וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עלי כימיקלי" עשוי לעמוד לדין בשבוע הבא

15.12.2004 / 21:46

שר ההגנה של עיראק הודיע כי האיש, המואשם בהתקפת הגזים בחלאבג'ה ב-88', יהיה הראשון מראשי המשטר הקודם שיעמוד לדין. ארה"ב: המורדים נעשים יעילים יותר ופוגעים בלוגיסטיקה שלנו

עלי חסן אל-מג'יד, אחד מעושי דברו הקרובים ביותר של רודן עיראק סדאם חוסיין, יהיה הראשון מבין ראשי המשטר הקודם במדינה שיעמדו למשפט על פשעי מלחמה. כך אמר שר ההגנה בממשלת המעבר העיראקית. אל-מג'יד מוכר יותר בכינוי "עלי הכימיקלי". את הכינוי קיבל אל-מג'יד לאחר שהוציא לפועל התקפה בגז עצבים על העיירה הכורדית חלאבג'ה ב-1988.

שר ההגנה חאזם שעלאן אמר כי ייתכן שהמשפט יחל כבר בשבוע הבא, ובכל מקרה לא יאוחר מאמצע ינואר – שבועיים בלבד לפני שאמורות להיערך הבחירות הראשונות בעידן שלאחר סדאם. הבחירות יערכו תוך כדי התקוממות מזוינת, שאפילו הפנטגון הודה ש"הפכה ליעילה יותר". רבים רואים מניע פוליטי בהכרזה על תחילת המשפטים סמוך כל-כך לבחירות, במיוחד משום שההליכים שייערכו למעשה הם במסגרת קדם המשפט, ומג'יד עצמו יופיע רק למשך רגעים ספורים.

שעלאן העלה גם את החשש מפני אנשי הדת האיראניים המבקשים להתערב בנעשה בשכנה ממערב. הוא האשים את איראן בתמיכה במורדים הסונים המנסים לחבל בבחירות, שייערכו ב-30 בינואר. שעלאן טען שאיראן מנהלת רשת טרור גדולה בעיראק ואמר "המדינה הזו (איראן) היא האויב הראשי של עיראק". שעלאן טען גם כי שרידים ממשטר סדאם חברו לאיראן ולסוריה במטרה לסייע לרשת הטרור של אבו מוסעב א-זרקאווי.

שעלאן, שכמו ראש הממשלה עלאווי הוא שיעי חילוני, קשר את התקפתו על איראן למערכת הבחירות, שנפתחה רשמית היום. שעלאן תקף את מפלגת "הברית העיראקית המאוחדת", שמנהיגה הרוחני הוא האייתוללה עלי סיסתאני, כינה את המפלגה "הרשימה האיראנית" והאשים במרומז את אחד ממנהיגיה, חוסיין אל שהריסטאני, בהיותו סוכן של איראן. שהריסטאני, ד"ר לפיזיקה גרעינית, היה מבכירי המתנגדים לשלטון סדאם חוסיין.

גם הנשיא בוש התייחס להתערבויות של שכנות עיראק בנעשה במדינה, ואמר לכתבים בוושינגטון כי "אנחנו נמשיך להבהיר הן לסוריה והן לאיראן שאין זה באינטרס שלהן להתערב בנעשה בעיראק". איראן וסוריה דחו את הטענות.

ארה"ב נאלצת להטיס ציוד בתוך עיראק

סגן ראש המפקדה הראשית של כוחות ארה"ב בעיראק, סגן הגנרל (תא"ל) לאנס סמית', הודה היום כי השימוש שעושים המורדים במטעני צד ובהתקפות ממארב משבש יותר ויותר את אספקת הציוד הסדירה לכוחות ארה"ב ברחבי עיראק. הצבא האמריקאי נאלץ לאחרונה להעביר ציוד דרך האוויר, ואילו אספקת הדלק למגזר האזרחי מתקשה מאד לעמוד בדרישה, דבר המעורר זעם רב ברחבי המדינה.

"הם מגלים הבנה גוברת והולכת לכך שהמקום בו הם יכולים לפגוע בנו הוא במערך הלוגיסטי", אמר סמית'. "הם השתפרו בשימוש במנ"מים (מתקני נפץ מאולתרים)", הוסיף.

ביום הראשון של מערכת הבחירות הרשמית נהרגו שמונה אנשים מפצצה ואיש דת שיעי בכיר נפצע בעיר הקדושה לשיעים כרבלא, דבר שחידש חששות מפני מאבקים על רקע דתי ועדתי.

הפצוע הוא השייח' עבד אל-מהדי אל-כרבלאי, המקורב מאד לאייתוללה הבכיר עלי סיסתאני ומשמש כמנהיג הלא רשמי של "הברית העיראקית המאוחדת".

סונים רבים חוששים מן האפשרות שהשיעים, שדוכאו במשך עשרות שנים בעיראק על אף שהם מהווים בה רוב, ישתלטו בעקבות הבחירות על כל מוקדי השלטון במדינה. ארה"ב מצידה חוששת מן האפשרות שתקום בעיראק ממשלה שתצדד באויבתה איראן. סיסתאני עצמו טוען כי הוא מעדיף להפריד בין דת לפוליטיקה.

למעלה מ-230 מפלגות, המאוחדות ב-89 גושים ורשימות, אמורות לקחת חלק בבחירות הקרובות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully