וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צילומי התיירים החליפו את מצלמות התקשורת

30.12.2004 / 0:01

תמונות הווידאו שזרמו מאיזורי האסון במזרח הציפו את רשתות הטלוויזיה. תיירים רבים, שצילמו את האירועים ב"זמן אמת", בחרו לשתף את התקשורת בחוויותיהם

אסון הצונאמי שפקד את דרום מזרח אסיה הוא אחד מהאסונות המתוקשרים והמצולמים ביותר. לצד הצילומים שניפקו שליחי רשתות הטלוויזיה לאיזורים מוכי האסון, ליוו את הכתבות צילומי וידאו חובבניים של תיירים אשר שהו במקומות האסון וצילמו את האירועים בזמן אמת. יום לאחר האסון, כבר נראו בכל רשתות הטלוויזיה צילומים "בזמן אמת" של האירועים.

אחד מצילומי הווידאו ששודרו בתכיפות רבה צולם מגג בניין בחוף פטונג בתאילנד. בצילום נראה גל ענק מתנפץ אל תוך קו החוף וגולש לעבר הרחובות ולתוך בניינים. קטע הווידאו, כך מדווחת סוכנות הידיעות איי.פי, צולם על ידי תייר אוסטרלי ונרכש על ידי תחנת טלוויזיה אוסטרלית ברגע שהגיע לסידני.

בתצלום אחר, שהופיע גם הוא לא מעט ברשתות הטלוויזיה, נראה אדם מפוחד, אשר השתזף בסמוך לבריכת השחייה שהוצפה, מנסה לברוח מגל ענק. תצלום זה הובא על ידי תייר בסרי לנקה.

הצילומים שהגיעו לסוכנויות הם רבים, ועל כן התחרות על השגתם לא הייתה רבה, אך עם זאת, אומר סנדי מקלנטיר מנהל החדשות של סוכנות הידיעות איי.פי: "מדובר באחד האירועים שהיה יותר קשה לסקר מזה זמן רב, בשל התפשטות האירוע באיזורים רבים. כשהודיעו לי על האירוע, לקחתי אטלס וראיתי את כמות האיים ההודים שנפגעו. אז הבנתי באיזה סיפור ענק אנחנו עוסקים".

מיד לאחר ששמע על האירועים, שלח מקלנטיר את מפיקי הסוכנות לשישה שדות תעופה באירופה ואסיה כדי לשאול את התיירים השבים מאיזורי האסון, אם הצליחו לתפוס במצלמת הווידאו הביתית שלהם את תמונות גלי הענק.

"ידענו מיד שאנחנו צריכים להגיע לחופי תאילנד, כיוון ששם שהו מרבית התיירים", סיפר צ'אק לוסטיג, מנהל חדשות החוץ של הרשת האמריקאית ABC, ששלח מיד את צוותיו באסיה לאיזור.

התמונות הרבות מילאו את תפקיד הקריינים

רוברט מאייר, עורך החדשות של סוכנות הידיעות "רויטרס" מספר גם הוא שלא היה מחסור בצילומי וידאו. "לא מדובר פה בהתרסקות מטוס אחד שיש צילום אקסקלוסיבי של האירוע. זה קרה בהרבה מקומות במקביל, ומצאנו אנשים רבים שהיו מוכנים לשתף את העולם בצילומים שקלטו במצלמתם".

לשם השוואה, ברעידת האדמה שפקדה את צפון ארמניה בשנת 1988, בה נספו עשרות אלפים, לקח יותר מיומיים עד שהגיעו תמונות ההרס לצופי הטלוויזיה.

ביל ויטלי, סגן נשיא חדשות רשת NBC האמריקאית, אמר שבאותה רעידת אדמה בארמניה, הרשת הייתה חייבת לחכור מטוס סובייטי מאחר והוא היה המטוס היחיד שהיה זמין להשיג תמונות מאיזור רעידת האדמה ולשוב למוסקבה, כדי שיהיה ניתן להעביר התמונות לארה"ב.

"זה מדהים כמה השתנו הדברים", הוא סיפר ל"ניו יורק טיימס", "כיום יש לנו יכולת להשיג תמונות, באופן וירטואלי, מכל מקום בעולם. בעצם, הכמות הגדולה של התמונות מבטלת את הצורך במידע מילולי של מגישי החדשות, כיוון שהתמונות כמעט ומדברות בעצמן".

בוב קאלו, פרופסור שותף בבית הספר לעיתונאות באוניברסיטת קליפורניה, אמר ל"ניו יורק טיימס", כי באירועים האחרונים ניתן לראות היפוך בתהליך איסוף החדשות. "אם בעבר איסוף החדשות היה השגת הסיפור ואחר כך תמונות, עכשיו הפכנו את זה והכתבים באים אחרי התמונות, מנסים ליצור הקשר בין הדברים שרואים הצופים".

האם ראתה שבנה בחיים בזכות צילומי הטלוויזיה

קרולין אולריך, תושבת דטרויט, צפתה בתכנית "היום" של רשת הטלוויזיה האמריקאית NBC ביום שני בבוקר. לפתע, ראתה באחד מהצילומים את בנה, לוק אוסטרובסקי, אשר שהה יחד עם אישתו באי פוקט בתאילנד, ועימו לא הצליחה ליצור קשר מאז ששמעה על האסון.

"זהו בני, אני יודעת שזהו בני. הנה התינוק שלי", אמרה אולריך בהתרגשות, לאחר שצוות של הרשת הביא לביתה קלטת וידאו של השידור. אוסטרובסקי נראה בצילום מסייע בפינוי פצועה. אולריך סיפרה, כי היא לא הצליחה לבדוק האם אשתו של בנה בסדר, אבל "המשפחה מאמינה שלפי החיוך שהיה על פני בנה, אפשר להבין שגם היא שרדה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully