וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן לאדן: זרקאווי מנהיג אל-קאעדה בעיראק

27.12.2004 / 20:20

בקלטת חדשה של מנהיג אל-קאעדה שודרה באל-ג'זירה, הוא קרא להחרים את הבחירות במדינה. 15 נהרגו בניסיון לרצוח מנהיג שיעי בעיראק. המפלגה הסונית הבכירה הודיעה על פרישה מהבחירות

קלטת חדשה של אוסמה בן לאדן שודרה ב"אל ג'זירה", בה הוא מכריז על זרקאווי כמנהיג אל-קאעדה בעיראק, ומשבח את התקפות אנשי זרקאווי על כוחות ארה"ב. בקלטת, קרא בן לאדן להחרים את הבחירות לממשלה, האמורות להתרחש ב-30 בינואר, והוסיף כי מי שיצביע בהן הוא בוגד.

15 בני אדם נהרגו ועוד לפחות 50 נפצעו, כאשר מחבל מתאבד פוצץ רכב ממולכד בשער משרדו של מנהיג המפלגה הפוליטית הגדולה ביותר בעיראק. המנהיג, עבד אל-עזיז אל-חכים - ראש התנועה השיעית החזקה ביותר במדינה - מפלגת המועצה העליונה של המהפכה העיראקית (SCIRI), ניצל למרות ששהה במשרד בזמן הפיגוע.

אל-חכים מוביל את רשימת המועמדים של הקואליציה העיראקית המאוחדת, הנתמכת על ידי המנהיג הסוני הבכיר ביותר בעיראק, אייתוללה עלי סיסתאני, וצפויה להיות הדומיננטית ביותר בפרלמנט העיראקי לאחר הבחירות בינואר.

בנו של אל-חכים האשים את תומכיו של סדאם חוסיין בפיגוע. "מדובר בשרידים של המשטר שעבר, שכבר עשו בעבר פעולות דומות" אמר אחמד אל-חכים לסוכנות הידיעות איי.פי, והדגיש כי מרבית הנפגעים הינם עוברי אורח ששהו באותו זמן ברחוב.

עבד אל-עזיז אל חכים קרא לתומכיו שלא להגיב באלימות לפיגוע: "בחרנו בדרך שאינה אלימה ונדבוק בה" אמר לאחר הפיצוץ בביתו, ששימש בעבר כביתו ומשרדו של טארק עזיז, שר החוץ של חוסיין.

"לא ייווצרו תנאים לקיום בחירות הוגנות"

המפלגה הסונית הגדולה בעיראק הכריזה, כי היא נסוגה מכוונתה להתמודד בבחירות במדינה, שאמורות להתקיים ב-30 בינואר. לטענתה, שפיכות הדמים במדינה תמנע מתושבי עיראק הסונים להצביע בצפון ובמערב המדינה.

"מפלגתנו החליטה לסגת מהבחירות, כיוון שאיננו חושבים שהמצב הקיים כיום במדינה ישתפר בשבועות הקרובים, ולכן לא ייווצרו תנאים לקיום בחירות הוגנות" אמר מזכיר המפלגה, טארק אל-חסימי. מרבית הערים הסוניות נמצאות כיום תחת עוצר צבאי, בשל רמת האלימות ששוררת שם, והחשש הוא שהמצביעים שם לא יצאו להצביע, וכך יטו תוצאות הבחירות לטובת הרוב השיעי במדינה.

למרות ההודעה לא הוסרה המפלגה הסונית מרשימת המפלגות המועמדות בבחירות, כיוון שלטענת ועדת הבחירות לא הגיעה אליהם בקשה רשמית להסירה. במידה שתגיע בקשה כזו עדיין ימצאו פתקי הצבעה של המפלגה בקלפיות,אולם פתקים כלו יחשבו כלא קבילים.

בכירים בממשל בוש מדברים עם מנהיגים עיראקיים, על אפשרות להבטיח למיעוט הסוני מספר מסוים של תיקים, או משרות בכירות אחרות, בממשלה העיראקית העתידית. הכוונה היא להבטיח את המשרות גם אם הסונים יובסו כצפוי בבחירות הקרובות, שייערכו ב-30 בינואר.

בניו יורק טיימס דווח, כי הועלה צעד קיצוני אף יותר: להוסיף לפרלמנט, בן 275 המושבים, מספר מועמדים סונים, גם אם יפסידו ליריבים לא סונים. לדברי דיפלומט מערבי ההצעה כבר הועלתה בפני אחד מעוזריו של המנהיג הדתי השיעי אייתוללה עלי סיסתאני.

לדברי הדיפלומט, אפילו מספר פוליטיקאים שיעים, מחסידיו של סיסתאני, דואגים שמא ניצחון מוחץ של השיעים, שישאיר את הסונים ללא חלק בשלטון, עלול להתברר כ"ניצחון פירוס" ולהוביל לאלימות נוספת במדינה. השיעים מהווים כ-60% מתושבי עיראק, אולם בתקופת סדאם נרדפו ולא זכו להשתתף בשלטון.

המעורבים מכירים בכך שהרעיון הוא בעייתי, אולם לדבריהם ייתכן שיהיה בו הכרח על מנת למנוע תחושת ניכור בקרב המיעוט הסוני, המהווים 20% מהאוכלוסייה בעיראק. בתקופת סדאם חוסיין נהנו הסונים מכוח גדול ממשקלם היחסי באוכלוסייה, ומילאו כמעט את כל התפקידים הבכירים במדינה. רוב ההתקוממות המזוינת בעיראק מתרחשת באזורים הסוניים שבמרכז המדינה, וחלק מן המנהיגים הסונים קראו להחרים את הבחירות. קיים חשש שסונים רבים יצייתו להוראה זו, או פשוט יפחדו להתייצב בקלפי.

"ישנה גמישות מסוימת בגישה לעניין", אמר בכיר בממשל. "ישנה נכונות לשחק עם התוצאה הסופית – לא לשנות את המספרים, אבל אולי להבטיח שמספר מסוים של מושבים ילכו לסונים אפילו אם המועמדים שלהם לא יקבלו אחוז מסוים מהקולות".

הרעיון של שינוי תוצאות הבחירות הוא כה רגיש עד שבכירים בממשל שדיברו עליו, היו מוכנים לעשות זאת בעילום שם בלבד. ישנם מומחים לענייני עיראק הטוענים כי דיבורים כאלה עלולים לחבל במאמצים לשכנע את הסונים להצביע.

הבטחת ייצוג לקבוצות אתניות אינו רעיון חסר תקדים. בלבנון ישנו הסדר של חלוקת כוח, וגם בפרלמנט האיראני ישנו מספר מסוים של מושבים השמור למיעוטים דתיים. לא ידוע אם גורמים בממשל ארה"ב פנו כבר לראש ממשלת המעבר העיראקית, איאד עלאווי, בנוגע לרעיון זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully