וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם הפסקת אש היסטורי באוגנדה

רויטרס

30.12.2004 / 11:02

"צבא ההתנגדות של האל", המונהג על ידי אדם המשוכנע שהוא נביא, מתעלל באזרחים ובילדים מזה 18 שנים, במטרה להחיל באוגנדה את עשרת הדיברות. עתה מבטיחים מנהיגיו כי הם משנים את דרכם

ממשלת אוגנדה ו"צבא ההתנגדות של האל" עומדים לחתום מחר על הסכם הפסקת אש פורץ דרך, לאחר 18 שנות מאבק במהלכו נשפך דם רב. הצבא "הקדוש", שדרישתו היחידה היא להחיל את עשרת הדיברות במדינה, השתולל במשך שנים בצפון המדינה.

במהלך המלחמה הארוכה תקפו המורדים פעם אחר פעם אזרחים, כשהם חותכים את שפתיהם ואוזניהם. המורדים גם חטפו אלפי ילדים, שהוכרחו לשמש כשרתים, כלוחמים וכעבדי מין. קרוב לשני מיליון בני אדם הפכו בגלל פעילות הצבא המאולתר לפליטים. עתה עולה התקווה כי בא הקץ לזוועות.

"זהו יום חשוב ביותר, משום שהממשלה וצבא ההתנגדות זה עתה הסכימו לחתום על ההסכם, כדי לסיים את העוינות עוד לפני סוף השנה הזאת", אמרה יו"ר צוות המו"מ, והשרה לשעבר בממשלת אוגנדה, בטי ביגומבה. שני הצדדים הביעו תקווה שהסכם הפסקת האש יסמן את סיומה של המלחמה.

הממשלה והמורדים קיימו את שיחותיהם במחוז הצפוני קיטגום, סמוך לגבול אוגנדה-סודן. בשלב זה לא ברור אילו ויתורים, אם בכלל, עשו הצדדים, כדי להביא להפסקת האש, שאינה מוגבלת בזמן או במקום, בניגוד להפסקות קודמות בפעילות העויינת. מנהיג צבא האל מטיל-האימה, המשוכנע שהוא נביא, ג'וזף קוני, ונשיא אוגנדה, יוורי מוסווני, לא נכחו במשא ומתן.

מקור המקורב לשיחות אמר, כי מתוכננות שיחות נוספות לפני החתימה מחר, וכי בשיחות אלה עלולים לעלות תנאים חדשים. ראש משלחת המורדים למו"מ, הגנרל סאם קולו אמר: "אם הממשלה תמשיך להראות לנו את מה שהראתה עד כה, הסבל יסתיים בקרוב".

"אנחנו מאוד מעודדים מאחינו בצבא האל, שהוכיחו שהם מאוד מעשיים בניסיונות לסיים את המלחמה הזאת. אם הם יישמרו על התחייבותם, המלחמה תסתיים בקרוב בוודאות", אמר שר הפנים, רוהאקנה רוגונדה.

"היינו יכולים לרצוח את כולכם עכשיו"

שיחות השלום שהתקיימו בשבועות האחרונים, היו הראשונות מזה עשור. זו היתה גם הפעם הראשונה שהזדמן לעיתונאים לפגוש את אנשי 'צבא ההתנגדות של האל', שעד כה העבירו את מסריהם בשיחות טלפון ובשידורי רדיו.

הגנרל קולו, אולי בניסיון להרגיע את הנוכחים בשיחות, שהגיעו לצפון המבודד בשיירה של האו"ם, אמר באחת ההזדמנויות: "אם באמת היינו רוצחים... היינו יכולים לרצוח את כולכם עכשיו ללא סיבה, אבל זו לא מטרתנו. אנחנו מחוייבים במאה אחוז לשלום".

המגעים שהובילו להסכם, מתיימים בעקבות שיחת טלפון שעשה קולו לתחנת רדיו בחודש נובמבר, בה הוא הציע שלום. הממשלה הגיבה להצעה בזהירות ובספקנות, והציעה את הפסקת האש רק לאחר שקולו נפגש עם שליחת הממשלה ביגומבה, כדי לוודא שהמסר ברדיו היה אותנטי. יוזמת המורדים באה לאחר מבצע נרחב של הצבא שנערך במשך חודש, ולדברי קצינים החליש את צבא ההתנגדות, ואף אילץ את אנשיו להתחבא בדרום סודן.

ביגומבה היתה שרה בממשלה ב-1993, כאשר ניהלה לראשונה שיחות עם מנהיג המורדים, הנביא כביכול, קוני. השיחות נכשלו כאשר נשיא אוגנדה מוסווני טען, שהארגון משתמש בהן כדי לתכנן התקפות חדשות. עתה מתקיימת נגד צבא המורדים חקירה על פשעים נגד האנושות בבית המשפט הפלילי הבינלאומי, אבל לדברי הנשיא מוסווני הוא יתערב במטרה לסייע לאנשי הצבא בעניין, אם יכריזו על נטישת האלימות לתמיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully