וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס: המו"מ בין ישראל לפלסטינים יתחדש בתוך ימים

22.5.2001 / 16:15

שרון יכנס ב-20:00 מסיבת עיתונאים וימסור הודעה בנושאים שונים, ובהם דו"ח ועדת מיטשל; ארה"ב מגבשת לוח זמנים להפסקת האש וחזרה למו"מ; בישראל וברשות מברכים אך מסתייגים

שר החוץ, שמעון פרס, אמר היום כי הוא תומך במסקנות דו"ח וועדת מיטשל לחקירת פרוץ המהומות בחודש אוקטובר. לדברי פרס הוא מאמין שהממשלה תקבל את הדו"ח.

"זהו דו"ח מאוזן, הוא לא עונה על כל הציפיות שלנו ושל הפלסטינים, אבל הוא בהחלט עונה על מספיק ציפיות כדי לאפשר לשני הצדדים לחזור למשא ומתן", אמר פרס. שר החוץ ציין כי הקפאת ההתנחלויות הוא נושא שניתן לדון עליו. הוא העריך כי המו"מ בין ישראל לפלסטינים יתחדש בתוך כמה ימים.

ראש הממשלה, אריאל שרון, יכנס הערב בשעה 20:00 מסיבת עיתונאים מיוחדת בה ימסור הודעה מדינית, כך נמסר מלשכת ראש הממשלה. שרון צפוי למסור הודעה בעניינים שונים ובהם גם דו"ח מיטשל. גורמים בירושלים הגדירו את ההודעה כ"דרמטית".

שרון יגיב ככל הנראה להודעת מזכיר המדינה האמריקאי, קולין פאוול, כי ארה"ב מנסה לגבש מסגרת להפסקת האלימות באזור ולהחזרת הצדדים לשולחן המו"מ. בשלב הראשון האלימות משני הצדדים חייבת להיפסק ללא תנאים מקדימים, אחר כך יעשו צעדים בוני אמון כולל הקפאת הבניה בהתנחלויות ובשלב האחרון, לאחר "תקופת צינון" יחזרו הצדדים למו"מ מדיני.

פאוול אמר כי ארה"ב מקבלת את המלצות דו"ח מיטשל וקוראת לצדדים לפעול ליישומן. "זה לא הזמן להפנות אצבע מאשימה אלא להסתכל קדימה ולהביא להפסקת-אש", אמר פאוול. מזכיר המדינה קרא גם להקפאת ההתנחלויות, אך הבהיר כי הדרישה להקפאתן אינה אמורה להיות תנאי להפסקת האלימות.

פאוול אמר כי הורה לשגריר ארה"ב בישראל, מרטין אינדיק, להתחיל "לעבוד עם הצדדים ליישום ההמלצות". בנוסף אמר פאוול כי הוא ימנה את שגריר ארה"ב בירדן, וויליאם ברנס, לתפקיד עוזרו לענייני המזרח התיכון. לדבריו, הוא יעבוד עם ישראל ועם הפלסטינים על ביצוע המלצות ועדת מיטשל. מזכיר המדינה האמריקאי הורה גם לשגריר ארצות הברית בירדן לבנות לוח זמנים להידברות בין הצדדים. פאוול אמר כי אין זו השעה לדיפלומטיה של דילוגים, והבהיר כי לא ייפגש עם איש ממנהיגי האזור בסיורו הקרוב באירופה ובאפריקה.

דבריו של מזכיר המדינה מעידים על כניסתו של ממשל בוש לעובי הקורה בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני. בימים האחרונים גבר הלחץ שהופעל על וושינגטון מצד גורמים אירופיים ומצד העולם הערבי להתערב בסכסוך. אולם פאוול הבהיר אתמול כי "ארה"ב אינה מציעה תוכנית שלום, אלא קוראת לצדדים להגיע להפסקת אש ללא תנאים מוקדמים".

אינדיק החל את פעילותו כבר אמש כשנפגש עם שרון ודן עימו בפיתוח מסגרת ולוח זמנים ליישום המלצות מיטשל. הפגישה נמשכה שעתיים והשתתף בה גם הקונסול הכללי, רון שלייקר. מקורות אמריקאנים מסרו לקול ישראל כי אינדיק ושלייקר ייפגשו היום עם ערפאת לדון עימו בנשוא דו"ח מיטשל.

שרון: המתווה של דו"ח מיטשל מקובל על ישראל

פרסום מסקנות ועדת מיטשל לבדיקת הנסיבות שהביאו לפרוץ אינתיפאדת אל אקצה והודעתו של מזכיר המדינה האמריקאי כי ארה"ב מאמצת את המלצות הוועדה גררו אמש תגובות חיוביות בישראל, ברשות הפלסטינית ומצד גורמים בינלאומיים.

ראש הממשלה, אריאל שרון, אמר כי המתווה של דו"ח מיטשל מקובל על ישראל וכי "היו לנו הערות והן ברורות". לדבריו, מזכיר המדינה האמריקאי, קולין פאוול, התקשר אליו לפני פרסום הדו"ח וכי השיחה ביניהם היתה ידידותית. "מזכיר המדינה ביקש שנדבר שוב בימים הקרובים. יש לנו קשר חם עם הממשל בארה"ב ולדעתי כך זה יימשך", אמר שרון. ראש הממשלה הוסיף כי בעניין ההתנחלויות "הבהרנו את עמדתנו בנושא והיא ידועה".

שר החוץ, שמעון פרס, הגיב על דברי פאוול, ואמר כי הודעתו היא חיובית. במהלך ביקור במוסקבה אמר פרס כי ארצות הברית תמצא בישראל היענות לגישתו של פאוול. בפגישה עם עמיתו הרוסי איגור איבנוב, אמר פרס כי ישראל מוכנה ללכת דרך ארוכה כדי להגיע לשלום. שר החוץ הוסיף כי אין זה מציאותי שישראל תנהל מו"מ תחת טרור, וכי במצב כזה אין סיכוי לנכונות להגיע לפשרות.

שר התשתיות אביגדור ליברמן אמר כי הקפאת ההתנחלויות עלולה לגרום לפירוק הקואליציה ולמערכת בחירות מיותרת. יו"ר מרצ, ח"כ יוסי שריד הגיב על דו"ח מיטשל ואמר כי מפלגתו תומכת ביישום ההמלצות במלואן. לדבריו, "ההמלצות הן התקווה האחרונה לפני הידרדרות למלחמה קשה".

הרשות הפלסטינית הודיעה כי היא תומכת בהמלצות ועדת מיטשל וכי היא מבקשת לכנס ועידת פסגה חדשה כדי לדון בביצוע ההמלצות. בהודעה שפורסמה בעזה נאמר, כי הרשות מברכת בייחוד על ההמלצה להקפיא את ההתנחלויות ולהפסיק את האלימות כנגד הפלסטינים. יו"ר המועצה המחוקקת הפלסטינית, אבו עלא, אמר כי מדובר בעסקת חבילה אחת כוללת , המחברת בין הפסקת האש לבין כל הבניה בהתנחלויות.

ענאן: יש לנסות ולהביא לסיום האלימות באזור

גם בזירה הבינלאומית בירכו על מסקנות דו"ח מיטשל. מזכ"ל האו"ם קופי ענאן קרא לישראל ולפלסטינים ליישם את המלצות ועדת מיטשל ולנסות להביא לסיום האלימות באזור. ענאן הגדיר את ההסלמה בסכסוך "טרגדיה של ממש", ומתח ביקורת על הליגה הערבית שקראה להשעיית היחסים המדיניים עם ישראל. לדבריו, החלטת הליגה לא תסייע למאמצים לסיים את הסכסוך.

ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, הזהיר אמש מפני אסון במזרח התיכון אם לא ימצא במהרה הסדר, ואמר כי האסון יזעזע את העולם כולו. בלייר הוסיף, כי המצב במזרח התיכון היום מדאיג יותר משהיה במשך שנים רבות. "יש חשש לנזק לא רק למזרח תיכון אלא גם ליציבות לעולם כולו", אמר בלייר לבי.בי.סי.

דו"ח מיטשל: הפסקת האלימות והפסקת ההתנחלויות

מסקנות וועדת מיטשל שפורסמו אתמול קוראות למנהיגי ישראל והרשות הפלסטינית "להפסיק לאלתר ובלי תנאים מוקדמים את מעגל האלימות". מיטשל ממליץ כי ממשלת ישראל תפסיק מיד את ההתנחלויות בשטחים כולל הרחבה לצורך "ריבוי טבעי". הוועדה קוראת לשני הצדדים לחדש בהקדם את המו"מ לשלום ומדגיש כי העיתוי קריטי שכן "העוינות בין הצדדים רק גוברת". עוד מומלץ לחדש את התיאום הביטחוני ולבנות מחדש את האמון בין הצדדים.

הוועדה מותחת ביקורת על השימוש המופרז בכח של צה"ל בפיזור המהומות בשטחים וקוראת לממשלת ישראל לרסן את השימוש בכח של הצבא. לגבי הפלסטינים קובעת הוועדה כי הרשות הפלסטינית חייבת להלחם בטרור בצורה שגם תבוא לידי ביטוי בשטח כלומר גם מעצר טרוריסטים.

הוועדה אינה מטילה את האחריות למהומות על ראש הממשלה, אריאל שרון, שכיושב ראש האופוזיציה ביקר בהר הבית יום לפני תחילת האינתיפאדה.
מיטשל אמר במסיבת העיתונאים כי הוא עדיין אופטימי באשר לסיכוי להגיע לשלום באזור "האלימות לא יכולה להביא לפתרון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully