וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה נהיה עם - ד"ר צהבת?

תולי שרגאי

29.12.2004 / 15:27

מה קורה עם ד"ר סרגיי פונטוס שהואשם כי הדביק את מטופליו בצהבת? מה קורה עם החולים? וואלה! חדשות חוזרת לסיפורים שירדו מהכותרות

מה היה?

הפרשה שזכתה לכינוי "ד"ר צהבת" החלה באוגוסט 2003, לאחר שהתברר כי שלושה חולים, שנותחו בבית החולים סורוקה, לקו בצהבת C. לאחר בדיקה התברר ששלושתם טופלו במהלך הניתוחים על ידי ד"ר סרגיי פונטוס, ששימש כרופא מרדים בסורוקה. ד"ר פונטוס הוא חולה בדלקת כבד נגיפית מסוג צהבת C ובאותה העת היה גם מכור לסמים. על פי הידיעות שהתפרסמו בתקשורת הוא נהג להזריק לעצמו סמים בשטח בית החולים. עקב החשד כי ד"ר פונטוס הדביק עשרות חולים שהשתתף בניתוחיהם, הוזמנו מאות אנשים שטופלו בבית החולים לבדיקות כדי לברר האם נדבקו במחלה. נמצא כי כ-30 נדבקו, והם החלו לעבור טיפול בבית החולים.

ד"ר פונטוס עצמו פוטר מבית החולים. ב-1 בנובמבר 2003 הוגש נגדו כתב אישום לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, בו הואשם כי הזריק לחולים חומר הרדמה ממזרקים בהם עשה שימוש עצמי, וכך הדביק עשרות מהם במחלה. סעיפי האישום כללו גם חבלה בכוונה מחמירה ומרמה והפרת אמונים. חוק העונשין מאפשר עד 20 שנות מאסר בגין גרימת חבלה חמורה. עם שיחרורו למעצר בית טען פונטוס כי הוא אינו אשם, וכי לא הדביק את החולים.

"לא ד"ר מוות"

מה נהיה?

15 חודשים לאחר הגשת כתב האישום, ד"ר פונטוס עדיין נמצא במעצר בית והמשפט נגדו מתנהל בעצלתיים. בשבועות הקרובים אמור להיפתח בו שלב ההוכחות, ועו"ד רוברט בראל, המייצג את פונטוס מטעם הסניגוריה הציבורית ומגיב כאן בשמו, צופה כי הוא יהיה ארוך ומורכב. ד"ר פונטוס עדיין טוען לחפותו. לדברי עו"ד בראל, "ההאשמה כי הוא הדביק את החולים היא בגדר השערה, ואין לכך שום ראיה בתיק. אינני רוצה להיכנס לשאלה מאיפה האנשים נדבקו, אולם בבית החולים סורוקה יש הרבה אפשרויות להידבק". לדברי בראל ד"ר פונטוס נגמל מהתמכורתו לחומר ההרדמה בו השתמש, אך מצבו קשה, נפשית וכלכלית. "קשה לו מאוד להיות כל כך הרבה זמן בבית, כשרק אשתו מפרנסת אותו". לדברי בראל פונטוס מקווה לחזור לאחר המשפט לעבודה במקצועו. "הוא לא איזה נרקומן, או ד"ר מוות, כפי שהציגו אותו. הוא בחור נורמלי וחביב".

אחד החולים לקה בדיכאון

מה יהיה?

עד היום הוגשה תביעה אחת נגד בית החולים סורוקה, ולא ברור כלל אם שאר המקרים יגיעו לבית המשפט. בבית החולים סירבו להגיב. מחברת מדיקל קונסלטנס אינטרנשיונל (אם. סי.אי) בע"מ, המשמשת נציגת המבטחים של שירותי בריאות כללית נמסר כי: "במסגרת המדיניות בה נקט המרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה מרגע היוודע דבר המקרה לסייע ככל שניתן למטופלים שנדבקו בהפטיטיס C, החליטו הנהלת שירותי בריאות כללית והמרכז הרפואי סורוקה עם גמר הטיפול הרפואי, על הקמת ועדה בראשות השופטת בדימוס הגברת מרים פורת. תפקידה של הוועדה להציע פיצוי הולם לפנים משורת הדין לנדבקים שטופלו והחלימו. חברת אם.סי.אי הוסיפה כי המטופלים יוזמנו להופיע בפני הוועדה, בעצמם או באמצעות נציגיהם. וכי "מטופלים שלא יהיו מעוניינים לקבל את הפיצוי, יוכלו כמובן לפנות לביהמ"ש".

13 מבין החולים שנפגעו מיוצגים ע"י עורך הדין גדעון פנר, גם הוא מבאר שבע המבהיר כי "אצל חלק גדול של אותם אנשים לא נמצאים כיום סימני הנגיף, אולם אין זה אומר כלל ועיקר שהם החלימו מהמחלה". לדברי עו"ד פנר, על פי חוות דעת שקיבל ממומחים, אין זה בלתי סביר שהמחלה תשוב ותפרוץ, ולכן בחישוב הפיצוי יש לקחת בחשבון אפשרות של התפרצות עתידית של המחלה. "מעבר לזה, כתוצאה מהטיפול יש מספר לקוחות שנפגעו בבלוטת התריס. ישנו בחור בשנות ה-30 לחייו, שלא מתאושש מזה ברמה הנפשית, הוא כל הזמן בוכה ומטופל במחלקה הפסיכיאטרית בבית החולים".

פנר הוסיף כי "אין לנו עניין בד"ר פונטוס. חוות הדעת שקיבלנו מהמומחים הרפואיים שלנו מטילות את האחריות על בית החולים סורוקה, עקב נוהל שהתקיים שם לפיו במזרק אחד היו מרדימים מספר חולים. זהו נוהל שמתאים למדינות עולם שלישי כמו זימבבואה, לא למדינה מערבית מתוקנת". לדברי פנר הוא מודע להקמת וועדת הפיצויים, אך מסרב לנקוט בסכום הפיצויים אותו יבקש עבור לקוחותיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully