וגידופים ואף אלימות פיזית מחסידי הרבנים האשכנזים; בעולם התורה, האשכנזים אינם נוהגים כבוד ברבנים הספרדים: הם אינם מוזמנים לכינוסים תורניים חשובים וספריהם, כולל אלה של הרב עובדיה יוסף, אינם תופסים מקום של כבוד בספריות התורניות בישיבות האשכנזיות. האשכנזים גם אינם סומכים על תעודות כשרות של בד"צים ספרדים.

עד לפני שלושים שנה, האמינו רוב הרבנים האשכנזים שעדות המזרח "שכחו את תורתם" והתייחסו אליהם בפטרונות כאל ילדים מפגרים שיש להקים למענם מוסדות לימוד מיוחדים. במוסד כזה למד גם הרב עובדיה בצעירותו. בשנות הששים והשבעים הורה הרב אלעזר מנחם ש"ך לקבל תלמידים לישיבות האשכנזיות היוקרתיות, אבל גם המצטיינים שבהם מעולם לא הורשו לתפוס בהן את תפקידי ההנהגה, ויכלו לשרת כרבנים רק במוסדות על טהרת עדות המזרח. הקיפוח היה חריף במיוחד בבתי הספר לבנות: מדי שנה, מאות בנות ספרדיות בירושלים ובבני ברק נותרות בבית כיוון שהיו מנועות כניסה לסמינרים האשכנזים. על רקע הקיפוח מצד החרדים האשכנזים, ולא המאבק בחילונים, קמה תנועת ש"ס.

טור זה קצר מכדי להביא עוד מהדוגמאות הרבות לגזענות החרדית, אולם חשוב לציין כי היא אינה רק בעיה פנים-חרדית. הפיצול הפנימי גורם לכך שבציבור החרדי יש מאות בתי ספר עם עשרות תלמידים בלבד, מוסדות נפרדים לבנים ולבנות, לאשכנזים ולספרדים, חסידים וליטאים, ברסלב ובעלז, גור וסדיגורה, ויז'ניץ וסערט-ויז'ניץ ועוד ועוד. בנטל הכלכלי של קיום כל המוסדות הנפרדים האלה נושאים אנחנו, משלמי המיסים. זה גם הסיבה המרכזית להתנגדות הנחרצת של החרדים לדו"ח דברת שמסקנותיו קוראות לסגירת בתי הספר הקטנים.

הגזענות אינה רק פנימית. בחברה בה יש כל כך הרבה בוז לפלגים השונים שבתוכה, השנאה למי שבחוץ, יהודים חילונים וגויים, היא תהומית. לא יעזרו כל מפגני האחדות של מוסדות כמו "יד שרה" ו"מאיר פנים", מדובר בפטרונות. החרדים יעזרו לך אם אתה רעב או נכה, וזק"א יאספו את עצמותיך אם תתפוצץ, אבל שלא תהיה לאף אחד אשליה: חילוני או דתי-לאומי, נמצאים אצלם דרגה אחת מתחת לחרדי-ספרדי - וזה נמוך מאוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully